Gå til innhold

Barnevernet betale barnehagen ???

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg måtte ta ut ungen min fra barnehagen pga. dårlig økonomi.Helsesøsteren spurte meg om jeg ville at barnevernet skal hjelpe meg med å betale barnehagen,siden det er så viktig for barn på 4 år å gå i barnehage.Jeg er også gravid og har ikke så mye energi.

Hva tror dere ?Burde jeg ta imot tilbudet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnevernet? Trodde du måtte oppsøke sosialkontoret for å få dekket utgifter. Nå er disse to etatene vel så og si slått sammen - men ikke helt. Oppsøk sosialkontoret du. Å koble inn barnevernet er ikke nødvendig.

Men om du får hjelp spørs hvor mye du har igjen når strøm, innboforsikring og husleie er betalt. (de dekker ikke telefon, bil, lege osv. og kan kreve at du selger bil, hytte osv.)

Kan ikke du søke barnehagen om minstesats?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er Trygdekontoret i sammenhengen? Har du rett til stønad til barnetilsyn kanskje?

Suz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei,barnevernet hjelper med barnehage.......

Ikke sosialen.

Fikk avslag da jeg søkte.

Men poenget er om jeg burde få hjelp hos barnevernet eller ikke?

Vil ikke surre meg inn i noe greier der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest, så lenge du ikke har noe å skjule så tror jeg neppe det kan skade å motta hjelp fra barnevernet. Barnevernstjenesten kan ved lov hjelpe familier/barn i en vanskelig situasjon. Det er ingen skam å trenge hjelp, og er du sliten så er det en ærlig sak. Hvis du mener at det er det beste for barnet ditt OG deg selv at barnet går i barnehage, så be om hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Missuganda

Det er riktig at barnevernet kan hjelpe deg økonomisk med barnehageplass, men barnevernet bør da ha vært inne i saken og ha en veldig god grunn til at barnet ditt skal gå i barnehagen. Ta i mot hjelp - for å hjelpe ditt barn.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta

Savner opplysning om du er alene om den daglige omsorgen eller om du er gift/samboer.

Barnevernet stiller også opp selv om det ikke er omsorgssvikt. De jobber også forebyggende.

Endret av Persille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barbarella

Hei!

Bruk av barnehageplass er et hjelpetiltak fra barnevernets side for å hjelpe vanskeligstilte familier. De ønsker å lette hverdagen for foreldrene og gi barn et godt pedagogisk tilbud. Du trenger ikke være redd for å få hjelp av barnervernet. Deres oppgave er i første rekke å hjelpe folk, ikke å ta fra barna fra foreldrene som mange tror. Bruk av barnehageplass er et av de vanligste hjelpetiltakene hos barnevernet. Takk ja til tilbudet du! Det har både du og barnet godt av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Da sønnen min var liten slet vi med økonomien og utgiftene til barnehagen. Frem til da hadde sosialkontoret tatt seg av støtten til barnepass, men barnevernet fikk ansvaret for det. Da vi søkte hadde vi en hyggelig dame fra barnevernet på besøk hos oss, også fikk vi søknaden innvilget. Tror de dekte 75%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja de ser at det er ganske viktig og forebyggende å holde barn i barnehage. De har ganske lav terskl for å gi stønad til barnehager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutter meg til de fleste her og sier ta imot hjelp fra bv. Husk at bv først og fremst er der for å hjelpe, ikke for å "ta" deg, selv om de blir fremstilt slik i media.

Tenk på barnet ditt, du sier selv at det er viktig for han/henne og gå der.

-Og ikke minst, tenk på deg selv med en til på vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Begge ungene mine går i barnehage og barnevernet dekker alt.

Vi kontaktet sosialkontoret først pga jeg er hørselshemmede + mannen

min er syk. Så fikk vi beskjed at vi skulle kontakte barnevernet fordi de

har penger..

vi var litt i tvil først pga dårlig erfaring med barnevernet når det gjelder bekjent av oss.

Men nå angrer vi aldri på det.. God samarbeid med barnevernet , Så du kan gjøre det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hvem som helst får ikke hjelp av barnevernet.Det må ligge grunner til at det beste for barnet er barnehage.De må ha hjemmel i barneloven for å gå inn med hjelpetiltak og vedtak med begrunnelse.De har penger ja, men de strør heller ikke om seg med penger. Og sosialen og barnevernet er 2 forskjellige etater og samarbeider ikke i det hele tatt.Kanskje de har samme kontordame , men ikke noe mer.De var et kontor før i tiden, men nå er de adskilt. Og det er ikke dumt å be barnevernet om hjelp, de er der for deg og det er det å be om hjelp som gjør deg til et ansvarsfult menneske.Du innser dine begrensninger å ber om hjelp. I 99% av sakene i barnevernet så handler det om oppbygging og forebygging av familier. Den ene prosenten er så sjelden at når de da gjør det, så har de forsøkt alt og mere til.Dette sa en mannlig barnevernssjef til meg en gang.Og da hadde jeg med barnevernet å gjøre fordi mitt barn var under offentlig omsorg og jeg innrømmet feil og mangler,jeg ba om hjelp og fikk hjelp. :P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns du skal kontakte barnevernet jeg. Dersom det er et reelt behov for barnet å være i barnehage vil barnevernet stille opp om det. Og dersom det ikke hadde vært noe behov tror jeg ikke du hadde lagt inn dette innlegget her jeg. Ring dem og si hvordan saken ligger an og fortell hvorfor du ønsker at barnet ditt skal få fortsette i barnehage. Barnevernet syns det er positivt når foreldre tar kontakt fordi de ønsker det beste for barnet sitt. Du har ikke noe å være redd for i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forbanna

Tenk deg om to ganger før du kontakter barnevernet.

Selv synes jeg at både barnevernet og helsestasjonen er to vemmelige

etater som gjør sitt beste for og stigmatisere og gjøre livet jævlig for

såkalt vanskligstilte foreldre.

Er imidlertid enig med deg at barn har godt av barnehage.

Kan ikke barnet ditt ha deltidsplass i en offentlig barnehage?

Et par dager i uka foreksempel?

Det blir jo ikke fullt så dyrt.

Også kan du supplere dette med åpen barnehage de resterende dagene

hvis du er hjemmeverende.Åpen barnehage er gratis tror jeg.

Hold deg unna barnevernet.

Synes helsesøstra du har kontakt med er en motbydelig kjerring som prøver å prakke på deg barnevernet bare fordi du har dårlig økonomi. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes helsesøstra du har kontakt med er en motbydelig kjerring som prøver å prakke på deg barnevernet bare fordi du har dårlig økonomi.

Prakke på?! Hvor i helvete står det da? Bruk øya dine:

Helsesøsteren spurte meg om jeg ville at barnevernet skal hjelpe meg med å betale barnehagen,siden det er så viktig for barn på 4 år å gå i barnehage.

Til deg som skrev hovedinnlegget: Jeg synes absolutt du skal takke ja til tilbudet. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Forbanna

vet hvordan helsestasjon helsestasjon og barnevern fungerer jeg serru....... :sjarmor:

"Mora vil ikke ta imot "frivillig" tilbud fra barnevernet nei......

her er det noe hun skjuler ja...hvorfor vil du ikke ta imot "kjempetoppers"

"tilbud " fra barne"vernet" da........????her blir det kanskje nødvendig med et lite hjemme"besøk" eller ti ja, press press press.........

Du er kanskje ansatt idet offentlige selv Retz??

Barnevern eller helsestasjon eller?? :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet hvordan helsestasjon helsestasjon og barnevern fungerer jeg serru....... :sjarmor:

"Mora vil ikke ta imot "frivillig" tilbud fra barnevernet nei......

her er det noe hun skjuler ja...hvorfor vil du ikke ta imot "kjempetoppers"

"tilbud " fra barne"vernet" da........????her blir det kanskje nødvendig med et lite hjemme"besøk" eller ti ja, press press press.........

Du er kanskje ansatt idet offentlige selv Retz??

Barnevern eller helsestasjon eller?? :sjarmor:

Kære forbanna.

Det er alltid en grunn til at barnevernet kobles inn i en slik sak der et barn på det sterkeste anbefales å gå i barnehagen fremfor å bli tatt ut. Det kan være seg at barnet er svak språklig, motorisk eller kognitivt slik at det har behov for å være sammen med andre barn, slik at det får det stimuli det trenger. I mange tilfeller trenger barnet trening på sosial kompetanse og da blir barnhagen på det sterkeste anbefalt fordi det er her barn får best trenging. Når barenvernet og helsestansjon går inn får dette og bruker sin energi på dette, da kan jeg love deg at de tenker på barnets beste. Som foreldre bør man forstå dette og også tenke på barnets beste. Som foreldre får man bare svelge stoltheten fordi man skal sette sine barns behov først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya
vet hvordan helsestasjon helsestasjon og barnevern fungerer jeg serru.......

Jada. Det gjør jeg også "serru". Og jeg har udelt positive erfaringer med begge instanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...