Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2008 #1 Skrevet 2. mai 2008 Min niese (på min manns side) skal konfirmeres neste helg. Min manns søster har 2 barn ( hun ene konfirmeres) og hennes nye mann har 1 datter (på 11 år). Datteren bor hos dem annenhver uke. Min svigerinne kunne fortelle at stesøsteren ikke var innvitert til konfirmasjonen, siden konfirmanten absolutt ikke ønsket å ha henne der, hun var så barnslig. Og siden det var hennes store dag, måtte hun få bestemme hvem hun skulle innvitere. Hun har derimot innvitert foreldrene til stefaren, søsknene hans med barn (altså 11-åringens søskenbarn) Min mann er så rystet over at de lar en 15 åring bestemme noe slikt, at han vil boikotte hele konfirmasjonen, noe som selvfølgelig ikke kommer til å skje. Ingen har sagt noe til dem, ville dere ha sagt meningen deres?
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2008 #2 Skrevet 2. mai 2008 I konfrmasjonsalder er man så voksen at man kan lære seg at man ikke lar være å invitere folk i familien bare fordi man ikke liker dem. Ærlig talt. Jeg hadde nok sagt noe til min svigerinne i denne saken selv om det strengt tatt ikke er noe jeg har noe med. Men tenk på 11 åringen da? Sitte hjemme og vite at alle søskenbarn og far og besteforeldre er i konfirmasjonen og ikke hun? Dette er ikke akseptabelt...
estrella Skrevet 2. mai 2008 #4 Skrevet 2. mai 2008 Hadde sagt ifra. Denne 11 år gamle jenta må jo føle seg veldig utestengt og trist? Jeg hadde iallefall vært lei meg hadde det vært meg. Og hadde jeg vært i familien med henne, hadde jeg sagt ifra på hennes vegne, uansett.
Kamikatze Skrevet 2. mai 2008 #5 Skrevet 2. mai 2008 Er man femten, og voksen nok til å ta det valget som konfirmasjonen innebærer, er man også voksen nok til å ta konsekvensene av et valg. Om det innebærer at gjester og gaver fra halve eller større deler av slekten uteblir, vil jo bare falle tilbake på henne selv. For de andre drar vel ikke på fest uten elleveåringen? Synes konfirmasjonsfeiringen er en fin tid til å behandle dem som voksne. For hundre år siden måtte tøtta kanskje dratt hjemmefra for å begynne å jobbe. Og konfirmasjonsløftet er jo et personlig løfte mellom en selv og ens Gud, om at man nå selv velger å være døpt, og altså en kristen. Og da er det selvsagt hyggelig at slekta er med på seansen, men ingen nødvendighet (om man mener alvor med det). At et "voksent menneske" selv må få velge hvem man inviterer til ens egen fest, er en selvfølge, og bør ikke overstyres. Det er hennes valg. Men voksenvalg har som oftest konsekvenser.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2008 #6 Skrevet 2. mai 2008 Min niese (på min manns side) skal konfirmeres neste helg. Min manns søster har 2 barn ( hun ene konfirmeres) og hennes nye mann har 1 datter (på 11 år). Datteren bor hos dem annenhver uke. Min svigerinne kunne fortelle at stesøsteren ikke var innvitert til konfirmasjonen, siden konfirmanten absolutt ikke ønsket å ha henne der, hun var så barnslig. Og siden det var hennes store dag, måtte hun få bestemme hvem hun skulle innvitere. Hun har derimot innvitert foreldrene til stefaren, søsknene hans med barn (altså 11-åringens søskenbarn) Min mann er så rystet over at de lar en 15 åring bestemme noe slikt, at han vil boikotte hele konfirmasjonen, noe som selvfølgelig ikke kommer til å skje. Ingen har sagt noe til dem, ville dere ha sagt meningen deres? Er foreldrene like umodne? unnskyld,men dette blir groteskt. her BØR den nærmeste si ifra til foreldrene ti konfirmanten
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2008 #7 Skrevet 2. mai 2008 1. Hva sier far til 11 - åringen, han kan jo ikke være riktig vel bevart hvis han ikke reagerer? 2. Er det ikke foreldrene som innviterer til konfirmasjon, det har det i alle fall vært i alle konfirmasjoner jeg har vært på?
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2008 #8 Skrevet 2. mai 2008 Greit at det er konfirmantens dag og at h*n skal få bestemme så mye som mulig selv. Men da får det heller gå på ting som mat, drikke, hvordan invitasjonene skal se ut osv. Og evt hvor stort selskapet skal være. F.eks. kan konfirmanten være med på å bestemme at "vi inviterer tanter og onkler, men ikke søskenbarn". Da handler det mer om størrelsen på selskapet. Men man kan ikke la en umoden tenåring bestemme at enkeltpersoner - som i tillegg er så nær som stesøster - ikke skal få komme. Spissformulert, javel, men skal konfirmanten få bestemme ALT må jo h*n også få lov til å bestemme at mamma og pappa må lage stort selskap, men de får ikke lov å komme selv. At kun venner og den rike onkelen fra Amerika får lov til å komme...
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2008 #9 Skrevet 2. mai 2008 Men man kan ikke la en umoden tenåring bestemme at enkeltpersoner - som i tillegg er så nær som stesøster - ikke skal få komme. Spissformulert, javel, men skal konfirmanten få bestemme ALT må jo h*n også få lov til å bestemme at mamma og pappa må lage stort selskap, men de får ikke lov å komme selv. At kun venner og den rike onkelen fra Amerika får lov til å komme... Jeg er delvis enig med deg, men ikke helt. Vi er selv i en slik situasjon at konfirmanten ikke ønsker et nært familiemedlem i selskapet sitt. Jeg lyttet til argumentene, og godtok konfirmantens valg. Jeg mener at konfirmanten kan utelukke noen såkalt selvskrevne gjester hvis h*n har en god begrunnelse, men "hun er så barnslig", eller "jeg liker han ikke", er ikke en god nok grunn. Jeg hadde sagt i fra til foreldrene at jeg fant dette uakseptabelt, og at de burde overstyre konformantens ønsker om dette.
Lykkelig eks-frue Skrevet 2. mai 2008 #10 Skrevet 2. mai 2008 (endret) Som mamma og snart stemor synes jeg dette virker helt horribelt. Når mine barn skal konfirmeres er deres stesøsken naturlige gjester, om de er hos oss 2 dager i måneden eller 20. Jeg hadde ikke godtatt fra verken egne eller stebarn at søsken forskjellsbehandles på den måten. Den jenta det gjelder må jo (som andre sier) føle seg helt utelatt og glemt. Synes også dette sier like mye om mor og stefar som konfirmanten. Ingen av dem virker på meg som sympatiske mennesker når de utelater et søsken. Og ja jeg hadde sagt min klare mening til foreldrene OG konfirmanten. Endret 2. mai 2008 av Lykkelig eks-frue
Gjest Gjest_Kajsa_* Skrevet 2. mai 2008 #11 Skrevet 2. mai 2008 Dette er grusomt dårlig gjort. Hadde helt klart sagt fra.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2008 #12 Skrevet 2. mai 2008 Min niese (på min manns side) skal konfirmeres neste helg. Min manns søster har 2 barn ( hun ene konfirmeres) og hennes nye mann har 1 datter (på 11 år). Datteren bor hos dem annenhver uke. Min svigerinne kunne fortelle at stesøsteren ikke var innvitert til konfirmasjonen, siden konfirmanten absolutt ikke ønsket å ha henne der, hun var så barnslig. Og siden det var hennes store dag, måtte hun få bestemme hvem hun skulle innvitere. Hun har derimot innvitert foreldrene til stefaren, søsknene hans med barn (altså 11-åringens søskenbarn) Min mann er så rystet over at de lar en 15 åring bestemme noe slikt, at han vil boikotte hele konfirmasjonen, noe som selvfølgelig ikke kommer til å skje. Ingen har sagt noe til dem, ville dere ha sagt meningen deres? er foreldre klar over hvilke signaler dette gir til ungen? "det er greit av ekskluderer". Slike personer kan selv risikere å bli møtt med lukkede dører.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2008 #13 Skrevet 2. mai 2008 Ja, det er tvilsomt, men dette må det jo være opp til foreldrene til jenta å rydde opp i. Jeg synes absolutt ikke du skal blande deg inn hvert fall.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 2. mai 2008 #14 Skrevet 2. mai 2008 Hei. Problemet er jo at hverken mor eller stefar til konfirmanten kommer til å ordne opp i det, de mente bestemt at dette var hennes dag, og hvis hun ikke ønsket henne der, måtte det være opp til henne. Problemet var jo at vi spurte 11-åringen om vi så henne til konfirmasjonen, siden vi så på det som helt naturlig at hun skulle komme. Da hun svate nei, og hadde gått ut for å leke, kom historien. Vi ble begge så paffe at vi sa ikke noen ting, men vi synes jo det er helt tragiskt. Vi ser på henne som en like stor del av familien som de 2 andre jentene, og har deltatt på barnedåper, bursdager og andre selskaper.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2008 #15 Skrevet 2. mai 2008 Denne konfirmasjonen hadde jeg ikke ønsket å delta i. Selv om konfirmanten "bare" er 15, ville jeg vært rimelig klar overfor henne hva jeg mener, og at jeg ikke ønsket å være en part i en slik utestengelse av stesøsteren. Her er noen voksne nødt til å gå inn og sette skapet på plass for konfirmanten, når ikke foreldrene klarer å gjøre det.
Gjest Cascabel Skrevet 2. mai 2008 #16 Skrevet 2. mai 2008 Hadde droppet hele konfirmasjonen jeg. Hadde de spurt hvorfor hadde de fått svar
Embla s Skrevet 2. mai 2008 #17 Skrevet 2. mai 2008 Jeg syns det er helt tullete at konfirmanten skal bestemme fra a til å. Selv om det er hennes konfirmasjon så er det da foreldrene som inviterer til selskap? I mitt hode er det foreldrene som arangerer selskap til barnet sitt, ergo er det også de som bestemmer hvem som skal inviteres.
Alice Ayres Skrevet 2. mai 2008 #18 Skrevet 2. mai 2008 Jeg forstår ikke helt hva du vil ha av oss? Er det dette du vil ha svar på: Ingen har sagt noe til dem, ville dere ha sagt meningen deres? Hvis det er spørsmålet, har du jo fått svar så det holder.
Gjest Piper Skrevet 2. mai 2008 #19 Skrevet 2. mai 2008 Hadde jeg vært faren til den jenta som ikke ble inviter, ville jeg rett og slett sagt klart i fra at dette ikke var akseptabel oppførsel. Og hadde ikke 15 åringen tatt til vett, ville jeg valgt å ikke gå. Og det er fordi jeg rett og slett hadde brukt dagen på mitt eget barn i stedet.
Gjest Rosin Skrevet 2. mai 2008 #20 Skrevet 2. mai 2008 Jeg syns det er helt tullete at konfirmanten skal bestemme fra a til å. Selv om det er hennes konfirmasjon så er det da foreldrene som inviterer til selskap? I mitt hode er det foreldrene som arangerer selskap til barnet sitt, ergo er det også de som bestemmer hvem som skal inviteres. Hadde jeg vært faren til den jenta som ikke ble inviter, ville jeg rett og slett sagt klart i fra at dette ikke var akseptabel oppførsel. Og hadde ikke 15 åringen tatt til vett, ville jeg valgt å ikke gå. Og det er fordi jeg rett og slett hadde brukt dagen på mitt eget barn i stedet. Enig med begge dere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå