Amadea Skrevet 1. mai 2008 #1 Skrevet 1. mai 2008 Vi skal flytte inn i et helt nytt hus og må innrede et helt nytt kjökken. Jeg har snust litt på dette med induksjon. Noen som har erfaringer eller kunnskap om temaet?
Sola^ Skrevet 1. mai 2008 #2 Skrevet 1. mai 2008 Foreldrene mine virker veldig fornøyd. Sidan det kun er akkuratt der gryta/steikepanna står som vert varm så brenner ikkje ting seg så lett fast. Enkelt å regulere varmen (om du har prøvd gassbluss så kan ein regulere ca. sånn som med gass...at så snart ein skrur ned så roer temperaturen seg). Det kan vere du må bytte ut grytene dine. Det kan du teste ved å prøve med ein magnet under grytene. Fester magneten seg til grytene så kan du bruke dei. Det er kanskje ikkje alle som er like gode, men det vil du nok finne ut. Jern funker. Ønsker induksjon sjølv...
Gjest Gaby Skrevet 1. mai 2008 #3 Skrevet 1. mai 2008 Jeg jobber med dette til daglig, og i 9,5 av 10 tilfeller velger kunden induksjon. Induksjon har bare fordeler! -Du når ønsket temperatur svært mye hurtigere med induksjon -Den er barnevennlig, det blir ikke varmt på platene uten at det står en kasseroll på dem, og overflatetemperaturen er mye lavere enn på en keramisk topp -Når du stiller ned platen, skjer det med en gang. Varm direkte - kald direkte. -Det er umulig å brenne fast noe på toppen Induksjon fungerer ved at magnetisme varmer opp kun kasserollen/stekepanna. Det er ikke snakk om varme plater, den eneste varmen som forekommer på en induksjonstopp er den som kasserollen avgir til glasset. Du kan faktisk legge feks et avispapir mellom plata og kasserollen, og fortsatt koke opp vann. Du sparer strøm, siden det går så mye hurtigere både å koke opp ting, og når du skrur ned plata slipper du å dra kasserollen av plata for at den skal kjølne. En ting jeg vil anbefale når du skal kjøpe induksjonstopp, er å velge en som har enkel betjening. Siemens har induksjonstopper med såkalt touch-slider, der du slipper og stå og trykke i en evighet for å skru platen opp og ned. Det er mitt tips
Amadea Skrevet 2. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 2. mai 2008 Takk for tips! Dette höres jo lovende ut! Vi har ganske nye gryter og panner og må ikke bytte ut de (jeg har sjekket og det er et slikt symbol på eskene) Men jeg har hört noe om stråling som ikke skal vaere så bra. Noen som vet? Også er det vel litt dyrere, men det sparer man kanskje inn ved at man sparer ström (pluss masse andre fordeler)?
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2008 #5 Skrevet 2. mai 2008 Jeg ville gått for induksjonstopp. Men det er fullt mulig å brenne ting fast også på en induksjonstopp, altså.. Selv om selve komfyren ikke varmer opp platen, så vil gryten varme opp platen. Om det renner noe ned langs gryten, så vil det brenne seg fast, siden gryten varmer opp området den står på. Og sjekk betjeningen! Jeg holder på å bli gal de gangene jeg skal lage mat hos min mor.. Der går platen fra 0 til 9, og for hvert trykk går den opp/ned et halvt nummer. Så for å slå av platen må man trykke ørten ganger.. og den reagerer ikke særlig fort på trykk heller. Man må trykke hardt, og om man trykker mange ganger på rad, fort, så får den ikke med seg alle trykkene, så man må trykke sakte ned..
Fredrik=) Skrevet 2. mai 2008 #6 Skrevet 2. mai 2008 er super fornøyd med induksjon i hvertfall! ca 2sek før du ser at smøret begynner å smelte. under 3min og koke en liter vann tar vistnokk 12min+ med keramisk topp. å ting slutter å koke 1sek etter at du har trykt på knappen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå