Gjest Gjest_mona_* Skrevet 2. mai 2008 #1 Skrevet 2. mai 2008 hei! Jeg og min kjære ønsker å gifte oss, men har ikke råd til annet enn vielse, da vi nettopp har kjøpt bolig. Vil gifte oss før vi flytter inn i den nye boligen. Vi tenker å ha festen senere, når vi har økonomi til det. Er det noen som vet hva kun vielsen koster i kirken?
Saeria Skrevet 2. mai 2008 #2 Skrevet 2. mai 2008 Hvis det er i den kirken du sokner til, er det etter hva jeg har forstått, gratis. Er det en annen kirke, varierer det fra sted til sted. Ellers er jo borgerlig vielse gratis, om det er et alternativ.
Jade Skrevet 2. mai 2008 #3 Skrevet 2. mai 2008 Vielsen i "din" kirke er som nevnt gratis. Men du betaler noen hundrelapper for blomstene. Hør med kirkekontoret for å være helt sikker.
Jade Skrevet 2. mai 2008 #5 Skrevet 2. mai 2008 Skal de ta ned igjen blomstene når hun skal gifte seg, og sette de opp igjen på neste vielse da? Det er ikke bare en som gifter seg på en dag. Med mindre hun velger en ukedag, muligens.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2008 #6 Skrevet 2. mai 2008 Tror ikke det er blomstertvang i kirka.. i hvertfall ikke å betale for.. Da er i såfall fokuset feil. Skal gå an å gifte seg enkelt og greit også i kirken uten å begynne med alt mulig dill.. det er sikkeert vanlig å spleise på kirkepynting ved flere bryllup samme dag. Men tror ikke det er noen tvang. Om noen absolutt skal ha blomster så syns jeg de må betale det selv.. om noen gjør seg vrange på det, får dere bare dra fram en alergisk grandtante og insistere på å slippe
*Aprin* Skrevet 2. mai 2008 #7 Skrevet 2. mai 2008 Vi gifter oss i kirken vi sokner til, og har fått beskjed om at det koster 500kr. (Dette går bl.a. til pynting av kirka)
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2008 #8 Skrevet 2. mai 2008 Vi gifter oss i en kirke vi ikke sokner til, men betaler kun standard gebyret - og ikke for blomster. Var av den oppfatning at det var noe man valgte selv....men tror jeg må høre med kirken nå hva som er vanlig. Flere vielser på samme dag er vel mest vanlig i høysesongen, så om dere gifter dere utenfor den perioden trenger det ikke være andre dere må avklare med. Det er jo mulig å gifte seg borgerlig nå og ta en velsignelse i kirken senere dersom du ønsker "full pakke" med vielse og fest men ikke har anledning til det nå. Trenger vel heller ikke være full seremoni i kirken, går sikkert ann å snakke med en prest om noe mindre formellt og mer privat
Jade Skrevet 2. mai 2008 #9 Skrevet 2. mai 2008 Nå går jeg utifra at Gjest_mona_* har råd til noen hundrelapper for å gifte seg. Det er vel heller de mangfoldige tusenlappene som gjerne går med i et bryllup som ikke passer så bra med ny bolig Men hva det koster får hun nok oppklart når hun kontakter stedet hun ønsker å gifte seg. Det varierer tydeligvis fra sted til sted.
Concertina Skrevet 2. mai 2008 #10 Skrevet 2. mai 2008 Vi gifter oss i kirken vi sokner til og betaler ingenting, og har egentlig ikke tenkt å pynte kirka i det hele tatt, den er fin nok som den er - men dersom noen andre brudepar den dagen tar kontakt ang spleising på blomster så greit nok.
Gjest Gjest_mona_* Skrevet 2. mai 2008 #11 Skrevet 2. mai 2008 tusen takk for alle svar:D joda har da råd til noen hundrelapper, men er de flerfoldige tusenlappene som flyr ved en fest osv som vi ikke har mulighet til å avse nå i vår situasjon.. :/ et par blomster tror nok jeg at jeg vil ha i kirken, ja. såpass spanderer jeg på den dagen;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå