Gå til innhold

Pris på gave?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet

Hei.

Trenger litt hjelp her. Min samboer og jeg er invitert i hans søsters bryllup i slutten av mai og i den forbindelse har vi kjøpt gave. De ønsker seg servise og da vi var i butikken var ingenting kjøpt opp ennå. Serviset er ikke akkurat billig og vi fant ut vi kjøper fire middagstallerker som da kom på ca. 1000 kr. Fire pga at de er fire i familien.

Så snakket jeg med min mor i dag som mener at dette er alt for lite. Vi burde kjøpt 6 tallerker og 6 suppeskåler, som da ville kommet på ca 2500. Ble etter dette veldig i stuss og er usikker på om vi har brukt for lite.

Hva er vanlig å bruke på gave???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes 2500 kr er litt i overkant, men 1000 kr litt lite.

Vi var bedt til kaffi til vennepar nylig, og ga gave for 500 kr.

Vi skal i 2 bryllup til venner i juli, er bedt i hele bryllupet. Har kjøpt gave for 800 kr.

Til søsken, kanskje 1500?? Alt etter hva en finner, hadde ikke droppet gaven om det kom på 1700 kr f.eks.

Skrevet

Jeg ville nok gitt litt mer enn 1000, synes søsken er ganske nær familie. Ville nok hvertfall gitt 6 tallerkener (ca 1500?) :) Det kommer litt an på hva som er vanlig i deres familie.. Noen gir dyyre gaver, andre ikke fullt så dyre.. Har mannen din flere søsken? Hva har de tenkt å gi? Kan være greit å høre med andre, så man ikke legger seg langt over- eller langt under, andre med samme tilknytning til brudeparet :)

Gjest Cascabel
Skrevet

Til søsken ville jeg nok ha gitt rundt 2000,-

Til venner og perifer familie der jeg er invitert i bryllupet pleier vi vel å legge i 500,-

Men det spørs jo hvor god råd man har. Har man ikke all verden med penger så holder det med 1000,- synes jeg :)

Skrevet

Mens i min familie er 1.000 kr mer enn nok til søsken.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg tror foreldrene mine ga mindre enn 1000 kr til onkelen og tanta mi når de giftet seg. Ikke fordi de har dårlig råd, men fordi de ikke synes det er nødvendig med så dyre bryllupsgaver tror jeg. Jeg synes ikke man skal føle seg forpliktet til å kjøpe en kjempedyr gave bare fordi det er et bryllup.

Gjest Gjest
Skrevet

For meg er 1000 kr i "nedre" grense for hva man kan gi til søsken. Kommer nok ann på livssituasjonen, det forventes kanskje ikke så mye av studenter, på den andre siden - man er klar over at søsken gifter seg god tid i forveien og har tid til å legge av penger. Når dere begge to skal være tilstede under bryllupsfesten synes jeg det er litt lite, og ville lagt i litt mer selv, tipper mellom 1500 og 2000.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg syns 1000,- er greit jeg. Det samme gav vi da vi var i min samboers søsters bryllup. Man må tenke litt økonomi også syns jeg, ikke alle som har råd til å gi en gave til 2500,-. Jeg syns forøvrig at det er vel i overkant jeg da...

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet

Tusen takk for svar!

Ble som sagt litt usikker,men ser jo at flere mener 1000 er litt lite. Vil jo helst gjøre det riktig og ikke sitte med en følelse etter bryllupet av at vi ga for lite.

Får ta en prat med min kjære når han kommer hjem fra Japan og så gjør vi noe mer ut av det.

Takk for innspill:)

Skrevet

Man bør vel gi det som passer lommeboken. Jeg ville uansett ha vurdert ut i fra om jeg var bedt til middag eller kaffe? Og jeg ville også ha gitt gave ut i fra hvordan bryllup man var blitt bedt på. Er man bedt til et klubb hus, eller til hotell/gjestegård ville jeg ha dobblet prisen på gaven til det siste alternativet. Da vet jeg at brudeparet har betalt mye for dagen, og ville følt at det hadde vært litt greit å gi litt igjen for en luxus middag de har spandert på meg?

Jeg ville da ha lagt meg på en prisklasse fra 1500 til 2000 kr for to stk. Klubbhus bryllup, ca 1000.

Gjest Gjest
Skrevet
Man bør vel gi det som passer lommeboken. Jeg ville uansett ha vurdert ut i fra om jeg var bedt til middag eller kaffe? Og jeg ville også ha gitt gave ut i fra hvordan bryllup man var blitt bedt på. Er man bedt til et klubb hus, eller til hotell/gjestegård ville jeg ha dobblet prisen på gaven til det siste alternativet. Da vet jeg at brudeparet har betalt mye for dagen, og ville følt at det hadde vært litt greit å gi litt igjen for en luxus middag de har spandert på meg?

