Gå til innhold

Diagnosert av Bhg.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

En bekjent er meget opprørt.

Barnet er ny i Bhg. har fått plass pga barnet trenger å være der.

Barnet er 4,5 år.

En ansatt (styrer) forteller foreldrene at barnet har ADHD. Da prøver mor rolig å fortelle at barnet ikke er diagnosert med det. nei, det er ikke nødvendig mener Styrer, for det kan vi se.

Nå forteller ikke mor at barnet har vert innlagt på Rikshospitalet for vurdering av ulike ting, hun er for sjokkert.

En annen ting er at Bhg ikke har kompetanse til å sette en diagnose, ikke har de lov heller.

Dessuten er det ikke sikre metoder å teste ut barn på under 7 år med tanke på Adhd.

Klage på bhg ble levert inn på fredag.

Videoannonse
Annonse
Gjest Casey
Skrevet (endret)

Dersom jeg hadde hatt barn og barnehageansatte mente at barnet hadde ADHD ville jeg ikke ha avfeid det, men fått det bekreftet eller avkreftet ved å ta med barnet til lege og sykehus for å undersøke grundig. Samtidig kan man be om videofilming av barnet over tid, være tilstede selv en ukes tid (ta fri fra jobben) for ikke-deltakende observasjon slik at barnet ikke blir påvirket av foreldres nærvær og i det hele tatt sjekket dette grundig opp.

Endret av Casey
Gjest Gjest-M-
Skrevet

Ingen seriøse pedagoger i barnehage ville våge seg på å sette en ADHD-diagnose på et barn. Man kan ha mistanke, og henvise videre til PPT, med godkjenning av foreldrene.

PPT trekker som regel inn BUP, som tester barn for ADHD.

Jeg mener styrer i denne barnehagen har opptrådt utilbørlig, samme hva barnet måtte ha vært på sykehus i forbindelse med.

Hilsen førskolelærer

Gjest Gjest
Skrevet
Ingen seriøse pedagoger i barnehage ville våge seg på å sette en ADHD-diagnose på et barn. Man kan ha mistanke, og henvise videre til PPT, med godkjenning av foreldrene.

PPT trekker som regel inn BUP, som tester barn for ADHD.

Jeg mener styrer i denne barnehagen har opptrådt utilbørlig, samme hva barnet måtte ha vært på sykehus i forbindelse med.

Hilsen førskolelærer

Enig med deg. I barnehagen jeg jobbe rsom barne og ungdomsarbeider i henviser vi til ppt i samspill med foresatte. Har samtaler med foresatte og info hele veien. Ingen legger frem noe som helst under disse samtalene som kunne ha liknet på noen diagnose. Bare rett og slett prater om det som i praksis er "problemet" og at ppt kan hjelpe videre til å hjelpe barnet å bli veltilpasset i barnehage og samfunnet når barnet blir eldre.

Jeg ville pratet med denne ansatte om jeg var moren, og finne ut hva hun egentlig mente med det hun sa. Om det er kritikkverdig ville jeg sendt inn klage jeg også...

Gjest Gjest
Skrevet
En bekjent er meget opprørt.

Barnet er ny i Bhg. har fått plass pga barnet trenger å være der.

Barnet er 4,5 år.

En ansatt (styrer) forteller foreldrene at barnet har ADHD. Da prøver mor rolig å fortelle at barnet ikke er diagnosert med det. nei, det er ikke nødvendig mener Styrer, for det kan vi se.

Nå forteller ikke mor at barnet har vert innlagt på Rikshospitalet for vurdering av ulike ting, hun er for sjokkert.

En annen ting er at Bhg ikke har kompetanse til å sette en diagnose, ikke har de lov heller.

Dessuten er det ikke sikre metoder å teste ut barn på under 7 år med tanke på Adhd.

Klage på bhg ble levert inn på fredag.

Dette er FEIL måte å gjøre det på. På høy tid pedagogiske utdannede mennesker lærer seg å skape gode relasjoner med mennesker i stedet for å gjøre dem sjokkert;)

Dette skal taes opp mellom ped leder/ styrer om mulig mistanke, deretter skal dere sammen komme opp med ulike løsninger innkobling av ppt og bup, det vitner om uprofesjonellitet og lite reflektert å sette diagnoser på den måten attpåtil begrunner de det med " for det kan vi se" .....................

i stedet for klage ville jeg sendt en bekymringsmelding ang barnehagen, de trenger veiledning..

Gjest *Mim*
Skrevet

Uprofesjonelt av barnehagen. Rett og slett.

Gjest Gjest
Skrevet

Foreldrene har vel mistanken selv også, før Bhg får mistanke.

Foreldre har i dette tilfellet ikke lansert ADHD enda, da barnet er inne for mistanke om andre ting.

Det er også ikke gjort i en fei og bekrefte en lik diagnose.

meg bekjent, så er de lite vilig å sette en slik diagnose på barn under 7 år, da metoden er lite pålitelig på små barn.

Gjest Gjest
Skrevet

Dette er selvsagt helt galt av styrer, hun kan jo verken sette en diagnose eller ta opp slike ting med foreldre på den måten. Håper hun får refs for dette, jeg hadde blitt utrolig lei meg, sint og opprørt om en ansatt hadde sagt slike ting på den måten til meg om mine barn!

Men - selv om det er litt på siden, så synes jeg det er litt rart om foreldrene ikke har sagt fra til bhg at barnet blir utredet for noe? Om dette er noe som påvirker oppførsel/sosial omgang eller slike ting bør man vel ha en dialog med bhg med en gang barnet har kommet inn der?

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Hjelpe meg! At en styrer kan oppføre seg sånn, er uforståelig for meg. Ikke for det; barnehagen ser barnet mye og kan bidra med informasjon om hvordan barnet fungerer i hverdagen sammen med andre barn. Men å diagnostisere? Det er virkelig uprofesjonelt. Jeg ville klaget, ja. Man slenger ikke rundt seg med slike diagnoser uten å ha kompetanse på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...