Gå til innhold

Pris på gave?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg holder bryllupsfest på et samfunnshus, men kommer likevel opp i ca 1000 kr kuverten. Hadde ikke tenkt til å skrive i invitasjonen at vi har åpen bar og at maten er dyr men kanskje vi må det likevel??? Hvordan mener dere folk klarer å beregne hvor mye det koster per kuvert??

Hvordan klarer du å komme opp i 1000 kr pr kuvert på et samfunnshus egentlig???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg og samboer skal i 3 brylluper i sommer, har vi vel bestemt oss for å legge oss på ca 5-800 kroner, kommer litt an på hva vi velger å kjøpe. 2 av bryllupene er til familie (min fetter, og hans kusine), så regner med d blir litt dyrere til de, enn til venninnen hans bryllupp. Det kommer også av at vi må ha både fly og overnatting når vi skal dit..

Gleder meg masse til bryllup :D

Skrevet

Jeg aner ikke hva brudeparene vi går i bryllup til betaler pr kuvert, så vi har gitt i forhold til hvor "nærme" vi er, og hva økonomien tillot på den tiden (f.eks. når jeg var student, gav vi litt billigere gave enn når vi var senere begynte å jobbe). Jeg kan ikke huske at det sto kuvertpris på noen av invitasjonene :P Jeg gir ikke billigere gave fordi brudeparet har festen på samfunnshus og har venner og bekjente til servitører. Jeg spanderer ikke mer på gave fordi brudeparet har festen på hotell med profft personale. Har de det, så går jeg utifra at de har råd til det. Og har de ikke råd til det, så vil ikke en wok-gryte til 2000,- hjelpe de de neste månedene hvor de må leve på vann og havregrøt. Penger - jo, det hjelper jo (men det er så kjedelig å gi). Men det er brudeparets valg å ha et dyrt bryllup. Jeg koser meg ikke mer i et bryllup fordi brudeparet har brukt haugevis med penger på det, istedet for å gjort mesteparten selv (prøv å regne tiden alt det arbeidet tar, om i penger!). De som gjør mesteparten selv (og evt. familie/venner) istedet for å betale andre for å gjøre det, fortjener vel like fin presang?

Skrevet
Jeg aner ikke hva brudeparene vi går i bryllup til betaler pr kuvert, så vi har gitt i forhold til hvor "nærme" vi er, og hva økonomien tillot på den tiden (f.eks. når jeg var student, gav vi litt billigere gave enn når vi var senere begynte å jobbe). Jeg kan ikke huske at det sto kuvertpris på noen av invitasjonene :P Jeg gir ikke billigere gave fordi brudeparet har festen på samfunnshus og har venner og bekjente til servitører. Jeg spanderer ikke mer på gave fordi brudeparet har festen på hotell med profft personale. Har de det, så går jeg utifra at de har råd til det. Og har de ikke råd til det, så vil ikke en wok-gryte til 2000,- hjelpe de de neste månedene hvor de må leve på vann og havregrøt. Penger - jo, det hjelper jo (men det er så kjedelig å gi). Men det er brudeparets valg å ha et dyrt bryllup. Jeg koser meg ikke mer i et bryllup fordi brudeparet har brukt haugevis med penger på det, istedet for å gjort mesteparten selv (prøv å regne tiden alt det arbeidet tar, om i penger!). De som gjør mesteparten selv (og evt. familie/venner) istedet for å betale andre for å gjøre det, fortjener vel like fin presang?

Som jeg skulle sagt det selv!!

Skrevet
Man bør vel gi det som passer lommeboken. Jeg ville uansett ha vurdert ut i fra om jeg var bedt til middag eller kaffe? Og jeg ville også ha gitt gave ut i fra hvordan bryllup man var blitt bedt på. Er man bedt til et klubb hus, eller til hotell/gjestegård ville jeg ha dobblet prisen på gaven til det siste alternativet. Da vet jeg at brudeparet har betalt mye for dagen, og ville følt at det hadde vært litt greit å gi litt igjen for en luxus middag de har spandert på meg?

Jeg ville da ha lagt meg på en prisklasse fra 1500 til 2000 kr for to stk. Klubbhus bryllup, ca 1000.

Er det dummeste jeg har hørt!

