Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 2. mai 2008 #1 Skrevet 2. mai 2008 Hei! Det er ikke aktuelt med det første, men jeg lurer veldig på hvordan dette fungerer. Kanskje noen av dere kan hjelpe meg? Det som er: I et tidligere forhold prøvde jeg og min daværende samboer å bli gravide. Vi forsøkte i over 1 år. Av forskjellige grunner (andre damer.... ) ble det slutt mellom oss før utredning og ting klaffet (gudskjelov). Men nå er jeg i et nytt forhold, og vi snakker så vidt om å begynne å prøve. Jeg er livredd for nok en gang å gå gjennom 13-14 pp uten at noe skjer... Det jeg lurer på; er dette grunnlag for å få utredning? Og på en utredning, hva skjer da? Hva er det de sjekker og hvor lang tid tar det osv. Jeg har mye mellomblødninger og lurer derfor på hormonnivået mitt etter eggløsning (tror jeg har el pga temp.økning) - hvordan finner de ut av sånne ting og er det det første som sjekkes? Nå skal det nevnes at jeg er ikke mer enn 24 år gammel. Med min eks, da vi prøvde, så var jeg 22. Altså BURDE jeg være fruktbar aldersmessig. Har dette noe å si for hvor raskt jeg får utredning? Huff, ble mange spørsmål og ganske rotete det her. Men jeg har fått litt skrekken etter den lange prøveperioden jeg opplevde med eksen... Og det var så vondt, som dere alle sikkert forstår.... På forhånd takk for alle svar!! Anna
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2008 #2 Skrevet 2. mai 2008 Snakk med legen din. Ved å starte utredning, eller kanskje bare ta en sjekk av sædkvliteten til mannen vil dere jo finne ut om det er sannsynlig at "problemet" ligger hos deg.... Jeg vil da tro om alt er ok der at de vil se på deg, og at du da vil kunne sendes til utredning. Det er vel egentlig ingen regler for hvor lenge man skal ha prøvd, så om jeg var deg ville jeg startet prosessen nå om dere ikke går for private undersøkelser. Da går det mye fortere. Selv har jeg nå gått igjennom en mnd med blodprøver for å se på hormon-nivå og annet diverse, og mannen har tatt sædprøve, som kom tilbake heeeeelt fin!!!! Vi er utrolig glade for det. Og nå skal jeg inn til ultralyd om et par uker for å se om de kan finne noe feil. Jeg gruer meg, men vil vite også. Er utrolig trøtt av å prøve nå etter to år.... Vi går for privat vi da, mest fordi det ikke tar sånn tid, og jeg vil tro de tar seg bedre av oss enn de klarer på at svært sykehus, men der kan jeg ta feil altså.... Lykke til uansett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå