Gå til innhold

Er det blitt helt stuerent å ikke følge "skikk og bruk" ved invitasjoner?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjets HI
Skrevet

Kari og Ola skal gifte seg.

Kari kommer fra en liten familie. Hennes foreldre er skilt.

Moren er enebarn og pr. tiden singel, mormor og morfar er døde.

Faren har etter bruddet med Karis mor funnet seg en ny samboer. Hans mor, altså brudens farmor lever.

Far har også en søster og med sin mann har hun to barn som er relativt jevnaldrende med sine søskenbarn bruden og hennes søster.

Bruden har i tillegg en søster.

En dag opplyser farmor til sin datter og hennes familie at Kari skal gifte seg, men at det skal være et lite bryllup med kun de aller nærmeste, så er det bare hun(farmor) som er blitt bedt i bryllupet fra farssiden av familien. Dette er det ingen som reagere noe veldig på da man vet at paret er i etableringsfasen og tenker at det er økonomien som setter grenser her. Tante, onkel og søskenbarn spleiser på en fin gave og får den sendt av gårde til brudeparet med lykkeønskninger for dagen og fremtiden.

Bryllupsdagen kommer og på ettermiddagen får et av søskenbarna telefon fra sin mor som er svært ute av seg. Hun er lei seg, ydmyket og såret over følgende:

Hun har møtt på en bekjent som har kjørt sitt barn til Karis bryllup, og vedkommende er svært overrasket over å treffe brudens tante i butikken og ikke i niesens bryllup. ”Nei, vi er ikke inviterte noen av oss på farssiden, bortsett fra min mor. De skulle bare ha et lite bryllup med de aller nærmeste”, sier tanten. ”De aller nærmeste 70 da”, repliserer den bekjente. ”Det var ikke noe lite bryllup som skal avholdes. Da jeg slapp av mitt barn ved kirken var det minst 70 stk. der. Er det virkelig sant at du og din mann ikke er inviterte?? Du må tulle med meg?”. Brudens tante må bare bekrefte det hun tidligere har er tilfelle, og at hun er svært overrasket over de opplysningene han bringer henne om det ”lille” bryllupet.

Søskenbarnet blir veldig indignert over hvordan kusinen Kari har behandlet sin eneste tante og onkel. H*n fatter knapt det sant, det h*n hører og tar kontakt med Karis farmor dagen etter bryllupet for å høre om det som er blitt fortalt stemmer. Alt er korrekt, og brudens farmor er flau og oppbrakt over å komme i sitt barnebarns angivelige lille bryllup og finne ut at det hele har helt andre dimensjoner enn det hun er blitt forespeilet. Hun føler seg lurt og løyet for, og finner det svært sårende at hennes datter ikke var funnet verdig nok til å bli inviter, men mest av alt ydmyket over å bli ført bak lyset på den måten hun er blitt. Hun føler også selv at hun har bidratt til dette, dog ufrivillig, ved å opplyse resten av familien om at dette skulle være et lite selskap og så viser det seg å være noe helt annet.

Øvrige mulige vesentlige opplysninger:

• Det var en kirkelig vielse og Karis tante er fadder

• Kari og hele hennes familie var alle inviterte i sine søskenbarns brylluper

• Det eksisterer ingen familiefeider etc.

Hva mener dere om saken?

Har tanten og onkelen grunn til å være såret over å ikke bli inviterte, eller er det sånn man må regne med i år 2008?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært borti noe av det samme, bare at dette var en "god" venninna. Det høres jo veldig rart ut da, at det var så mange. Merkelig. Tror jeg hadde tatt en tlf til "Kari" og spurt om det var noe vi hadde gjort eller lignende... Familie er jo de man inviterer først... Så jeg synes de har all grunn til å bli såret!

Gjest Gjest
Skrevet

Jo, de kan forsåvidt være såret over å ikke ha blitt bedt, men mest såret synes jeg de har grunn til å være over å ha blitt løyet for.

(Er dette en eksamensoppgave?)

Gjest Gjest
Skrevet

Det er jo bruden og brudgommens dag. De inviterer hvem de vil.

Skrevet

Brudeparte kan selvfølgelig invitere akkurat hvem de vil. Men man sier ikke man har et lite bryllupp med de aller nærmeste når det er snakk om 70 stykker.....

