Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er den den tacoposen man blander ut med kjøttdeigen en kaloribombe?

Hvis man bruker tacoskjell eller pitabrød, masse grønnsaker, bittelitt kjøtt, kutter ut osten og bruker mager kesam istedet for rømme.

Da må det jo bli okey.

Eller noen som har alternativer som er sunnere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida i.i.
Skrevet

Det er visst en del sukker i den krydderblandingen, men det er vel ikke akkurat noen kaloribombe for det. Tacoskjellene har vel rundt en fjerdedel fett i seg... Du kan f.eks. bytte ut med fullkorn-tortillaer.

Skrevet
Det er visst en del sukker i den krydderblandingen, men det er vel ikke akkurat noen kaloribombe for det. Tacoskjellene har vel rundt en fjerdedel fett i seg... Du kan f.eks. bytte ut med fullkorn-tortillaer.

Ja, det kan jeg gjøre. Det er sikkert bedre enn tortilla også. Selv om det er bedre da.

Skrevet

Og skal du kutte ned på noe så ikke kutt kjøttet - bruk heller karbonadedeig eller svinekjøttdeig med lite fett. Du trenger proteiner.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det noen som har funnet en god erstatning for krydderblandingen? Jeg har prøvd meg fram endel uten hell.

Gjest Lacuna
Skrevet

Jeg forsøkte en gang å krydre kjøttdeig med paprikapulver, chili, hvitløk, spisskummen og koriander, og det ble ikke så ille, men helt likt den oversukrede tacoblandingen (som uansett er full av MSG=ikke bra) blir det nok ikke.

Skrevet
Jeg forsøkte en gang å krydre kjøttdeig med paprikapulver, chili, hvitløk, spisskummen og koriander, og det ble ikke så ille, men helt likt den oversukrede tacoblandingen (som uansett er full av MSG=ikke bra) blir det nok ikke.

Hmm.. kanskje jeg skal prøve det istedet. BLir jo myeee sunnere da.

Hva er MSG?

Gjest Lacuna
Skrevet

MSG forkortes ofte til glutamat, og er en smaksforsterker som ofte brukes i billige halvfabrikata for å kamuflere mangelen på smak. Det mistenkes ofte for ymse sunnhetsrelaterte tilstander, uten at jeg skal ta stilling til sannhetsgehalten av dette. Personlig synes jeg i hvertfall at mat burde smake av råvarer og kryddere, ikke av syntetiske smaksforsterkere.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Enig med Lacuna. Egen krydderblanding er mye bedre, og sunnere (når tenker jeg ikke på kalorier, men på hva som er godt eller dårlig for kroppen). MSG er noe ordentlig søppel. Gastromat og Aromat er forøvrig fullt av MSG.

Skrevet

Jeg steker kjøttdeigen med hvitløk, og krydrer med oregano, koriander, chilipulver, paprikapulver, cayennepepper og malt karve. Dette blir strengt tatt nærmere chili con carne i smak enn taco, for jeg liker det bedre :) Skal du ha krydderposetaco-smaken, tror jeg du kan sløyfe karve og kanskje oregano og tilsette spisskummin og løkpulver. Bare å prøve seg fram, så ender du nok opp med en egen oppskrift som slår krydderposene!

Tror tortilla er bedre enn skjell, sånn kalorimessig. Men fullkornstortillaene smaker ikke godt og er ikke verdt de ytterst få kaloriene en sparer i min mening. Men du får jo prøve og se om du liker dem selv!

Skrevet

Hei igjen.

Nå laget jeg min egen taco:) Å det ble jo kjempegodt!!!!!! Smaker nesten likedan som den du får i pose. Men jeg syns min ble bedre.

Jeg tok kjøttdeig, drøsset på med MASSE paprika pulver, litt spisskummen, oregano, pepperblanding, hvitløkspulver, og litt for mye chilli. Også hadde jeg oppi en halv løk og en tomat. Blanda dette skikkelig godt. Hadde oppi litt olivenolje ogl litt mager kesam for å få en mer flytende konsistens,

Lot dette stå å marinere mens jeg skar opp masse grønnskaker. Også stekte jeg det i panna.

Det ble VELDIG godt!:)

Jeg tok forresten tortilla istedet for skjell. Det er jo masse fett i skjell og mer karbohydrater og. Spiste en tortilla m kjøttblandinga, tomat, agurk,rød og grønn paprika,salat. Spiste verken ost eller sånn tacosaus. Brukte litt mager kesam på toppen.

Det ble vel sunt nok:)

Om et par timer skal jeg jogge på tredemølla mi:)

Ha en fortsatt fin lørdag jenter

Det ble sunt dette?

Skrevet
Hei igjen.

Nå laget jeg min egen taco:) Å det ble jo kjempegodt!!!!!! Smaker nesten likedan som den du får i pose. Men jeg syns min ble bedre.

Jeg tok kjøttdeig, drøsset på med MASSE paprika pulver, litt spisskummen, oregano, pepperblanding, hvitløkspulver, og litt for mye chilli. Også hadde jeg oppi en halv løk og en tomat. Blanda dette skikkelig godt. Hadde oppi litt olivenolje ogl litt mager kesam for å få en mer flytende konsistens,

Lot dette stå å marinere mens jeg skar opp masse grønnskaker. Også stekte jeg det i panna.

Jeg tok forresten tortilla istedet for skjell. Det er jo masse fett i skjell og mer karbohydrater og. Spiste en tortilla m kjøttblandinga, tomat, agurk,rød og grønn paprika,salat. Spiste verken ost eller sånn tacosaus. Brukte litt mager kesam på toppen.

Det ble sunt dette?

Som noen andre nevnte over her, så BØR du bytte ut kjøttdeigen din. Det er den eneste kaloribomba i den blandingen din.

Kjøttdeig er veldig usunt i forhold til karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig.

Bare se forskjellene på prisen, du får det du betaler for.

Skrevet

Den kjøttdeigen av svin er kjempegod, kjenner ingen forskjell fra den vanlige. Den av kylling blir litt smakløs, synes jeg.

Skal prøve din oppskrift på tacokrydder, jeg. ;)

Skrevet
Som noen andre nevnte over her, så BØR du bytte ut kjøttdeigen din. Det er den eneste kaloribomba i den blandingen din.

Kjøttdeig er veldig usunt i forhold til karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig.

Bare se forskjellene på prisen, du får det du betaler for.

Jepp.. skal kjøpe det istedet neste gang:)

Takk for tips.

Gjest Gjest
Skrevet
Hei igjen.

Det ble sunt dette?

Hørtes jo bra ut dette, men hvorfor brukte du ikke tacosaus? Den har bare 35 kcal pr 100g så jeg kan vanskelig se at det er problem å bruke litt av det, hvis du liker det..? Men bytt ut kjøttdeigen med karbonadedeig eller noe... Sist jeg var i butikken, så var faktisk karbonadedeigen den med minst kalorier.

Skrevet
Hørtes jo bra ut dette, men hvorfor brukte du ikke tacosaus? Den har bare 35 kcal pr 100g så jeg kan vanskelig se at det er problem å bruke litt av det, hvis du liker det..? Men bytt ut kjøttdeigen med karbonadedeig eller noe... Sist jeg var i butikken, så var faktisk karbonadedeigen den med minst kalorier.

Hehe.. jeg så ikke på glasset jeg- Fikk bare høre at det var en kaloribombe så jeg tenkte ikke mer over det.

Ja. jeg må bytte ut kjøttdeigen. Huff.. det som er så dumt er at vi har 2 kg kjøttdeig i frysern:( Så det må jo spises opp.

Hvor stor forskjell er det mellom vanlig kjøttdeig og karbonadedeig. Er det KJEMPE KJEMPEusunnt

Gjest Gjest
Skrevet
Hehe.. jeg så ikke på glasset jeg- Fikk bare høre at det var en kaloribombe så jeg tenkte ikke mer over det.

Ja. jeg må bytte ut kjøttdeigen. Huff.. det som er så dumt er at vi har 2 kg kjøttdeig i frysern:( Så det må jo spises opp.

Hvor stor forskjell er det mellom vanlig kjøttdeig og karbonadedeig. Er det KJEMPE KJEMPEusunnt

Tror det er ca 14% fett i kjøttdeig. Men jeg ville brukt den, bare bruk litt mindre om gangen, ikke noe stress:)

Gjest Gjest_stine_*
Skrevet

Da jeg bodde i USA.. ganske så nærme grensa til mexico. spiste vi mexikansk mat veldig ofte. De krydra ikke kjøttdeigen i det heletatt. Der var det den hjemmelagde salsaen som satte smaken.. Går an å prøve uten =)

Skrevet

Iflg www.somebody.no, har First Prices taco-kryddermix 105 kcal per pose (á 35 g), mens Santa Marias har 120 kcal pr pose (á 40 g).

Så hvis du bruker 1 pose på 4 porsjoner vil jeg ikke si det er noen kaloribombe akkurat...

Og ang tacoskjell vs tortillalefser: 1 tacoskjell har ca 40-50 kcal pr stk, mens myke tortillas har alt fra 130-200 kcal (avhengig av størrelse selvsagt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...