Jeg ville da ha lagt meg på en prisklasse fra 1500 til 2000 kr for to stk. Klubbhus bryllup, ca 1000.

Det har aldri tidligere falt meg inn at stedet bryllupet skal holdes på avgjør prisen på gaven?! Er det flere som mener dette? Jeg ser i alle fall på det som fullstendig irrelevant.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, stedet har ikke noe å si for meg, men gir mer til de vennene der jeg er invitert til festen enn dem jeg kun har gitt gave til (ikke invitert til fest eller kaffe). Har aldri vært kaffegjest i et bryllup, men hadde ikke gitt mindre pga det, heller fordi det da kanskje er fjernere venner/familie.

Gjest Gjest
Skrevet

Sånn her tenker jeg:

Hvor mye betaler brudeparet for å ha meg der? Middag+vin+drinker blir fort 1000 kr. Ikke fri bar? 750 kr. Budsjettbryllup på samfunnshus? 500 kr. Kun kaffegjest? Ville gitt for maks 500.

Er brudeparet i nær famile? I så fall gir jeg minst det dobbelte, kommer an på hvem det er og hvor god økonomien min er.

Er vi to som spleiser på gave? Da dobler jeg også (virker som flere tror de kan spleise for å spare penger.. :rolleyes: )

Hvis jeg har dårlig råd, kjøper jeg noe som er vanskelig å vite pris på, f.eks et bilde el.l., men man vet jo om bryllup i god tid så det er bare å spare..

Og til slutt: Hvis jeg ikke er invitert, men bare vil gi en oppmerksomhet, gir jeg enten for 200 kr eller ikke i det hele tatt. Frustrerende for brudeparet å få masse smågaver. Takkekort er ikke billig.

Skrevet

Så at man er så fornuftig å ikke ta opp lån for å gifte seg, og dermed har et såkalt "budsjettbryllup", gjør at de får mindre gave? Dra meg baklengs ned i fuglekassa - det er noe av det dummeste jeg har hørt. Jeg bruker samme sum på vennene mine, jeg, enten de har spleiselag på samfunnshuset med 40 til middag og 65 til kaffe, og kjole kjøpt på DivaX, og bryllupsreise på hytta, eller 7-retters på en eller fancy restaurant med alle sine 300 nærmeste venner, og kjole kjøpt hos et motehus i New York, og bryllupsreise til 50.000 på Mauritius.

Gjest Gjest
Skrevet
Så at man er så fornuftig å ikke ta opp lån for å gifte seg, og dermed har et såkalt "budsjettbryllup", gjør at de får mindre gave? Dra meg baklengs ned i fuglekassa - det er noe av det dummeste jeg har hørt. Jeg bruker samme sum på vennene mine, jeg, enten de har spleiselag på samfunnshuset med 40 til middag og 65 til kaffe, og kjole kjøpt på DivaX, og bryllupsreise på hytta, eller 7-retters på en eller fancy restaurant med alle sine 300 nærmeste venner, og kjole kjøpt hos et motehus i New York, og bryllupsreise til 50.000 på Mauritius.

Du bruker jo lite på gave uansett du da Wadjet.

Kan ikke andre få lov til å bruke mer enn deg hvis bryllupet skal holdes på et finere sted?

Selv om du velger å være gnien på gaver uansett hvor selskapet holdes, så er det faktisk mange som ønsker å bruke en sum i forhold til hva kuverten m/drikkevarer koster.

Skrevet
Du bruker jo lite på gave uansett du da Wadjet.

Kan ikke andre få lov til å bruke mer enn deg hvis bryllupet skal holdes på et finere sted?

Selv om du velger å være gnien på gaver uansett hvor selskapet holdes, så er det faktisk mange som ønsker å bruke en sum i forhold til hva kuverten m/drikkevarer koster.

Men altså - du ser på gaven som en betaling for at du får komme, jeg ser på gaven som en oppmerksomhet jeg gir fordi jeg feirer en stor dag i livet til noen som står meg nær.

FOr øvrig er det ike kutyme å regne drikkevarer i kuvertpris.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg holder bryllupsfest på et samfunnshus, men kommer likevel opp i ca 1000 kr kuverten. Hadde ikke tenkt til å skrive i invitasjonen at vi har åpen bar og at maten er dyr men kanskje vi må det likevel??? Hvordan mener dere folk klarer å beregne hvor mye det koster per kuvert??

Gjest Elize
Skrevet

Da min samboers bror giftet seg, ka vi gave for ca. 750kr. han var student (BI) og jeg var skoleelev (videregående), så vi hadde ikke råd å gi mer.

Skrevet

Man bør selvfølgelig tilpasse prisen etter lommeboken, men selv ville jeg gitt for minst 1500 kr til søsken... vi har bare ett søsken hver og har et nært forhold til begge da...

Skrevet
Mens i min familie er 1.000 kr mer enn nok til søsken.

Signerer :Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...