Skrevet

Jeg syns man i utgangspunktet skal få lov til å invitere hvem man vil - samtidig syns jeg det er veldig rart å velge å invitere en type familiemedlemmer (altså onkler/tanter el.l) fra den ene siden og ikke den ande....

Skulle jeg valgt å ikke be onkler/tankter etc fordi jeg kanskje ønsket flere venner tilstede ville jeg valgt bort den typen familie på begge sider....(altså både mine onkler/tanter og mannens....)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

I mine øyne er dette rart ja. Gitt at brudeparet dekker bryllupet selv (betaler foreldrene mener jeg de skal få komme med sine innvendinger så lenge de er nogenlunde fornuftige) så står brudeparet i mine øyne fritt til å be dem de selv ønsker - men man må være klar over konsekvensene. Ved å la ting bli urettferdig feks ved skjev fordeling som i denne saken legger man opp til reaksjoner i familien, og også at det kan føre til framtidig misnøye. Ønsker man å gardere seg mot krangel/misnøye passer man på å ikke havne i en slik situasjon, enten ved å invitere færre eller flere.

Gjest Cascabel
Skrevet

Jeg synes de må få invitere hvem de vil, men hva er poenget med å lyve?

Må da være greit å si det som det er da, vi inviterer 70 stk men prioriterer venner?

Skrevet

Det er flere ting som ikke kommer frem her som vil spille inn på hvor vidt jeg synes det er urimelig eller ikke.

- Har brudeparet selv sagt at det er et lite bryllup, eller er dette noe farmoren har antatt i og medat bare hun er invitert?

- Var onkler, tanter og søskenbarn til Ola tilstede i bryllupet?

Er svaret ja på disse spørsmålene så synes jeg det er ufint av brudeparet, 70 gjester er ikke et lite bryllup, men er svaret nei så synes jeg ikke nødvendigvis at dette er så gale.

Slik jeg ser det er det ikke en selvfølge at hele slekten blir invitert. Nå vet vi jo ikke alt om dette tilfellet, men jeg kan f.eks. se for meg at hvis Ola har veldig stor familie og det blir for mange å invitere alle onkler/tanter/søskenbarn både på hans og hennes side at det er enklere å ikke invitere noen slik at det ikke gjøres forskjell. For mange er venner viktigere å ha på den store dagen enn familie utover den nærmeste, og så lenge det kuttes likt på begge sider så ser jeg ikke på det som et problem.

Gjest Gjest HI
Skrevet

Hovedinnlegger her.

Takk for mange tilbakemeldinger!

Nei, dette er ingen eksamensoppgave men en sann historie.

"Karis" tante og onkel er oppegående mennesker, og ville ikke reagert nevneverdig om de på forhånd fikk vite at brudeparet ønsket å prioritere venner fremfor familie, og at de av den grunn ikke ble invitert. De er helt klare på at dette er en dag som er brudeparets og at de selv må få invitere de gjestene de ønsker å dele dagen med. Dog hadde de nok tenkt i sitt stille sinn at det var noe sært å ikke ha plass til 2 ekstra gjester som tross alt regnes som nær familie, faktisk bruden eneste nære familie. I tillegg har onkel og tante gjennom oppveksten til bruden vært til stor støtte for Karis familie med mye barnepass av spesielt Kari.

Primært var det den ekle opplevelsen av å bli ført bak lyset som i hovedsak gjorde "Karis" tante oppbragt. I tillegg veldig flaut, hva måtte ikke gjestene i bryllupet tenke om hva grusomt de har gjort som ikke blir bedt, spesielt når hele brudgommens familie var representert med tanter/onkler/søskenbarn. Det ble lagt merke til at Karis tante og onkel ikke var tilstede, og det ble snakket om.

Jeg har fulgt med i dette forumet, spesielt ved diskusjoner vedr. invitasjoner, for å se om en tilsvarende case kom opp. Et hyppig tilbakevendende argument er at brudeparet bestemmer, det er deres dag. Mange strekker seg langt for å godta den påstanden uten å kreve mer underbyggende argumentasjon, men kan man alltid gjøre som man vil til tross for at man er brudepar? Både i dagliglivet og selskapslivet ellers har man masse uskrevne regler om hvordan man skal oppføre og te seg, og som man automatisk følger enten man liker det eller ei, da det er en del av det sosiale spillet "livet".

Er det slik nå, at når bruden og brudgommen får på seg den hvite kjolen/smokingen, blir det litt på samme måte som med russen når de får på seg russedressen? Dette er vår tid, ingen regler gjelder for oss, vi gjør som vi vil, og de reglene som eksisterer er kun de vi selv lager. "Gammeldags" folkeskikk/oppførsel/etikette er ut og ikke eksisterende for oss i vår situasjon. Det må bare verden rundt oss godta uten å stille spørsmål.

Gjest Gjest HI
Skrevet
Det er flere ting som ikke kommer frem her som vil spille inn på hvor vidt jeg synes det er urimelig eller ikke.

- Har brudeparet selv sagt at det er et lite bryllup, eller er dette noe farmoren har antatt i og medat bare hun er invitert?

- Var onkler, tanter og søskenbarn til Ola tilstede i bryllupet?

Er svaret ja på disse spørsmålene så synes jeg det er ufint av brudeparet, 70 gjester er ikke et lite bryllup, men er svaret nei så synes jeg ikke nødvendigvis at dette er så gale.

Slik jeg ser det er det ikke en selvfølge at hele slekten blir invitert. Nå vet vi jo ikke alt om dette tilfellet, men jeg kan f.eks. se for meg at hvis Ola har veldig stor familie og det blir for mange å invitere alle onkler/tanter/søskenbarn både på hans og hennes side at det er enklere å ikke invitere noen slik at det ikke gjøres forskjell. For mange er venner viktigere å ha på den store dagen enn familie utover den nærmeste, og så lenge det kuttes likt på begge sider så ser jeg ikke på det som et problem.

Farmor overbragte beskjeden om at det skulle være et lite bryllup på vegne av bruden og hennes far.

Ja, Olas tante, onkler og søskenbarn var tilstede i bryllupet.

Så, svaret er ja på begge spørsmål.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er gjest kl 10:23, og som jeg skriver mener jeg brudeparet selv kan velge, men de må være klar over konsekvensene av sitt valg. I mitt tilfelle inviterer kutter jeg ut enkelte venner og inviterer flere familiemedlemmer enn jeg egentlig har lyst til - for å unngå konflikt. Fadderene mine er venner av mine foreldre, og jeg ville såklart prioritert mine venner framfor mine foreldres, men velger istedet disse for å unngå konflikt og for å opprettholde enkelte tradisjoner. Bryllup er i mine øyne ikke bare brudeparets dag, men også foreldrene som gifter bort sine barn, dvs det er en stor dag i deres liv også - og jeg vil de skal være like fornøyd med dagen som jeg er.

Skrevet

Klart de kan invitere hvem de vil. Men de bør tenke over at ting kan såre. Vi skal invitere tanter/onkler på begge sider. Vi kunne aldri tenkt på å utelate kun noen av tantene/onklene og ikke resten. Med mindre vi kun inviterte tantene/onklene som var fadder.

Jeg synes det var veldig rart at hans tanter og onkler ble bedt og ikke hennes (+ søskenbarn). Spesielt når hun har så få, og tanten i tillegg er fadder. Etter min mening burde faddere være selvsagte gjester. Jeg går utifra at hennes foreldre ble invitert? Det skriver du ingenting om.

Gjest Mirina
Skrevet

Det kan jo virke som om Kari ikke er så knyttet til sin onkel og tante, selv om dere kanskje trodde hun var det. Og jeg synes man må få invitere de man selv ønsker i sitt eget bryllup. Når det er sagt skjønner jeg godt at Karis familie blir såret, og det må de få lov til å bli.

Gjest Gjest HI
Skrevet
Klart de kan invitere hvem de vil. Men de bør tenke over at ting kan såre. Vi skal invitere tanter/onkler på begge sider. Vi kunne aldri tenkt på å utelate kun noen av tantene/onklene og ikke resten. Med mindre vi kun inviterte tantene/onklene som var fadder.

Jeg synes det var veldig rart at hans tanter og onkler ble bedt og ikke hennes (+ søskenbarn). Spesielt når hun har så få, og tanten i tillegg er fadder. Etter min mening burde faddere være selvsagte gjester. Jeg går utifra at hennes foreldre ble invitert? Det skriver du ingenting om.

Både brudens mor og far, samt fars nye samboer var i brylllupet. I tillegg til brudens søster og hennes samboer.

Gjest Gjest
Skrevet

helt latterlig gjort av Kari! Skjønner ikke hva de har tenkt! Lite bryllup liksom.. Det var snakk om 2 til, og disse ville ikke utløst at man måtte invitere enda 10 til som ofte er problemstillingen i bryllup. Hva sier foreldrene til Kari? De må jo ha oppfattet dette som rart og flaut!

Jada, det er brudeparets dag, men det er også to slekter som føres sammen sin dag! Det hadde vært helt greit å ikke invitere disse om det hadde vært et lite bryllup. Men å lyve på seg et lite bryllup for å unngå dem, så flaut og ufint! Man må jo skjønna at de får vite at det var et stort bryllup. Skjønner ikke at de kan se dem i øynene etterpå noe sånt..

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Jeg lurer egentlig mer på hvorfor ikke tante og onkel er å overværer vielsen? Bare fordi de ikke er invitert på festen senere? Vielsen er tross alt åpen for alle.

Gjest Gjest-Olsen
Skrevet

Dette er som tatt ut av vår slekt. Det er 20 år siden, og min mor snakker fremdeles om det.

Mitt jevngamle søskenbarn giftet seg. Søskenbarnets far har et søsken, som er min mor. Moren har 6 søsken. Ingen av oss på farens side ble invitert. På den andre siden ble alle invitert.

Det var ingen familiefeider eller slikt hos oss, heller. Ikke dengang, og ikke nå.

Det gjorde meg ikke så mye hverken dengang eller nå at jeg ikke ble invitert. På den tiden var jeg nok mer opptatt av utelivets gleder enn å spandere en hel lørdag på et bryllup. Men det er klart jeg syntes det var merkelig.

Det komiske oppstod i ettertid da folk spurte hvordan det var i bryllupet, og jeg kunne opplyse at jeg ikke var blitt invitert. Det ble tatt som en selfølge at vi alle i vår familie var invitert.

Toppen av kransekaka var brudens mor, som viste meg fotos fra bryllupet. Hun uttalte at: Du er visst ikke med på noen av bildene, du. "Nei, det er vel bare inviterte folk her", sa jeg. Hun var lang i maska i lange tider.

I dette tilfellet ble det nok litt ydmykende for brudeparet og deres foreldre at de inviterte så og si alle fra en side av familien. Det ble nok spørsmål fra venner/familie/naboer om hvorfor vi ikke var der. (Var de syke, siden de ikke kom, var de bortreise/ var de opptatt med jobb osv)

Jeg synes vel bryllup er en slags familiedag. Men det er ikke alltid det er naturlig å be hele slekta. Hvis det har vært lite kontakt og/eller gnissninger kan det falle unaturlig å be folk, selv om de er i nær slekt.

Jeg vet ikke hvor grensa for et "lite bryllup" går, men det er iallfall ikke ved 70 personer.

Gjest Gjest HI
Skrevet
Jeg lurer egentlig mer på hvorfor ikke tante og onkel er å overværer vielsen? Bare fordi de ikke er invitert på festen senere? Vielsen er tross alt åpen for alle.

Da Karis tante og onkel i sin tid giftet seg, hadde de et lite bryllup med kun de aller nærmeste(samtlige foreldre og søsken m/følge). De giftet seg kirkelig og ønsket ikke andre enn de nærmeste til stede.

Med dette i minne, dro de ikke i vielsen av respekt for brudparets ønske om at deres bryllupsdag skulle være en markering og fering med de aller nærmeste.

Slik det utviklet seg, kan vel alle parter være glade for at tante og onkel ikke overvar vielsen.

Gjest Gjest HI
Skrevet
Det kan jo virke som om Kari ikke er så knyttet til sin onkel og tante, selv om dere kanskje trodde hun var det. Og jeg synes man må få invitere de man selv ønsker i sitt eget bryllup. Når det er sagt skjønner jeg godt at Karis familie blir såret, og det må de få lov til å bli.

Kari og hennes søster har i gjennom sin oppvekst og frem til voksen alder hatt mye kontakt med sin tante, onkel og søskenbarn. Spesielt mye i barndommen med felles ferier og masse besøk hos hverandre flere ganger i uken, men de har også truffet hverandre jevnlig ved voksen alder. Så båndende er så abslutt tilstede, og er ikke ønsketenkning fra tante og onkels side.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...