Gjest Fru skrue Skrevet 3. mai 2008 #1 Skrevet 3. mai 2008 Har lagt merke til eget kjøpemønster har endret seg drastisk; "trenger " ikke så mye unødvendig lenger - ser også at kjøpesenter generelt er tommere enn de har vært på lenge..... Er det bare meg, eller bruker folk flest mindre penger nå enn på lenge - og hva vil det evt. ha som konsekvens på arbeidsledighet?? Bare lurer - har god økonomi, og lider ikke på noen måte, men tenker meg om 10 ganger og tenker mer rasjonelt og konstruktivt rundt min egen spending, merker jeg.
Supramundane Skrevet 3. mai 2008 #2 Skrevet 3. mai 2008 Kanskje foll handler mer på nett? Det gjør jeg.
Gjest Gjest_gulla_* Skrevet 3. mai 2008 #3 Skrevet 3. mai 2008 ehmmm jeg burde kanskje men har faktisk gått helt andre veien. Vi kjøpte ny bolig for 1 uke siden som medførte at vi ender med å ta opp 3 ganger så mye i lån som vi hadde på eksisterende bolig. Skal reise på århundrets beste (og alt for dyr!) sommerferie. Tenkt å ta meg noen ekstra uker ferie i år (uten lønn). Handler mer og dyrerer mat enn hva jeg gjorde tidligere (et resultat av et kokkekurs jeg var deltager på i vår). Gjorde et ryddestunt i klesskapet og kastet alt jeg ikke har hatt på meg på 1 år. Resultatet var at jeg måtte ut og "fylle" inn i garderoben av noen typer klær.
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2008 #4 Skrevet 3. mai 2008 Jeg har endret kjøpemønster ved at jeg nå kjøper færre men bedre kvalitet når jeg kjøper. Så sånn kostnadsmessig går det vel ganske opp i opp. Men over tid vil jeg nok merke at jeg ikke trenger å kjøpe nye ting hele tiden siden det jeg har er av god valitet. Handler også mer på nettet enn jeg gjorde før. Regner de med dette når de kommer frem til tallene sine på at vi handler mindre? Det lurer jeg på, for jeg har ikke intrykk av at forbruket har gått ned. Tvert i mot...
mamut75 Skrevet 3. mai 2008 #5 Skrevet 3. mai 2008 Har iallefall ikke merket noen forskjell på antall mennesker på kjøpesentrene her hvor jeg bor .
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2008 #6 Skrevet 3. mai 2008 Nei jeg har ikke endret kjøpemønster selv om renteinntektene mine har økt.
momo Skrevet 3. mai 2008 #7 Skrevet 3. mai 2008 Vi har vel endra kjøpemønster. For på de siste to årene har boutgiftene våres gått opp med 5000 kr i måneden, vi har tatt opp billån på 3500 i måneden, vi har fått 1 barn til som har full barnehageplass. Jeg er trygda og gikk ned 2000 i måneden nå nylig. Så med så mye samla ekstra utgifter så legger vi merke til det ja. Ta ferie, for to år siden var det 5 stjerners syden ferie i to uker og euro disney en uke. I år blir det en uke i hytte i sverige og noen dager i oslo. Og vi bruker og mye mindre penger på klær, middager ute, aktiviteter og matbudsjettet. Vi hadde ikke klart og leve som før nå. Men jeg skal tross alt ikke klage over det, for vi har alltid god sunn mat på bordet, vi har alle klær, vi bor bra og har bra bil og selv om det er liten ferie i år, så kommer vi oss tross alt på ferie. Så vi har det bra vi.
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2008 #8 Skrevet 3. mai 2008 Jeg har endret kjøpemønster, men det er mest pga lavere inntekt enn i fjor. Da blir jeg samtidig mer bevisst på prisøkning på mat og den generelle "markiedsstemningen". Ellers har jeg uansett vært ganske "flink" til å kjøpe mest ting jeg trenger og helst av god kvalitet. Har også kjøpt endel brukt, og bruker generelt mest på (god) mat og reiser mellom her jeg bor og hjemplassen. I tillegg til faste boutgifter, selvsagt, men vi eier ikke foreløpig, så merker ikke renteoppgangen annet enn på studielånet som uansett ikke er så stort. Vi var forøvrig på kjøpesenter i dag, og det er i hvert fall ingenting som tyder på overhengende depresjon! Men det er mulig folk handler færre rene luksus/forbruksvarer enn i fjor - kanskje de fleste vi så i dag kjøpte hageting, vårklær til barn som har vokst osv. Jeg synes vi har det godt, jeg, og har hatt dårligere økonomi enn dette tidligere (student/etter studiene). Dessuten synes jeg ikke den ekstreme veksten i forbruk har vært noe sunnhetstegn for samfunnet. Men det er helt klart vanskeligere og tristere å venne seg av med dyre vaner, enn å venne seg til dem.
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2008 #9 Skrevet 3. mai 2008 Har lagt merke til eget kjøpemønster har endret seg drastisk; "trenger " ikke så mye unødvendig lenger - ser også at kjøpesenter generelt er tommere enn de har vært på lenge..... Er det bare meg, eller bruker folk flest mindre penger nå enn på lenge - og hva vil det evt. ha som konsekvens på arbeidsledighet?? Bare lurer - har god økonomi, og lider ikke på noen måte, men tenker meg om 10 ganger og tenker mer rasjonelt og konstruktivt rundt min egen spending, merker jeg. Ikke endret noe vesentlig med tanke på klær, forbruksvarer. Nå brukte jeglite penger på unødvendige ting da renten var lav også. Siden jeg lever ganske likt, så har det resultert i at jeg har fått spart mye mere penger. Vi bant renten tidlig, så den avtalen går ut om 3 år, så om det fortsatt blir stigning, så har jeg pengene liggende
Arkana Skrevet 3. mai 2008 #10 Skrevet 3. mai 2008 Jeg kan ikke si jeg har lagt merke til noen forskjell hos folk, men jeg har ikke akkurat fulgt med heller. Selv har vi ikke endret noen ting, vi har god økonomi og det skal betydelig større renteøkning til før vi tenker på endringer i forbruket vårt.
Alison Skrevet 3. mai 2008 #11 Skrevet 3. mai 2008 Jeg bruker nok ikke noe mindre nå, heller tvert imot. Det kommer rett og slett av at jeg for et par år siden begynte å jobbe etter noen år hjemme med barn. Før jeg gikk ut i jobb levde vi 5 personer på en inntekt. Når vi nå har to fulle inntekter gjør det sitt til at vi forbruker mer, men setter også av en god del til sparing hver mnd. Selv om vi forbruker mer nå, har vi beholdt gode vaner fra tiden med dårlig råd og sløser ikke. Vi har også lavt lån og merker lite til renteøkningene som har vært.
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2008 #12 Skrevet 3. mai 2008 Jeg har hatt lån i 4 år nå. Denne boligen er også min første. Jeg føler at lønnsøknigen siden jeg kjøpte bolig i 04 har vært større enn renteøkningen på lånet mitt, så jeg merker egentlig ikke noe særlig til at jeg handler mindre. Og i år ligger vi ann til å få en helt ok lønnsøkning, så hvis det stemmer at rentetoppen er nådd nå, så vil faktisk dette året bli det beste siden jeg tok opp lån.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå