Gå til innhold

Kan noen anbefale en god Whisky?

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Jeg drikker ikke whisky selv, men skal kjøpe en flaske i presang til en whisky-elsker. Hva kjøper jeg da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg Synes at "Famous grouse" er helt toppers, og ville naturlig nok både kjøpt og ønsket meg denne som gave.

Gjest Elfrida
Skrevet

Det spørs hva h*n liker. F.eks. Talisker hvis smaken går mot det mer kraftige, Balvenie hvis h*n foretrekker noe mer avrundet.

Gjest Lacuna
Skrevet

Talisker har ganske kraftig røykpreg, og hvis du ikke vet at vedkommende liker akkurat det, kan du risikere å bomme kraftig. Balvenie (Doublewood) er ganske safe, det samme gjelder Dalwhinnie.

Hold deg unna blends (ala Famous Grouse) hvis du skal kjøpe en gave, og hold deg til single malts; blends smaker utvannet i forhold til single malts.

Gjest Lacuna
Skrevet
Næh.. les hva kritikerne sier om Famous grouse: http://interaktiv.vg.no/vinguiden/vin.php?...=1&sorter=6

Vel, Upper Ten har også vunnet blindtester. Det sier uansett lite om hva som er best av blends og single malts. I mine øyne er blend det samme som å kjøpe First Price cola, men muligens bra for en person som ikke er så glad i whisky.

Moral: Det smaker greit, men ikke særlig interessant.

Skrevet
Jeg Synes at "Famous grouse" er helt toppers, og ville naturlig nok både kjøpt og ønsket meg denne som gave.

Jeg ville også holdt meg unna Famous Grouse, men hadde kanskje landet på en Glenfiddich eller en Bowmore.

• Liker 1
Gjest Lacuna
Skrevet

Islay. :hjerte: (men kanskje ikke noe for "enhver", da det er ganske spesielle saker. Ikke uten grunn at vi faktisk kjøpte et gavekort i stedet for whisky da vi skulle kjøpe en gave for ikke så lenge siden, til tross for min whiskyentusiasme/kunnskaper.

Gjest Fjellsippa
Skrevet (endret)

Takk for svar alle sammen.

Da har jeg notert meg Balvenie eller Dalwhinnie. Får se hva det blir.

Edit: Islay... så brannalarmen nesten går, og med oljeaktig konsistens. :forvirret: Det tror jeg nesten blir litt for heavy. I alle fall som gave. :)

Endret av Fjellsippa
Skrevet

Jeg er ingen Whisky-kjenner så jeg må støtte meg på andres vurderinger. ;) Men jeg ville også valgt en single malt.

Men her kan du lese hva et utvalg kjennere har ment.

Gjest Fjellsippa
Skrevet
Jeg er ingen Whisky-kjenner så jeg må støtte meg på andres vurderinger. ;) Men jeg ville også valgt en single malt.

Men her kan du lese hva et utvalg kjennere har ment.

Takk for flere tips. Da har jeg notert et par navn til. Fint å ha noen alternativer å velge i.

Gjest Gjest
Skrevet

Royal Lochnagar Single Highland Malt 12 years kan absolutt anbefales! En superb whisky med ettersmak av karamell og eple og ikke royk/torv aktig som Talisker eller Laphroaig. Dalwhinnie er ogsaa en fin all-rounder aa gi bort dersom man ikke paa forhaand vet hva de liker.

Skrevet

Kommer også an på hvor mye penger du skal legge i det, men Glenfidditch 12 og 15 år er veldig gode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...