Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er veldig glad i israel og synes de har oppfunnet masse nyttig som alt fra minervatanksen som dreper småbarn og uzimaskinpistolen som dreper litt større barn. De jødene er kjempesmarte og alt fra nobelspriser til atombomben har dem.

Hovedstaden i israel er Tel-aviv der har norge sin ambassade og andre land.

palestinerne påstår at jerusalem skal være deres fremtidlige hovedstad i deres fjerne illusjon om egen stat.

det jeg lurer på som en som er glad i israel er hvorfor amerikanerne har lagt sin kjempeambassade midt i jerusalem?

kan det være noen israelvenner på forumet sånn som meg som kan fortelle litt om hvorfor amerikanerne har lagt sin ambassade i jerusalem? kanskje vi også burde flytte vår ambassade fra tel aviv sånn at vi også kan fortelle muslimene at her er det vi som bestemmer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Casey
Skrevet (endret)
Kan det være noen personer på forumet som kan fortelle litt om hvorfor amerikanerne har lagt sin ambassade i jerusalem?

*Her må alt slettes. Jeg var ikke mye oppdatert på Jerusalem og Tel Aviv*.

:regn: ...Så jeg etter et kjapt google-søk.

Endret av Casey
Skrevet

den amerikanske ambassaden i israel har ligget der siden 2003 eller 2001 eller noe sånt? kanskje noen miff venner på forumet vet bedre?

Skrevet

åja miff ja. www.miff.no er en pro israelsk propegandamaskin som enkelte forumsdeltagere bruker som dokumentasjon for å underbygge sine påstander.

men nå som du har lært noe i dag også, hva skal vi gjøre med disse palestinerne som aldri lærer?

skjønner dem ikke at vi her i norge blir preget av vestlig presse så derfor kan vi aldri bli annet enn enige med jødene?

Beviset ligger i beskrivelsen hvordan media i norge dekker overgrepene for eksempel, hvorfor heter det palestinere mot israel, og aldri israelitter mot Palestina?

Skrevet

tilbake til spørsmålet casey, vi kan ikke spore helt av bare fordi ei jente snakket før hun tenkte, - men hvorfor har amerikanerne plassert ambassaden sin i jerusalem?

Skrevet

Det må du nesten spørre amerikanerne om og ikke oss....

Skrevet

mennesker som er engasjert i israelkonflikten vet nok svaret vil jeg tro absinthia.

vi andre som er mer likegyldige til hva som skjer i verden, vi vet det nok ikke, ikke ante vi at det var en problemstilling en gang, men fullt ut aksepterer vi tilværelsen vår...

Skrevet (endret)

Det har nok noe med at byen er pilgrimsmål og anses som hellig for både kristne, jøder og muslimer. Israel betrakter Jerusalem som hovedstaden, det er omverdenen som ser Tel Aviv som staten Israels hovedstad.

At Tel Aviv anses som hovedstad blant oss, har sikkert noe med da staten ble opprettet i 1948, gjennom et vedtak i FN med kraftig påvirkning fra USA.Det blir som om det skulle bli et vedtak om at vi skulle fa Jamtland og Harjedalen tilbake fra svenskene etter mitt syn

Egentlig var det mange Jøder som allerede var flyttet tilbake til "gamlelandet" lenge før den tid (mange flyttet dit på 20-tallet), hvor de hadde kjøpt opp store landområder fra Palestinere, men i begynnelsen var ikke dette et stort problem. Jeg tror at noe av årsaken i konflikten likevel bunnet i dette, siden de plutselig hadde kjøpt opp en stor del av det beste landbruksarealet og på denne måten var med på å fortrenge den opprinnelige bosetningen fra enkelte områder.

Ellers er det en viss misopfatning om at urolighetene skyldes religionsforskjeller, når det egentlig er vann og landområder det handler om, altså ressurser, -akkurat som i all annen krig.

Heldigvis foregår det fredsskapende arbeid på grasrotnivå blant folk på begge sider av konflikten. Men..du har litt rett, det er ikke første gang i historien at USA har gjort investeringer som fører til at en utenomlands konflikt blir forlenget. På dine hentydninger på oppfinnelser gjort i Israel, så har du glemt de viktigst og mest matnyttige, nemlig et særdeles bra utviklingsarbeid innenfor plantekultur og dyrkningsmetoder.

Jøder eller Palestinere, det er folk alt sammen og er like bra som du og jeg uansett hvilken side de er på. Personlig så har jeg sluttet å engasjere meg i spørsmål om skyld, fordi det fører bare til mer stridigheter. Jødene ser ting på sin måte og palestinerne ser det på sin måte, alle mener at deres krig er den som er mest rettferdig, etter manipulasjon fra sine ledere. Det er like ille for en Palestinsk mor å miste et barn som det er for en Jødisk mor og motsatt.

Verden består bare av mange enkeltpersoner, dersom flere ble flinkere til ikke å høre etter hva ledere som aldri har gått i deres sko sier, men heller tatt seg av familien sin og den nærmeste naboen i alle himmelretninger, hadde det vært fred i verden. Det er det jeg driver med.

Og til sist, mennesker som er engasjert i konflikten har som oftest valgt en side.. det er ikke sikkert at alle sidene har den samme meningen om hvorfor ting er som de er.

Endret av absinthia
Skrevet

jeg er nøytral jeg, derfor jeg vil spørre dere.

Du har nok rett absint, krangelen er nok om vann og ressurser. ikke betviler jeg at israelerne er dyktige gartnere og kunnskaprike. De lager jo jordbruksplantasjer midt i ørkenen!

men allikevel forstår jeg ikke hvorfor ikke folkegruppene kan leve sammen i fred slik de gjorde i hebron før muren? Må vi virkelig ha en stat bestående av jøder som lager sperringer rundt omkring?

Er det slik at dersom muslimene fikk de samme borgerrettighetene som jødene så ville det pga av muslimskt flertall ikke være jøder igjen på knesset? Er det derfor muslimer ikke har stemmerett over eget land?

Skrevet (endret)
jeg er nøytral jeg, derfor jeg vil spørre dere.

Du har nok rett absint, krangelen er nok om vann og ressurser. ikke betviler jeg at israelerne er dyktige gartnere og kunnskaprike. De lager jo jordbruksplantasjer midt i ørkenen!

men allikevel forstår jeg ikke hvorfor ikke folkegruppene kan leve sammen i fred slik de gjorde i hebron før muren? Må vi virkelig ha en stat bestående av jøder som lager sperringer rundt omkring?

Er det slik at dersom muslimene fikk de samme borgerrettighetene som jødene så ville det pga av muslimskt flertall ikke være jøder igjen på knesset? Er det derfor muslimer ikke har stemmerett over eget land?

Området har vel egentlig aldri vært særlig fredelig, det er bare at nå er rollene snudd.. før var det jødene som ble hundset og fordrevet fra landet, en del havnet i Egypt, der de ble enda mer hundset og tildels utryddet.

Sånn rent oppdragermessig, burde verdenspolitiet komme inn og si: siden dere bare krangler og bråker om dette landet, så legger vi det på hylla til dere slutter!!! ;)

Endret av absinthia
Skrevet
Området har vel egentlig aldri vært særlig fredelig, det er bare at nå er rollene snudd.. før var det jødene som ble hundset og fordrevet fra landet, en del havnet i Egypt, der de ble enda mer hundset og tildels utryddet.

Sånn rent oppdragermessig, burde verdenspolitiet komme inn og si: siden dere bare krangler og bråker om dette landet, så legger vi det på hylla til dere slutter!!! ;)

:fnise:

Det kunne faktisk funke

Gjest Casey
Skrevet
Beviset ligger i beskrivelsen hvordan media i norge dekker overgrepene for eksempel, hvorfor heter det palestinere mot israel, og aldri israelitter mot Palestina?

Fordi den ene gruppen står sterkere enn den andre. Man tråkker ikke nedover, men gjerne oppover.

Skrevet

ja jeg tror det ligger noe der casey. Jeg er veldig glad i israel som sagt og jeg til og med heiet på israel da den transejøden var melodi grand prix, og jeg var skikkelig glad for at israelerne fikk trene ubåtene sine i norske farvann slik de gjorde utenfor kysten av kristandsand i 2002 eller 2003 med daværende forsvarsminister clemets velsignelse.

Det er ingen som kan betvile hvilken side av konflikten vi er på, og som selvsikker nordmann heier jeg selvsagt på de rike i konflikten. Israel får omtrent tretti ganger så mye i bistand som palestinere per innbygger.

Israel er alliert med usa og vesten, det betyr at israel bruker jagerfly og tomahawkmissiler for å bombe, mens palestina som ikke har en tanks, ja de bruker stenkastede barn.

Derfor heier jeg på israel, fordi palestina har ikke sjans, den internasjonale flyplassen gaza airport jevna israelerne med bulldosere, selv om gazas stolthet ble kvelt av hån så holder jeg på mobberne side. Ingen tvil om det, jeg er jo på vestens side av muren.

Skrevet

Jeg lurer på hvor du har det fra at Israel får mest støtte her i landet. Og at vestlig presse sitter på jødenes side og at vi dermed får våre opplysninger derfra. Mitt inntrykk er det motsatte.

Ellers var det veldig godt å lese Absinthia sine innlegg, som ser litt mer nyansert på konflikten enn bare sort/hvitt som de fleste andre.

Skrevet

ja det var litt forkortet verisjon, jeg mente bistand fra usa, og vi nordmenn er jo på usa sin side av konflikten, tror du f eks at noen hadde sendt opp en palestiner opp i verdensrommet slik som israelerske astronauter?

Skrevet

Er Norge på USA sin side i konflikten? Mulig vi er det offisielt, men det virker ikke sånn når du leser aviser og hører folk prate.

Det er alltid Israel som fremstilles som den stygge ulven, og de stakkars palestinerne som ikke vil annet enn å få sitte i fred med tekoppen sin.

Sende palestinere opp i verdensrommet? Har de noen utdannede astronauter da?

Skrevet

Det er det dem ikke har, de er jo gatebarn, og palestinere i norge er alle som jeg vet om ganske kriminelle.

jøder jeg vet om er stor sett smarte og har gått på universiteter og har mye penger i motsetning til de fattige araberne, og jeg vil heller være på side med de sterke israelerne som leser toraen enn de mangefoldige muslimene som leser koranen.

Vet du hva som skjer med borettslaget til en selvmordsbomber? - den blir utslettet, er ikke det morsomt å tenke på? her driver muslimene å prøver seg med selvmordsbomber og alt de får til gjengjeld er jo bare en missil skutt av en apache helikopter i retur? Hvis ikke det er meningsløst så vet ikke jeg, ikke rart jeg ser på palestinere som noen tapere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...