Gå til innhold

Gode hjemmebakte rundstykker?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Helge_*
Skrevet

Jeg syns det er kjempegodt med hjemmebakte rundstykker til frokost i helgene, eller til gode supper. Men jeg sliter med at de jeg baker ofte blir litt tørre....

Er det noen som vil dele sin perfekte oppskrift med meg, eller fortelle meg hva jeg gjør galt?

Skrevet

Rundstykker eller loff

Denne oppskriften gir supre rundstykker og er veldig enkel.Kan også brukes til å lage loff.

Antall porsjoner: 40

Tilberedningstid: 40 min.

Ingredienser:

2 kg hvetemel

200 gr smelta margarin

5 dl vann

7 dl melk

2 pk tørrgjær

4 ts salt

4 ts sukker

Tilberedning:

Bland det tørre og smelt smør i en kasserolle.Tilsett melk og vann i smøret og varm dette til ca 39 grader og bland med melet.Arbeid deigen KUN til alt er blandet.Denne type deig skal ikke arbeides for mye,da vil rundstykkene bli tunge og seige.Del deigen i 40 biter og trill ut rundstykker.Deigen skal ikke heve før den trilles ut men skal derimot heve i 1 1/2 time etter at du har trillet ut rundstykkene.Det er viktig at det er lunt der de skal heves.

Rundstykkene stekes v/250 grader i 10-12 min

Hvis du lager loff av deigen skal denne stekes v/250 grader i ca 20 min.

Skrevet
Jeg syns det er kjempegodt med hjemmebakte rundstykker til frokost i helgene, eller til gode supper. Men jeg sliter med at de jeg baker ofte blir litt tørre....

Er det noen som vil dele sin perfekte oppskrift med meg, eller fortelle meg hva jeg gjør galt?

Kanskje du bruker for lite væske? Da jeg bakte hvetedeiger(går bare på glutenfritt her nå og de skal være _løse_) passet jeg på at deigen var en anelse klissete. Bruker man mel til utbaking, er det ikke noe problem. Pensler du med noe? Hvis du pensler med litt pisket egg, virker de heller ikke så tørre.

Når jeg baker rundstykker av glutenfritt, bruker jeg muffinsformer for å slippe å lage en for kompakt deig(da blir det tørt). Det går vel an å gjøre det samme med hvetedeig, vil jeg mene. Altså, ha en løs deig og sette i muffinsformer.

Skrevet

Jeg har nettopp bakt rundstykker med melblandingen for grove rundstykker fra Regal. Kjempegode rundstykker, deigen var kjempelett å jobbe med og de var super enkle og raske å lage.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...