Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest tuttuttu
Skrevet

Jeg har vært på flygeleder opptak nr 1. Og jeg var veldig klar over at det kom til å være vanskelig på forhånd, men jeg ser på meg selv som veldig smart og føler jeg har de egenskapene som man trenger for å bli flygeleder. Men jeg ble faktisk ganske overasket over hvor dårlig jeg følte det hadde gått etter opptaksprøven. Da tenkte jeg som så, at det Må jo være veldig vanskelig, slik at de har en ganske bra margin mellom de som gjør det ok, og de som gjør det dårlig. tviler på at mange gjør det virkelig bra egentlig. Men, er det bare meg? Noen som har vært på flygeleder opptak og følt at de har gjort det skikkelig bra? hadde vært moro å høre :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Vilde_*
Skrevet
Jeg har vært på flygeleder opptak nr 1. Og jeg var veldig klar over at det kom til å være vanskelig på forhånd, men jeg ser på meg selv som veldig smart og føler jeg har de egenskapene som man trenger for å bli flygeleder. Men jeg ble faktisk ganske overasket over hvor dårlig jeg følte det hadde gått etter opptaksprøven. Da tenkte jeg som så, at det Må jo være veldig vanskelig, slik at de har en ganske bra margin mellom de som gjør det ok, og de som gjør det dårlig. tviler på at mange gjør det virkelig bra egentlig. Men, er det bare meg? Noen som har vært på flygeleder opptak og følt at de har gjort det skikkelig bra? hadde vært moro å høre :)

Jeger innforstått at opptakskravene er svært vanskelige. Har ei kamerat som er utdannet yrkespilot som for "morro skyld" søkte opptak. Han kom også til første opptak, men strøk på opptaksprøvene...! Ironisk!

Gjest gjest lala
Skrevet

Å bestå opptakene til flygelederutd. er veldig vanskelig. Det kreves at man er utrolig dyktig på alt som har med koordinasjon å gjøre. Da hjelper det jo ikke hva man er utdannet til fra før, om man er høyt utdannet osv, og bare melder seg på for morro skyld? det kreves en god del av deg som person når man skal gjennom dette. Som sagt, det kreves alt for mye av deg til å bare gjøre det "greit".. Man skal jo selvfølgelig gjøre det utrolig bra, da det er snakk om et himla mye ansvar oppe i tårnet!

Gjest tuttuttu
Skrevet

Jeg er klar over at det er valdig vanskelige prøver.. jeg var jo der. Men jeg tenkte mer på om det var noen som tok prøvene og følte at det gikk bra.. Det er korrekt at de som skal ha jobben må gjøre det kjempebra på disse prøvene, men det betyr ikke at de nødvendigvis følte at prøvene var lette. Jeg syntes som sagt at det var vanskelig...

... og JEG KOM VIDERE! :)

• 4 måneder senere...
Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet
Jeg er klar over at det er valdig vanskelige prøver.. jeg var jo der. Men jeg tenkte mer på om det var noen som tok prøvene og følte at det gikk bra.. Det er korrekt at de som skal ha jobben må gjøre det kjempebra på disse prøvene, men det betyr ikke at de nødvendigvis følte at prøvene var lette. Jeg syntes som sagt at det var vanskelig...

... og JEG KOM VIDERE! :)

Har tenkt å søke på flygelederutdanningen selv. Det jeg lurer på, er hva man faktisk gjør på opptaksprøvene? Må man være forberedt på noen måte?

• 2 uker senere...
Skrevet

Slenger meg på denne tråden. Jeg har fått tilbud om opptak, men jeg har ingen anelse om hva testene går ut på. Noen ting å forberede seg på? og hva er det som egentlig foregår under disse opptaksprøvene? Noen med erfaringer? Setter pris på innspill.

Gjest Gjest_Monica_*
Skrevet
Slenger meg på denne tråden. Jeg har fått tilbud om opptak, men jeg har ingen anelse om hva testene går ut på. Noen ting å forberede seg på? og hva er det som egentlig foregår under disse opptaksprøvene? Noen med erfaringer? Setter pris på innspill.

Jeg var på opptaksprøver i går, og gikk videre fra første runde. Testene var egentlig verre enn jeg trodde. Ikke for å skremme deg, men etter første runde trodde de fleste jeg snakka med at de ikke gikk videre for den var så vanskelig. Derimot gikk faktisk de fleste i går videre fra første runde, men normalen er visst 50/50.

Den første testen var databasert. En del testa engelskkunnskapene dine i form av forståelse og vokabular, og den var helt grei. Resten gikk mye på kordinasjon, hvor hurtig du oppfatter ting og dreiing av 3D figurer i hodet. Hele testen var lagt opp som flervalg på en måte. Har du løst endel iq-tester på nettet har du sett endel av oppgavene før.

Fase 2 var både på data og papir, og den var faktisk skikkelig gøy. Datadelen føltes mer som et nettspill, og papirdelen var veldig enkel hodeberegning.

Jeg tror ikke det går an å forberede seg så mye, men jeg ville har prøvd med på noen iq-tester på nettet bl.a for å bli vant til testmetoden siden den var flervalgsbasert.

Lykke til! :)

Skrevet
Jeg var på opptaksprøver i går, og gikk videre fra første runde. Testene var egentlig verre enn jeg trodde. Ikke for å skremme deg, men etter første runde trodde de fleste jeg snakka med at de ikke gikk videre for den var så vanskelig. Derimot gikk faktisk de fleste i går videre fra første runde, men normalen er visst 50/50.

Den første testen var databasert. En del testa engelskkunnskapene dine i form av forståelse og vokabular, og den var helt grei. Resten gikk mye på kordinasjon, hvor hurtig du oppfatter ting og dreiing av 3D figurer i hodet. Hele testen var lagt opp som flervalg på en måte. Har du løst endel iq-tester på nettet har du sett endel av oppgavene før.

Fase 2 var både på data og papir, og den var faktisk skikkelig gøy. Datadelen føltes mer som et nettspill, og papirdelen var veldig enkel hodeberegning.

Jeg tror ikke det går an å forberede seg så mye, men jeg ville har prøvd med på noen iq-tester på nettet bl.a for å bli vant til testmetoden siden den var flervalgsbasert.

Lykke til! :)

Hei Monica, og tusen takk for svar! =)

Du sa at de testet engelskkunnskapene i form av forståelse og vokabular. Kan du huske noen av spørsmålene som kom opp, slik at jeg kan danne meg et bedre bilde av hvor høyt de sikter mtp nivå.

I fase 2 skrev du at det var en kombinert test hvor både data, og papir inkluderes. Hva gikk datadelen ut på, og hva salgs hodeberegning var det på papirdelen, mulighet for eksempler?

Takk =)

Skrevet

Du sa at de testet engelskkunnskapene i form av forståelse og vokabular. Kan du huske noen av spørsmålene som kom opp, slik at jeg kan danne meg et bedre bilde av hvor høyt de sikter mtp nivå.

I fase 2 skrev du at det var en kombinert test hvor både data, og papir inkluderes. Hva gikk datadelen ut på, og hva salgs hodeberegning var det på papirdelen, mulighet for eksempler?

Takk =)

Det er ikke veldig avansert engelsk. Hele testen er forsåvidt på engelsk, men når det gjelder spørsmålene, så er får du høre en historie. Etter historien kommer det spørsmål til historien der det brukes mange synonymer.

Hoderegning er sånn pluss, minus, ganging og deling som man gjør i hodet uten kalkulator. (Tilfelle du hadde glemt det). Oppgavene går ut på at du skal regne sammen flere tall du får oppgitt og oversette dem til bevegelse. (1 frem, to tilbake, en til høyre. Hvor ender du opp?)

Du trenger ikke forberede deg mye til testene. Hvis du kommer gjennom testene ved å vite hva oppgavene går ut på, så risikerer du å gå på en smell senere. Det er en utrolig krevende utdanning, der du kan ryke ut hver dag.

Skrevet

jeg vurderer også dette litt.. syns det virker veldig spennende!

Er det noen som GÅR på utdanningen, og kan fortelle litt om hvordan det er? Hvordan er skolen i Sverige?

Hva vil dere si at er ting man kan gjøre som fører til at en "ryker" ut?

Skrevet
jeg vurderer også dette litt.. syns det virker veldig spennende!

Er det noen som GÅR på utdanningen, og kan fortelle litt om hvordan det er? Hvordan er skolen i Sverige?

Hva vil dere si at er ting man kan gjøre som fører til at en "ryker" ut?

Det er krevende, men overkommelig. Det er mye teori på begynnelsen, men etter ca 1/3 del av utdanningen på skolen så er det så og si slutt på teori-undervisning. Etter det er det bare praktisk trening i simulator. Det blir testet på teorikunnskapene jevnt hele skoleperioden.

Malmø er en veldig fin by å bo i, men det er noe vanskelig å finne leilighet der.

Etter skoleperioden er over, tar litt mer enn et år ca, så skal man på praktisk trening (on the job training) på en enhet avinor bestemmer. Her kan du ende opp i Nord-Norge.

Når det gjelder ting som kan føre til terminering så er det ikke slik at hvis du svinger et fly feil en gang, eller du sier feil ting, eller stryker på en prøve osv så kaster de deg ut. Det går på om du klarer å følge progresjonen som utdanningen krever. Ingen er født utlært.

Det som kan føre til at man blir terminert er hvis du stryker på teori flere ganger, eller hvis du ikke når målene til de gitte treningsperiodene. Det er alltid en gruppe som evaluerer deg slik at en person ikke kan føre til at du blir terminert.

Litt trynefaktor er det alltid, men hvis du er en normalt likandes person, så burde ikke det være noe problem.

Yrket handler ikke bare om dine ferdigheter som flygeleder, men også i høy grad din evne til å kunne jobbe med hvem som helst, under hvilket som helst forhold, hendelse, vær, eller annen presset situasjon.

Håper dette var forklarende, hvis du lure på mer så er det bare å spørre

Skrevet

Har man ingen mulighet til å påvirke hvor man ender opp på sånn on-the-job training?

Har samboer her i Bergen så frister ikke å være så langt unna i mange år.. :)

Skrevet
Har man ingen mulighet til å påvirke hvor man ender opp på sånn on-the-job training?

Har samboer her i Bergen så frister ikke å være så langt unna i mange år.. :)

Joda, man har det. Avinor planlegger hvor de vil ha folk. Hvis det feks er 6stk i klassen som skal til Norge (det er svenske og danske elever i klassene også) så finner avinor 6 steder, eller nærmere bestemt 6 stillinger på opptil 6 steder. Det kan hende at flere blir sendt til samme enhet. Klassen må selv bli enige om hvem som skal hvor. (feks ved å la teorikarakterer bestemme)

Men er du på et kull som ikke skal jobbe i tårn, men i kontrollsentral så blir du sendt til enten Bodø, Oslo eller Stavanger. Skal du til tårn er det veldig sannsynlig at noen må til nord-Norge, og kanskje noen får dra til sør-norge.

Du har 3 pliktår hos avinor. I de pliktårene (som er de 3 første årene etter du er sertifisert flygeleder) så kan avinor beordre deg til andre tjenestesteder om de vil.

Det er ofte slik at de med lengre ansiennitet som er i nordnorge vil til større enheter sørpå som feks flesland, sola, værnes, torp, kjevik og gardermoen. For å fylle stillingen deres blir gjerne en yngre flygeleder som har tatt sertifisering i sørnorge sendt nordover. Etterhvert vil man få muligheter til å søke seg sør igjen.

Andre igjen får bli i sør hele tiden.

Men du kan ikke være innstilt på å få dra og bli i bergen.p

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Monica_*
Skrevet

Takk =)

Engelsken var ganske grei, du fikk lest opp en tekst på engelsk, også måtte du svare på spørsmål fra teksten, eller klikke på en setning som har tilnærmet samme betydning. Det som var vanskelig var å huske teksten for det hendte at den ble ganske lang. Mtp vokabular kunne du få ei setning med et ord utringet, også måtte du finne et ord som hadde tilnærmet samme betydning, altså et synonym. F.eks suspicious - untrusting. Det var kanskje litt vanskelige ord iblant, men har du et greit vokabular skal du kunne se det på eksemplene.

Hodeberegningen kunne være 4+1-2, iallefall ikke verre. Det som var vanskelig var at du måtte sette opp regnestykket selv etter diverse krav fra oppgaven. Beregningene gikk på å finne ut hvor langt det er mellom punkt A og B, også var det masse unntak og diverse. Du hadde ikke kalkulator eller kladd, så alt måtte gjøres i hodet. Det er vel egentlig ikke regninga som testes, men hvordan du klarer å se for deg oppgaven i hodet.

Datatesten gikk ut på å se på en skjerm med masse flystrips, og fylle inn informasjon på stripsene ettersom de ble lest opp. I tillegg måtte du passe på tiden, fjerne strips for fly som hadde landa, og sjekke om noen fly var på kollisjonskurs. Ganske gøy faktisk :)

Jeg vil ikke gi altfor tydelige eksempler for jeg antar at det er en fordel å ikke kjenne til oppgavene på forhånd. Da tror jeg du lett kan tenke for komplisert. Jeg hadde ikke øvd på noe vis, og kom gjennom begge testene. Jeg var på intervju nå mandag, og blir kanskje tilbydt skoleplass, men jeg er litt usikker. Jeg er straks halvveis på en bachelor, og det virka ikke som om de likte det pga faren for at jeg hopper av studiet i malmø for å fortsette på bioingeniør, for det koster visst 2 millioner å utdanne en flygeleder. Jeg vet ikke hvor strenge de er når folk først har kommet gjennom opptaksprøvene, og jeg lever i håpet for jeg vet jo at de er sterkt underbemannet for tiden.

Gjest Gjest_Monica_*
Skrevet (endret)

Ble nettopp oppringt, og jeg kom inn jeg :)

Jeg kan vel ikke svare på så veldig mye enda, men om det er noen som har spørsmål kan dere godt sende meg en epost til xxxxx. Skriv noe i subjektboksen så jeg vet at det ikke er spam.

Nå skal jeg ut å feire!! :D

Innlegger er redigert iht reglene.

Endret av Mette
Gjest Gjest_mariann_*
Skrevet (endret)
Ble nettopp oppringt, og jeg kom inn jeg :)

Jeg kan vel ikke svare på så veldig mye enda, men om det er noen som har spørsmål kan dere godt sende meg en epost til xxxx. Skriv noe i subjektboksen så jeg vet at det ikke er spam.

Nå skal jeg ut å feire!! :D

Gratulerer!

men en ting jeg lurte på; nå går jeg første året på videregående, men jeg har tenkt meg å bli flygeleder etter vgs, og bor like ved gardemoen, har man noen muligheter for å få bli plassert der av avinor når man skal ha praksisdelen, siden jeg er derfra og det er mest praktisk og enklest økonomisk sett?

sitat endret iht KGs regler,

mrs_bond, mod

Endret av mrs_bond
Skrevet
Gratulerer!

men en ting jeg lurte på; nå går jeg første året på videregående, men jeg har tenkt meg å bli flygeleder etter vgs, og bor like ved gardemoen, har man noen muligheter for å få bli plassert der av avinor når man skal ha praksisdelen, siden jeg er derfra og det er mest praktisk og enklest økonomisk sett?

Det tar de ikke hensyn til. Da ville jo 90% av kandidatene dratt til sør-Norge, og ingen igjen til å være i nord.

Hvis du må være et spesielt sted i Norge, så er ikke denne utdanningen for deg, desverre.

Gjest Gjest_mariann_*
Skrevet
Det tar de ikke hensyn til. Da ville jo 90% av kandidatene dratt til sør-Norge, og ingen igjen til å være i nord.

Hvis du må være et spesielt sted i Norge, så er ikke denne utdanningen for deg, desverre.

ok, bare lurte, og heldigvis er det egentlig likegyldig hvor jeg havner i grunn :)

Gjest Gjest_Monica_*
Skrevet

Oj, jeg visste ikke at det ikke var lov å legge ut epost. Men jeg anbefaler å sjekke ut sidene til Entry Point North,

http://www.trynorth.com/

og wikipediasiden. Google ;)

Også har studentene opprettet egen gruppe for skolen på facebook som gir et bedre inntrykk av skolen. Mange fine bilder. Hvis du søker flygeleder på face kommer det opp masse treff blant grupper, og endel som er utdannet flygeledere. Du kan også ringe diverse tårn på flyplassene, de er veldig behjelpelige med spørsmål og omvisning så lenge du kan vente til et rolig tidspunkt.

Det er ikke så veldig mye info på sidene til avinor, men det ligger mye bra ute på nettet.

Ang. plassering tar de ikke hensyn i det hele tatt til hvor du kommer fra som flere har påpekt. De plasserer deg der det er behov, så du må nok regne med 4 år i Nord-Norge. Men samtidig er dette litt fint for hvis ikke hadde du aldri kommet deg fra nord, for da hadde de aldri fått fylt på nye folk, det går på sirkulasjon.

• 2 uker senere...
Gjest tallalal
Skrevet

Jenter har som regel problemer med den delen av testen som går ut på romforståelse. 2/3 av jentene stryker der faktisk mot 1/3 hos guttene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...