Fun Light Skrevet 2. mai 2008 #1 Del Skrevet 2. mai 2008 Har klippet ned rosebuskene mine og nå har brenneslen kommet for fullt rundt verandaen min.. Hvordan får jeg bort dette for godt? Er eneste mulighet å luke det bort med rota - eller er det andre gode tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pax Skrevet 2. mai 2008 #2 Del Skrevet 2. mai 2008 Ja - spis den. Brennesle er den delikatesse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fun Light Skrevet 2. mai 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 2. mai 2008 Ja - spis den. Brennesle er den delikatesse. .. og hvordan tilbereder man slikt? Putter en håndfull i kokende vann og drikker det som te? Eneste jeg har hørt om.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 2. mai 2008 #4 Del Skrevet 2. mai 2008 Vask den og kutt den i småbiter, og hiv den i kokende vann. Lag suppejevning, ha i suppen og tilsett en buljongbit eller to, avhengig av hvor mye du lager og hvor mye smak du vil ha av den. Det er selvfølgelig mulig å bruke andre krydder istedenfor buljong. Tilsett gjerne en fløteskvett. Nam, nam... Det finnes mange oppskrifter på nettet med nesle i, det er bare å søke. Du kan også ha hakket nesle i brød (herlig i urtebrød med andre urter), lage plantegjødsel av den (fantastiske saker) ...eller... lære deg å utnytte neslefibrene til å spinne tråd, tau eller veve tøy av den.. det brukte vi den til her til lands, før andre ting kom og tok over.. fremgangsmåten er den samme som for lin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pax Skrevet 2. mai 2008 #5 Del Skrevet 2. mai 2008 Det finnes en oppskrift på neslepesto på matforumet også, om du søker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 2. mai 2008 #6 Del Skrevet 2. mai 2008 Og om du foretrekker å kjøpe klærne dine, ikke lage de av brenneslene i hagen, så kan du gå løs med round up. En jeg kjenner pleier å pensle på med pensel, for da slipper hun at hun dreper ting som står rett ved. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 2. mai 2008 #7 Del Skrevet 2. mai 2008 Dersom du har barn, så anbefaler jeg deg å gjerde inn området du sprøyter med roundup i minst et par dager etterpå, Roundup er ikke riktig så ufarlig som enkelte skal ha det til.. jeg har autorisasjon på området og har gjennomgått plantevernskurs, så jeg vet hva jeg snakker om. (Nå høres jeg streng ut, men det er mest fordi mange roper høyt over at bønder og gartnere sprøyter, men de selv overhodet ikke har skrupler over å sprøyte i hagen, selv om det ikke en gang representerer inntektstap om de bruker andre metoder. ) Det er like greit å grave opp stykket med nesler på og så snu det på hodet, så får man i tillegg nyttiggjort seg næringa i den, uten at man pøser kjemikalier unødvendig rundt i miljøet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fjellsippa Skrevet 2. mai 2008 #8 Del Skrevet 2. mai 2008 Det er like greit å grave opp stykket med nesler på og så snu det på hodet, så får man i tillegg nyttiggjort seg næringa i den, uten at man pøser kjemikalier unødvendig rundt i miljøet. Mener du da at neslene forsvinner? Jeg trodde de bare kom opp igjen, og at man må fjerne røttene for å få det vekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 2. mai 2008 #9 Del Skrevet 2. mai 2008 Mener du da at neslene forsvinner? Jeg trodde de bare kom opp igjen, og at man må fjerne røttene for å få det vekk. Man må selvfølgelig ta med røttene i spadegreipet, og de som kommer opp i ettertid, klipper du bare ned helt til de blir så tappet for næring at de bare gir opp. De er jo avhengig av å danne klorofyll for å overleve, og klipper du bort hele stilken hver gang den blir 5-10 cm høy, så tappes den for næring i så stor grad at den ikke kommer opp etter noen ganger. Det blir omtrent samme prinsippet som når dyr overbeiter på planter, slik at de forsvinner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Beata Skrevet 3. mai 2008 #10 Del Skrevet 3. mai 2008 Det fine med brennesle er at du ganske enkelt får opp hele rotsystemet! Og hvis du da orker noen timer på knærne, og gjentatt luking gjennom sommeren, har du mindre nesleproblem neste år. Andre ugress (f.eks. skvallerkål) er helt umulig å få has på ved luking... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vimselot Skrevet 3. mai 2008 #11 Del Skrevet 3. mai 2008 Sikkert ikke et råd du liker, men jeg ville blitt kjempeglad hvis det vokste brennesler i hagen min. Du kan lage deilig suppe av ung nesle, og når den vokser seg stor, tar du fram ljåen og slår nesla ned igjen. Da kommer det nye friske unge skudd som kan brukes til suppe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå