Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en veldig god venninde som jeg er kjempe glad i, men hun har noen dårlige egenskaper som jeg ikke takler:

Hun tar seg fort nær av småkommentarer men er fort ute og slenger med leppa selv.

Takler ikke konfrontasjoner... :roll:

Hun er veldig konkurranse menneske på ALT.

Hun må alltid ha oppmerksomhet og være midtpungtet.

Hun takler ikke at en gjeng snakker om noe hun ikke har å si noe til, er værdens mest usaklige og selvmotsigende i verden når det kommer til diskusjoner... og det er mer...

Men vi har det så utrolig morro sammen så når vi er bare to, så storkoser vi oss! Har prøvd å si det til henne mange ganger, men som sagt så tar hun slike ting veldig dårlig og er ute med forsvars kommentarer med en gang!

Noen som har opplevd det samme??? Hva skal jeg gjøre?

Bradshaw

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, jeg har opplevd det samme. Jeg har funnet ut at enten må man tolerere det, eller så får man kutte ut den venninnen/vennen. En av de tingene som gjør en til venner er jo nettopp det at en godtar at venninnen/vennen har negative sider også, hvis en ikke kan gjøre det får en heller slutte og være venner.

Skrevet

Jeg merker at jeg noen ganger må ta meg 'pauser' fra et par venner, når jeg irriterer meg mere over deres negative sider enn det som er sunt.

Dette har gjerne mere sammenheng med at jeg er sliten enn at de er mere plagsomme enn vanlig, men når jeg får litt avstand fra dem, går det mye bedre.

Det er viktig å ha gode 'tomannshåndvenner', så det kan innimellom lönne seg å se mellom fingrene når det gjelder sider man ikke liker så godt..

Skrevet

Som å høre om ei venninne av meg.

Jeg blir også lei av og til, og tar pauser der det går uker mellom hver gang jeg møter henne. Men vi ringes jo.

Vet ikke helt hva jeg skal si - hun er morsom, men hender det noe hyggelig i mitt liv, får jeg følelsen av at hun bare blåser det bort. Så jeg orker ikke mimre for mye med henne. Hvis jeg skal si tre ting om henne, foruten at hun er morsom:

Humørsyk

Konkurranse med venninnene (skal være best i alt)

Skal være midtpunktet

Kanskje hun kan forandre seg, men hun er godt voksen. Og først de senere år har jeg lagt merke til at dette er noe som henger ved henne, - ikke bare unntak.

Men jeg har ikke tenkt å kutte kontakten. Jenta har vel lav selvtillit - men så irriterende. Jeg kjenner andre med lav selvtillit, som ikke har noen av de egenskapene...

Det mest irriterende ved denne dama, er at hun ikke tar fem øre for å kapre venninners kjærester - har sett det skje tre ganger. Men ikke med meg.

Skrevet

Vega - hvordan ble du venner med henne i utgangspunktet?

Skrevet

Jeg har en venninne, som jeg nesten ikke orker. :roll: Faktisk. Den ene dagen er hun i det topphumøret, og neste er det helt bånn og hun vil ikke ha noe med noen å gjøre i det hele tatt. Og vil absolutt gå løs på alt rundt seg - uten grunn.

Men da hun er i topphumør skryter hun _hele_ tiden. :sinnatagg:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har også en "vanskelig" venninne, men kanskje på en litt annen måte. Min venninne har så lett for å henge seg opp i ting, tolke alt som blir sagt på verst mulig måte, og bli stille, snurt og mutt. Jeg har egentlig sluttet å invitere henne med når jeg skal treffe mine andre venner, for hun klarer alltid å lage dårlig stemning. Hun kjeder seg fort, og da viser hun det åpenlyst ved å gjespe, vri seg, svare kort og knapt osv.

Hun er veldig koselig på tomannshånd, og jeg har skjønt etterhvert at hun har fryktelig dårlig selvtillit. Hun kan gruble i ukesvis over en fillekommentar noen har komt med, og det er jo veldig synd i henne, for det må jo være utrolig slitsomt å tenke så masse over ting som blir sagt og gjort.

Jeg har også skjønt at enten må man bare godta personen, eller kutte ut. Det går som sagt an å bare ha "tomannshåndvenner". Litt kjedelig når man skal samles alle sammen da, men går det ikke, så går det ikke. Jeg har også negative sider ved meg selv, som heldigvis mine venner godtar, så jeg prøver å se mellom fingrene på hennes dårlige sider. Det er viktig med venner! Men selvfølgelig, ikke for en hver pris. Føler du at du ikke får noe tilbake ved å være venner med noen, og denne personen er bare en tung klamp om foten, så bør man vurdere å kutte ut vennskapet. Det er hardt og trist, men noen ganger så blir det bare slik... Lykke til!

Hilsen Stine

Gjest Anonymous
Skrevet

Må nok si meg enig i det flere sier her.

Man må enten finne seg i hvordan personen er, eller kutte henne ut.

Jeg har også et par veninner som jeg ble sliten av å være med i lengden, men da bare trakk jeg meg tilbake for en liten stund, så irritasjonsmomentene nesten var glemt. Da kan jeg treffe de igjen med godt mot :)

Nå bor de et stykke unna, så det dilemmaet har jeg ikke lengre, men uansett så får man ikke forandret hvordan andre er, og man må nok bare finne seg i at de er som de er..

Skrevet
Vega - hvordan ble du venner med henne i utgangspunktet?

Vi var barndomsvenninner - gikk i samme klasse, naboer osv. Da blir det litt tett, og man blir jo litt glad i sine venninner også, selv om de ikke alltid oppfører seg helt eksemplariske.

Men jeg orker som sagt ikke ha den altfor tette kontakten. Hun er forøvrig slik mot alle. Men har positive sider, intelligent, morsom osv. - er faktisk populær. Men ikke særlig hjelpsom mot noen - altså en egotripper uten like. Når det er sagt, synes jeg vel ikke man skal kutte hånda av folk, uten at de har gjort deg noe personlig. Og tror faktisk hun prøver så godt hun kan...

:briller:

Skrevet

Jeg har en venninne jeg er veldig glad i, og tilbringer tid med hver gang jeg har anledning. Men jeg liker henne ikke spesielt godt... og da er det godt med noen pauser av og til. Hun vil alltid være en del av livet mitt, og jeg av hennes - men trives sammen i lange perioder, det gjør vi ikke.

Gjest M-ling
Skrevet

Slike venner bruker jeg som "tidsfordriv" når det passer slik for begge.

Til fest, for eksempel.

Men de vil aldri komme inn på meg som person, siden jeg ikke har noen interesse av å dele noe av meg selv med slike folk.

Prate sammen ganske overfladisk derimot, er jo helt OK.

Gjest Mzfire
Skrevet

Må si at jeg syns det er falskt jeg. Her lager du den listen om en venn du ikke liker. Du liner opp alle hennes dårlige egenskaper. Syns ikke det er noe snilt jeg. Du lurer på hva du skal gjøre. DU får bare godta henne som hun er. Eller si det direkte til henne. Klart alle har noe irriterende ved seg. Men så si jeg blir rystet over denne baksnakkingen og hvilke type vennskap dere har. Jenter er Fæle, det er alt jeg har å si. Om bare jenter kunne lære seg å være ærlige og åpne og fortelle rett ut om ting. Sånn som jeg kan til tider være ekstremt negativ. Og jeg er da for øyeblikket blind for det selv. OG jeg skal si at jeg hadde blitt glad om en ekte venninde hadde sagt til meg, nå får du skjerpe deg. Hvis dette vennskapet skal ha noe skjangse får du prøve å gjøre noe med det. Dette var et eksempel.

Gjest sexysadie
Skrevet

D er veldig enkelt å henge seg oppi venners mindre heldige egneskaper; :kjempesinna: men vi glemmer ofte at de synes sikkert ikke at vi er så enkle bestandig vi heller..... :blunke:

Gjest Mzfire
Skrevet
:Nikke: Må si meg enig med SS her ja. Tenkte på det i stad ...
Gjest sexysadie
Skrevet

Trønderne får sagt d igjen...... :kul:

Skrevet

Vega: høres nesten ut som om du er venninne med min bestevenninne! :o

Mzfire: Ser ikke på dette som baksnakking. Vi ramser opp de negative sidene ved våre venninner, det er realistisk og ikke noe sladder. Det er slik det er med venninner; vi er klar over hverandres negative sider, men er glad i hverandre likevel. Kan ikke bare be en venninne skjerpe seg - det er jo da snakk om å forandre personlighet - noe som ikke er realistisk. Nei, vi godtar dem slik de er - og tilbringer heller mindre tid sammen med dem for å klare å fortsette et vennskap.

Gjest Mzfire
Skrevet

Men jeg syns det er baksnakking om du ikke forteller det til venninden det gjelder. Hvis det er så plagsomt at det går ut over vennskapet. Syns det høres for ille ut når noen sier at de må ta pauser fra hverandre liksom. Men ellers er jeg enig i at en må godta ja hvordan venninden er og hennes personlighet :)

Skrevet

Vel Mzfire... Hvis du hadde lest HELE innlegget mitt hadde du kanskje fått med deg at jeg har PRØVD å si ifra... og jeg spurte om noen hadde opplevd lignende og hadde tips, ikke om dine synspunkter på fæle jenter og baksnakking..

Jeg har en vrien venninde som det er verdt å ta vare på uten at det ikke alltid er like lett!

Ellers tror jeg venninden min hadde kommet godt overens med mange av deres :)

Bradshaw

Gjest sexysadie
Skrevet

Jeg gidder sjeldent egentlig å henge meg opp i folks mere ekstreme karaktertrekk.

Fordi jeg vet selv hvor vanskelig jeg selv er til tider.....

D er bortkastet tid

Gjest Mzfire
Skrevet
Vel Mzfire... Hvis du hadde lest HELE innlegget mitt hadde du kanskje fått med deg at jeg har PRØVD å si ifra... og jeg spurte om noen hadde opplevd lignende og hadde tips, ikke om dine synspunkter på fæle jenter og baksnakking..

Jeg har en vrien venninde som det er verdt å ta vare på uten at det ikke alltid er like lett!

Ellers tror jeg venninden min hadde kommet godt overens med mange av deres :)

Bradshaw

Så det etterpå at du har prøvd å ta det opp med henne. Men likevel, hva er det vi andre kan få gjort? Ingenting dessverre. Derfor skjønner jeg ikke hva du da ønsker. Det sier seg selv at det ikke er så mye å få gjort med din vennindes dårlige egenskaper.

Men når det gjelder mine egne venner har jeg ingen som har noe særlig med dårlige egenskaper. Er derfor de er mine venner . Og om de har noen godtar jeg de og klager ikke over det. Ellers siden det er snakk om venner her og holder meg til tråden kan jeg skrive hva jeg vil :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...