Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2008 #1 Skrevet 3. mai 2008 Er det ok med 30 min jogging, ca fem ganger i uken? Trenger man å trene mye mer en dette?
Suzy Skrevet 3. mai 2008 #2 Skrevet 3. mai 2008 Du bør nok trene mer variert enn 30 min jogg fem ganger i uka (nesten uansett hva det er du forsøker å oppnå) - men det kommer jo an på hva det er du vil med treningen din. Vil du bli slank, vil du få bedre kondis, vil du vedlikeholde form, vil du bli en god langdistaseløper, god spurter, sterk i beina..osv osv...? Jogger du veldig rolig i 30 minutter? Løper du på tredemølle eller ute? løper du alltid den samme løypa.. Mange spørsmål.
Wildy Skrevet 3. mai 2008 #3 Skrevet 3. mai 2008 (endret) Hva med å droppe et par av joggeturene og heller legge inn litt styrke? Endret 3. mai 2008 av Wildy
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2008 #4 Skrevet 3. mai 2008 Du bør nok trene mer variert enn 30 min jogg fem ganger i uka (nesten uansett hva det er du forsøker å oppnå) - men det kommer jo an på hva det er du vil med treningen din. Vil du bli slank, vil du få bedre kondis, vil du vedlikeholde form, vil du bli en god langdistaseløper, god spurter, sterk i beina..osv osv...? Jogger du veldig rolig i 30 minutter? Løper du på tredemølle eller ute? løper du alltid den samme løypa.. Mange spørsmål. Vil bli slank, få bedre kondis, sterke bein. Jogger ikke veldig rolig nei, rimelig høy puls. Ca. 350 kcal på pulsklokken. Jogger ute, derfor det er så greit med bare tretti minutter, bare ta på seg joggeskoene og løpe en rask runde. Har forskjellige runder jeg løper, en del bakker og trapper, legger inn litt sånne ting, sånn at jeg ikke skal kjede meg... Wildy: har tenkt å trene styrke og:) Må bare få begynt med det...
Envy Skrevet 3. mai 2008 #5 Skrevet 3. mai 2008 Hva med å putte inn litt sykling? Om du vurderer å legge inn styrke vil jeg anbefale deg treningssenter på det sterkeste.. der setter de opp en indiiduell treningsplan for deg, alt ettersom hva du ønsker å oppnå med treningen. Veldig effektivt, og veldig motiverende!
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2008 #6 Skrevet 3. mai 2008 Hva med å putte inn litt sykling? Om du vurderer å legge inn styrke vil jeg anbefale deg treningssenter på det sterkeste.. der setter de opp en indiiduell treningsplan for deg, alt ettersom hva du ønsker å oppnå med treningen. Veldig effektivt, og veldig motiverende! Kanskje sykling, er medlem på treningsstudio, og går der stort sett om vinteren... Om sommeren også, men jeg vil gjerne være ute, samt ikke bruke hele kvelden på trening;) Derfor er hjemmetrening kjekkere. Har egentlig heller lyst til å spille håndball, men finner meg ikke noe lag. Nå trener jeg bare for å holde meg i form, og ha en deilig følelse etterpå, gleder meg liksom ikke til selve treningen.. Altså, jeg synes jogging er ok, men best etterpå. Håndball er supert mens jeg trener, og deilig etterpå. Hihi, litt tullete skrevet, men dere forstår vel..
Gjest Helen Parr Skrevet 4. mai 2008 #7 Skrevet 4. mai 2008 Hvis du liker å jogge, er det jo supert at du gjør det. Noen liker veldig godt å løpe, andre liker å sykle. Det er ikke noe mål i seg selv å begynne å sykle dersom du trives med å løpe, synes jeg. Jeg er helt enig med deg at det er effektivt å løpe. Man kan bli ferdig med en treningsøkt rimelig kjapt, og har man en langkjøring tar det sjelden mer enn halvannen time. Det er også enkelt å legge inn litt styrketrening på slutten av en løpeøkt, dersom det er målet. Hva med litt knebøy, utfall o.l.? Man må jo ikke gjøre dette med vekter for å få resultater. Jeg har løpt mye i mitt liv, (da målet var å bli en god løper) og jeg har av løpetrenere aldri fått råd om å drive masse med styrketrening. Her er det selvsagt avgjørende hva som er målet ditt med treningen, slik Suzy påpeker. Dersom du skal bli en god spurter, må man selvsagt drive med styrketrening med vekter. Etter en løpeøkt (vanligvis 45 minutter) pleide jeg å ta en serie med knebøy, en med utfall, og planke (mageøvelse).
Gjest Sisu Skrevet 4. mai 2008 #8 Skrevet 4. mai 2008 Bytt ut en av øktene med sykling/ rask gange/skogstur, og en med litt styrketrening.
