Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er for tiden i permisjon, og begynner i jobb igjen i mars 09. Nå hadde jeg tenkt å søke barnehageplass, men begynte å tenke på en ting. For hvordan virker egentlig dette, vi trenger jo ikke plassen før i mars, og dette er jo midt i barnehageåret. Hvis det da er noe ledig, "holder de av" plassen til mars eller må jeg da evnt betale fra august når året starter? Er det vanlig å ha ungen hos dagmamma da til de starter et nytt år i august? Nå er det vel heller tvilsomt at det er ledige plasser, men hadde jo tenkt å prøve iallfall.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg er for tiden i permisjon, og begynner i jobb igjen i mars 09. Nå hadde jeg tenkt å søke barnehageplass, men begynte å tenke på en ting. For hvordan virker egentlig dette, vi trenger jo ikke plassen før i mars, og dette er jo midt i barnehageåret. Hvis det da er noe ledig, "holder de av" plassen til mars eller må jeg da evnt betale fra august når året starter? Er det vanlig å ha ungen hos dagmamma da til de starter et nytt år i august? Nå er det vel heller tvilsomt at det er ledige plasser, men hadde jo tenkt å prøve iallfall.

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men jeg kan oslo-reglene best. (Men de er ganske like landet over. )

Man kan i utgangspunktet søke barnahageplass fra når man ønsker, hele året. MEN, barnehagene har kun ett tidspunkt i året der det åpner seg en stor mengde plasser, og det er i august.

Derfor er det ett hovedopptak i året, hvor plassene deles ut til de barna som skal begynne i august det året.

De færreste steder er det lov å betale for en plass man ikke bruker. Altså er det ikke mulig å "holde av" en plass.

Du kan være heldig, og det åpner seg en plass i den aktuelle barnehagen i løpet av året, og du kan da få plass.

Det er mange som velger å ha barnet hos dagmamma fram til de får barnehageplass. Evt. må man være hjemme lenger enn planlagt selv.

I Oslo har det nå blitt opptak etter ansenitet. Det betyr at barn får plass på venteliste innen sitt årskull i det det søkes om plass, og så deles plassene ut i den rekkefølgen barna har søkt. MEN, barn som søker til hovedopptaket har prioritet framfor de som kun søker til løpende opptak.

Håper du ble litt klokere av dette.

Ellers finnes det mye regelverk ute på komunenes egne sider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...