Jeg har vært i bryllup som har vært på finere plasser som hotell, hvor en må betale drikken selv i baren. Også har jeg vært i bryllup på samfunnshus hvor det har vært fri bar. JEg synes man skal tenke på forholdet man har til brudeparet, ikke hvor mye penger en "tror" at de har brukt. Det synes jeg er frekt!

Ser også at det er flere inne på forumet som regner utifra hvor mye brudeparet bruker per kuvert. Synes ikke det er riktig i det hele tatt. En må gi etter det som lommeboken tillater. Ikke hvor mye man tror at brudeparet har brukt i penger per person.

Og som nevnt tidligere bruker jo de som gjør det selv veldig mye tid på det.

Gjest Wildcat
Skrevet (endret)

.

Endret av Wildcat
Skrevet

For en morsom diskusjon med mange for meg himmelfalne synspunkter. Hvis jeg hadde fått en invitasjon til bryllup hvor det står Sliktprisen på kuverten hadde jeg begynt å lure om det hadde gått rundt for vedkommende som inviterte. Det er direkte uhøflig å la gjestene vite dette.

Hvis søsteren min skllre i et ha giftet seg ville vi ha gitt for ca 3000-5000 kr. Til venner mye mindre. En veninne av meg giftet seg like etter at hun hadde vært forlover i vårt bryllup. Til oss ga hun et bilde som vi senere så prisen på ved en feiltagelse. Jeg ble litt himmelfallen at en forlover ga så lite, men jeg tenkte at det er vel vanlig for henne. Når hun så giftet seg kjøpte vi et sett av kopp og skål i settet de øsnket seg. Det kostet omlag kr 400-500 kr. I dag er jeg faktisk litt flau for at jeg ga så lite. Jeg liker å gi mye i gave, elsker å gi bort.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvordan klarer du å komme opp i 1000 kr pr kuvert på et samfunnshus egentlig???

Samfunnshuser stiller med egen meny som vi velger retter utfra, altså som et hotell - men det vet da ikke våre gjester.

Gjest Gjest
Skrevet

Blir helt satt ut her jeg!

Man tenker da ikke på kuvertpris/brudekjolepris/type lokale etc når man skal kjøpe gave til brudeparet??? Og forventet dere dette da dere giftet dere? Og hva i allverden gjør kuvertprisen i en invitasjon? Ærlig talt!

Et bryllup er en fest for å feire kjærligheten mellom to mennesker. Er man invitert i bryllupet så er det fordi brudeparet ønsker at man skal være tilstede og at man betyr noe for brudeparet. Jeg har vært i ulike typer bryllup, fra det helt enkle overraskelsesbryllupet (ingen av gjestene visste noe, trodde de skulle i dåp), til større brylllup. Jeg har aldri tenkt på at jeg må gi for så og så mye! Selv ikke da jeg var forlover! Finner jeg en fin gave som jeg ønsker å gi brudeparet (enten den står på en ønskeliste, eller det er noe jeg vet de kommer til å sette stor pris på), så kjøper jeg den, og gir den med gode hensikter. Ønsker verken å bli sett på som gnien eller råflott, og har heller aldri tenkt på at det kan være et problem. Alle som kjenner meg VET at jeg verken er gnien eller råflott, og de har satt stor pris på gavene jeg har kommet med. Jeg har gjerne også laget et personlig kort til brudeparet, eller bidratt på andre måter, for å være med på å gjøre dagen spesiell.

Når jeg gifter meg ønsker jeg at dagen skal være en flott dag sammen med de menneskene jeg er glad i og setter stor pris på. Eventuelle gaver blir en bonus. Og dersom min nærmeste venninne sier ja til å være forlover, så blir jeg utrolig glad, og forventer absolutt ingen stor eller dyr gave. Å ha henne der er en gave i seg selv! Og sånn håper jeg virkelig at andre også tenker... Ellers blir de skuffet når de får meg som gjest, for jeg har ikke råd eller anledning til å "flotte" meg med gaver til flere tusen kroner.

Gjest Gjest
Skrevet
(...)

Når jeg gifter meg ønsker jeg at dagen skal være en flott dag sammen med de menneskene jeg er glad i og setter stor pris på. Eventuelle gaver blir en bonus. Og dersom min nærmeste venninne sier ja til å være forlover, så blir jeg utrolig glad, og forventer absolutt ingen stor eller dyr gave. Å ha henne der er en gave i seg selv! Og sånn håper jeg virkelig at andre også tenker... Ellers blir de skuffet når de får meg som gjest, for jeg har ikke råd eller anledning til å "flotte" meg med gaver til flere tusen kroner.

Men hvis hun du anser som din beste venninne sier ja til å være forlover: Du vet hun har grei økonomi, i tillegg til at hun har visst om bryllupet lenge. Hun bruker penger på kjole og overnatting. Du betaler frisør for henne. Hun får, i likhet med de andre gjestene, tre retters middag til 500 kr, vin for 200 kr og drikke i baren for 300 kr. Og så gir hun deg og din kjære en påleggsgaffel fra Hardangerbestikk til 200 kr.. Hadde du ikke da revurdert om hun virkelig var din beste venninne? Helt ærlig? Vet det er lett å si nei i forkant, men om du hadde opplevd dette, tror jeg du hadde blitt overrasket og skuffet.

Man kan, til en viss grad, erstatte en del av "gavesummen" med innsats og omtanke, f.eks ved å ordne mange overraskelser på dagen, fotoalbum og andre kreative gaver som får dyre vaser til å blekne. Men man ønsker da å gi en skikkelig gave til de man er glad i, og for å vise takknemlighet for at man er bedt!

Lett å si at å ha henne der er gave nok i seg selv. Men hadde du fortsatt sett på henne som en like god venninne om hun møtte opp uten gave?

Gjest Gjest
Skrevet
Lett å si at å ha henne der er gave nok i seg selv. Men hadde du fortsatt sett på henne som en like god venninne om hun møtte opp uten gave?

Jeg graderer i hvert fall ikke vennskap etter om folk gir meg gaver eller ikke.

Et annet spørsmål: Til dere som gir dyre gaver til bryllup: gir dere like mye om det er vedkommendes andre, tredje eller fjerde ekteskap?

Skrevet

Jeg er helt enig med dem som mener at det er uhøflig å skrive kuvert pris i invitasjonen, jeg ville ikke ha gjort det.

Men jeg mener like fult ut at jeg ikke ville ha gitt like mye i gave til et samfunnshus bryllup, ikke fordi det er mindre verdt eller mindre koslig. Jeg tror de som ordner med bryllup på et utested betaler mer for bryllupet sitt, enn de som ordner med dette på et samfunnshus. Og JEG ville følt det som en ære å ha bli bedt i uansett hvilket bryllup, om det så hadde vært i skogen. Men like fult ut bør det bli min sak hvordan jeg prioriterer hvilken prisklasse jeg legger meg på. Jeg ville også ha vurdert pris ut i fra hvor nære relasjoner jeg hadde til vedkommende som giftet seg.

Gjest Gjest
Skrevet
Men hvis hun du anser som din beste venninne sier ja til å være forlover: Du vet hun har grei økonomi, i tillegg til at hun har visst om bryllupet lenge. Hun bruker penger på kjole og overnatting. Du betaler frisør for henne. Hun får, i likhet med de andre gjestene, tre retters middag til 500 kr, vin for 200 kr og drikke i baren for 300 kr. Og så gir hun deg og din kjære en påleggsgaffel fra Hardangerbestikk til 200 kr.. Hadde du ikke da revurdert om hun virkelig var din beste venninne? Helt ærlig? Vet det er lett å si nei i forkant, men om du hadde opplevd dette, tror jeg du hadde blitt overrasket og skuffet.

Man kan, til en viss grad, erstatte en del av "gavesummen" med innsats og omtanke, f.eks ved å ordne mange overraskelser på dagen, fotoalbum og andre kreative gaver som får dyre vaser til å blekne. Men man ønsker da å gi en skikkelig gave til de man er glad i, og for å vise takknemlighet for at man er bedt!

Skjønner spørsmålet ditt og også "problemstillingen". Om hun møtte opp uten gave og uten andre egne bidrag, samt med et svært avslappet forhold til forloverrollen, så hadde jeg nok blitt litt betenkt, skal være så ærlig å si det. Men jeg mener samtidig at gaven ikke trenger å ha stor kroneverdi! En "billig" og personlig gave kan ha mye større personlig verdi! Et eksempel:

En gjest kommer med en stor, flott, glassbolle - laget ved et kjent kunsthåndverk-verksted, som har kostet MYE penger. En annen gjest kommer med et forseggjort album, med flotte bilder av brud/brudgom fra barndommen og frem til i dag, morsomme tekster, minner etc. Albumet i seg selv har kanskje bare kostet 200 kroner, men alle timene vedkommende har lagt ned for å lage den perfekte presangen betyr mye! Sannsynligvis ender det opp med at glassbollen blir en støvsamler som ikke blir brukt fordi man er redd den skal knuse, mens albumet er noe man koser seg med og blar i gjennom livet. Da vil jeg faktisk klart si at jeg foretrekker albumet, som denne gjesten har lagt ned MYE tid og arbeid med, og som er helt spesielt og unikt! Selv om det BARE har kostet henne 200 kroner...

Da min nevø ble født hadde jeg strikket i månedsvis for å få ferdig et komplisert babyteppe før termin. Min svigerinne fikk dette en tid før hun fødte, og både hun og min bror ble rørt av gaven og satte STOR pris på den. Selv om materialkostnadene kanskje bare var 200 kroner, så var den personlige verdien stor. Andre kjøpte vogn, bilsete, tonnevis med klær etc, altså dyrere og flottere gaver... Men jeg får stadig høre hvor mye de setter pris på babyteppet og hvor nydelig det er, og at det er i daglig bruk! DET betyr MYE for meg :)

Ble kanskje litt usammenhengende dette her, men håper dere ser poenget... Synes ikke man skal undervurdere den personlige gaven, som kanskje ikke kostet så mye i kroner og øre, men hvor man har lagt ned tid og krefter, og masse omtanke!

Jeg har ikke allverdens økonomi, og må prøve og være litt kreativ av og til. Til nå har jeg KUN fått positive tilbakemeldinger på det, og kommer til å fortsette :) Selvfølgelig flotter man seg litt ekstra når det er snakk om bryllup, men flere tusen kroner har jeg absolutt ikke anledning til. Å bruke flere timer/dager/uker derimot... :jepp:

Skrevet

hvor mye jeg gir i gave kommer an på hvilken relasjon jeg har til de som gifter seg.

venner/fjernere slektninger: ca 1000 kr

bror/søster: ca.2000 kr

Bestevenninne/venn evt. hvis jeg er forlover ca.2000 kr

Med dette mener jeg verdien på gaven. Hvis man f.eks kommer over noe som koster 2000 kr, men får kjøpt det for 700 kr så kjøper jeg ikke noe mer.

Man kan jo være litt smart, spare opp penger, slå til hvis man kommer over kupp osv.

Gjest Gjest
Skrevet
Blir helt satt ut her jeg!

Man tenker da ikke på kuvertpris/brudekjolepris/type lokale etc når man skal kjøpe gave til brudeparet??? Og forventet dere dette da dere giftet dere? Og hva i allverden gjør kuvertprisen i en invitasjon? Ærlig talt!

I vanlig tradisjon ble gaven til bryllup ansett å være som betaling, og da ble det ansett som normal høflighet at den skulle dekke de utgiftene vertskapet hadde hatt med gjestene (mat + drikke).

De senere årene har dette endret seg fordi mange bryllup også har endret karakter fullstendig. Før var det vertskapet som betalte for bryllupet, men nå er det enkelte som til og med tilalter seg å be gjestene ebtale for drikkevarer etter maten. Det sier da seg selv at verdien poå gavene blir lavere.

De av dere som er sjokekrt og synes gaven kun er en bonus, dere har vel heller ingen gaveliste tenker jeg. Eller kanskje dere ahr det fordi gjestene deres har presset så veldig på for at dere skal lage det. :ler:

Å mene at gjestene skal føle det som er ære å komme i bryllup, viser bare hvor selvsentrerte enkelte bruder er. Vær heller takknemlig for at flk tar seg tid til å være gjestene deres.

Gjest Wildcat
Skrevet (endret)

.

Endret av Wildcat
Gjest Gjest
Skrevet
Det kan du ha rett i. Men før i tiden når folk giftet seg så hadde de heller stort sett ingenting fra før av iom at de fleste ikke hadde bodd sammen før bryllupet. Nå er situasjonen stort sett en annen for mange brudepar.

Joda, skal lage gaveliste, men synes den beste gaven er at folk kommer. Vet en del også vurderer å sette opp "penger til veldedig organisasjon" på gavelisten sin. Som jeg har sagt tidligere så er det faktisk fullstendig frivillig å arrangere bryllup og hvor mye en skal legge i det.

Jeg synes det er en ære å bli invitert i bryllup, men forventer ikke at andre skal synes at det er en ære å bli invitert i vårt. Håper bare de kommer og vil feire sammen med oss!

Å skjære alle over en kam på den måten du gjør er jo fullstendig latterlig. Jeg kjenner iallefall ingen brudepar som tenker slik du fremstiller det. Mon tro om du har sett litt for mye på "bridezillas" (eller noe sånt) som gikk på TVN for en stund siden ;)

Støtter denne!

Gjest Gjest
Skrevet
Det kan du ha rett i. Men før i tiden når folk giftet seg så hadde de heller stort sett ingenting fra før av iom at de fleste ikke hadde bodd sammen før bryllupet. Nå er situasjonen stort sett en annen for mange brudepar.

Før i tiden er vel ikke akkurat så lenge siden som det du nå tydeligvis vil ha det til. Det er normalt å betale for seg når man skal i bryllup, men hvordan man ser påd ette har blitt noe endret etter at enkelte brudepar faktisk er så frekke at de mener gjestene selv skal betale for drikkevarene. (jeg er selv totalavholds, så for meg er det ikke noe savn å ikke få drinker, men det er rett og slett frekt å be gjester betale i sitt eget selskap).

Joda, skal lage gaveliste, men synes den beste gaven er at folk kommer. Vet en del også vurderer å sette opp "penger til veldedig organisasjon" på gavelisten sin. Som jeg har sagt tidligere så er det faktisk fullstendig frivillig å arrangere bryllup og hvor mye en skal legge i det.

Ja, du synes vel det er den beste gaven at folk kommer ja, med gave selvfølgelig. :ler:

Jeg synes det er en ære å bli invitert i bryllup, men forventer ikke at andre skal synes at det er en ære å bli invitert i vårt. Håper bare de kommer og vil feire sammen med oss!

Fint, da kan du uttale deg i forhold tild eg selv, og ikke i forhold til andre. At det er en ære for deg å bli bedt i bryllup, er noe helt annet enn å si at det er en ære å bli bedt i bryllup.

Å skjære alle over en kam på den måten du gjør er jo fullstendig latterlig. Jeg kjenner iallefall ingen brudepar som tenker slik du fremstiller det. Mon tro om du har sett litt for mye på "bridezillas" (eller noe sånt) som gikk på TVN for en stund siden ;)

Jeg skjærer vel ikke mer alle over en kam enn hva du gjør.

Nei, jeg har ikke sett det programmet du nevner, aldri hørt om det. Ikek ser ejg på TV-Norge heller, for meg er det søppel-tv, men sikkert fint for de som er opptatt av fred på jord, vekt, sminke og sånn.

Men litt har jeg da lært av å lese enkelte tråder her inne på bryllupsforumet. :ler:

Men nå tror jeg faktisk at jeg diskuterer med en liten bridezilla i begynnelsen av tyveårene, og det er aldri fruktbart, og noe av det dummeste man kan brke tiden sin på. :ler:

Gjest Wildcat
Skrevet
Ja, du synes vel det er den beste gaven at folk kommer ja, med gave selvfølgelig. :ler:

Kjære deg, det er lurt å lese innlegg skikkelig før du svarer og tilegner meg meninger jeg ikke har. Ser ut til at du mener at de fleste bruder er bridezillas, deg om det! Heldigvis har jeg en helt annen erfaring.

Men takk for komplimentet med at du tror at jeg er i starten av tyveårene! :ler:

Gjest Gjest
Skrevet
Men takk for komplimentet med at du tror at jeg er i starten av tyveårene! :ler:

Husk at den konklusjonen ble trukket utfra hva du skrev og ikke utfra hvordan du ser ut. ;)

Kompliment? veeeeeeel :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...