Suzy Skrevet 4. mai 2008 #9 Skrevet 4. mai 2008 (endret) Vil bli slank, få bedre kondis, sterke bein. Jogger ikke veldig rolig nei, rimelig høy puls. Ca. 350 kcal på pulsklokken. Jogger ute, derfor det er så greit med bare tretti minutter, bare ta på seg joggeskoene og løpe en rask runde. Har forskjellige runder jeg løper, en del bakker og trapper, legger inn litt sånne ting, sånn at jeg ikke skal kjede meg... Wildy: har tenkt å trene styrke og:) Må bare få begynt med det... Å løpe fem dager i uka er veldig bra det og effektiv kondisjonstrening og effektiv slanketrening - pass bare på at det er variert nok - ta den løypa med bratte bakker den ene dagen = intervalltrening, ta den flate og rolige den andre dagen = fettforbrenning og restitusjon, ta den bratte motsatt veg den tredje dagen = spurttrening, gå den flate i stødig tempo den fjerde dagen = restitusjon... ja du skjønner sikkert hva jeg mener, tenker jeg. Du må la kroppen få hvile og samtidig gi den såpass varierende oppgaver at det bygger seg opp og ikke sliter seg ut. Lag deg en plan - det ville i allefall jeg gjort. Å trene styrke i tillegg er veldig lurt! Da øker du forbrenningen din generelt og du får sterkere bein Lykke til! Endret 4. mai 2008 av Suzy
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2008 #10 Skrevet 4. mai 2008 Hvis du liker å jogge, er det jo supert at du gjør det. Noen liker veldig godt å løpe, andre liker å sykle. Det er ikke noe mål i seg selv å begynne å sykle dersom du trives med å løpe, synes jeg. Jeg er helt enig med deg at det er effektivt å løpe. Man kan bli ferdig med en treningsøkt rimelig kjapt, og har man en langkjøring tar det sjelden mer enn halvannen time. Det er også enkelt å legge inn litt styrketrening på slutten av en løpeøkt, dersom det er målet. Hva med litt knebøy, utfall o.l.? Man må jo ikke gjøre dette med vekter for å få resultater. Jeg har løpt mye i mitt liv, (da målet var å bli en god løper) og jeg har av løpetrenere aldri fått råd om å drive masse med styrketrening. Her er det selvsagt avgjørende hva som er målet ditt med treningen, slik Suzy påpeker. Dersom du skal bli en god spurter, må man selvsagt drive med styrketrening med vekter. Etter en løpeøkt (vanligvis 45 minutter) pleide jeg å ta en serie med knebøy, en med utfall, og planke (mageøvelse). Så greit ut med de styrkeøvelsene, pleier du å bruke vekter når du tar knebøy? Hvor lenge holder du planken? Er det forresten nok med 30 min løping, eller burde jeg øke til 45? Fem ganger i uken?
Gjest Helen Parr Skrevet 4. mai 2008 #11 Skrevet 4. mai 2008 Så greit ut med de styrkeøvelsene, pleier du å bruke vekter når du tar knebøy? Hvor lenge holder du planken? Er det forresten nok med 30 min løping, eller burde jeg øke til 45? Fem ganger i uken? Jeg ville nok variert løpetreningen slik som Suzy skriver. Da jeg løp aktivt forsøkte jeg å holde en plan med fem dager løping pr. uke. En dag langkjøring på 16 km, én dag intervalltrening, én dag mellomdistanse så raskt jeg klarte (siden jeg løp sammen med en gjeng med spreke mannfolk ), og to dager med ca 8 km tur som tilsvarte 40 minutter. Jeg gjorde alltid knebøy og utfallsøvelsen uten vekter, mye på grunn av at jeg gjorde dette etter løpeturen hvor jeg ikke hadde vekter tilgjengelig, samt at jeg ikke ville trene lårene mine "tunge". Det er sikkert likevel ikke dumt å gjøre øvelsen med litt vekter hvis du har mulighet til det. Jeg syntes bare at det var bedre enn ingenting. 3 x 20 reps. Planke tar jeg vanligvis 3 x 1 minutt. Start med 45 sekunder og tre serier hvis du aldri har gjort det før, eller enda kortere intervall dersom 45 sekunder blir for mye å holde. Jeg ville uansett forsøkt å få til tre serier. Dette er også en øvelse som det er mulig å få gjort ute, uten masse utstyr. Bare man har et greit sted å ha armene, på gress e.l. trenger man ikke matte. Jeg understreker at jeg ikke er ekspert på dette, men har gode erfaringer gjennom samme treningsopplegg selv. Mange er langt mer fan av styrketrening enn meg, og du vil sikkert få mange ulike råd fra ulike personer. Men dette er altså noe som fungerte for meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå