Gå til innhold

Jogging

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kine_*
Skrevet

Jeg har elendig kondisjon. Blir sliten, andpusten og får holl av den minste ting. Har gått turer med rask gange en stund nå, og tenkte jeg skulle begynne med jogging.

Hvordan skal jeg legge opp dette? Har hørt positivt snakk om intervalltrening?

Skal jeg da jogge f.eks 5 min og gå 5, osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynn i det små, kanskje er det nok med 30 sek jogg og 1 min gange på de første turene? Ved å starte litt "mykt" er det enklere å holde motivasjonen oppe.

Etterhvert som kondisen blir bedre øker du tiden. En annen måte å gjøre det på er å f.eks bruke lyktestolper. Jogg fra en stolpe til neste, deretter går du mellom to stolper, jogger igjen osv.Greit å slippe å følge med på klokka bestandig.

Det å jogge og løpe er også litt teknikk, det tar ofte litt tid før man finner en god rytme. Jeg føler meg som en stokk på de første turene hver vår, men det går over etter et par turer.

Det som er veldig hyggelig med kondistrening er at man merker resultater så fort. Det skal ikek mange ukene til før det er stor forskjell! Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

Intervaller funker bra, men du bør ha lenger løpeintervaller enn gåintervaller. F.eks. løpe 1 min, gå 30 sek, løpe 1 min, gå 30 sek, osv. Og så gradvis øke lengden/intensiteten på intervallene ettersom du blir i bedre form. Når du er kommet i bedre form kan du i stedet for å veksle mellom løpe/gå veksle mellom løpe fort/løpe sakte.

Skrevet

Men om man har shitty kondis er 1 minutt faktisk lenge å løpe..... og om treningen blir et blodslit er det lett å falle av. Derfor mener jeg det kan være lurt å begynne mykt de første ukene med korte løpsinttervaller, både for at det skal være overkommelig og for å holde seg på overskudd.

Gjest Gjest
Skrevet
Men om man har shitty kondis er 1 minutt faktisk lenge å løpe..... og om treningen blir et blodslit er det lett å falle av. Derfor mener jeg det kan være lurt å begynne mykt de første ukene med korte løpsinttervaller, både for at det skal være overkommelig og for å holde seg på overskudd.

Da kan man kjøre 30 sek løp, 15 sek gå. Lavpulsintervallene bør uansett være kortere enn høypulsintervallene.

Gjest Helen Parr
Skrevet

Jeg har løpt mye de siste årene, og startet faktisk med løping etter at jeg hadde gått med staver og ble såpass god form at jeg synes det var morsommere å løpe enn gå.

Dersom ts har så dårlig kondis at det er problematisk å begynne å løpe, vil litt løping uansett være bedre enn ingenting, selvom du sikkert har rett i at det er best med lengre løpeintervaller enn gåintervaller.

Selv startet jeg med å løpe i nedoverbakkene på en fast runde jeg pleide å gå med staver. Deretter fortsatte jeg med å løpe bortover i tillegg, og til slutt løp jeg hele runden. Sikkert ikke korrekt, men noe som fungerte fint for meg og motivasjonen. Og helt galt kan det ikke ha vært, siden jeg fullførte halvmaraton året etter på 1 time og 44 minutter.

Skrevet

Takk for svar!

Min første "joggetur" blir på søndag, så da får jeg se hvordan jeg ligger an. Om jeg klarer å løpe ett minutt, så gå i 30 sek. Litt vanskelig å se på klokken hele tiden da, men det er ingen lyktestolper osv der. Men jeg har jo ipod, så om jeg klarer å jogge i 3 minutter, så kan jeg løpe/gå annahver sang.. Hehe..

Skrevet
Da kan man kjøre 30 sek løp, 15 sek gå. Lavpulsintervallene bør uansett være kortere enn høypulsintervallene.

Ja, på sikt så bør de det, er fullstendig enig med deg. Men for en nybegynner vil det ofte bli for tungt! 30 sek løp og 15 sek gange begynner nesten å nærme seg gerilja-intervall, og det er ikke alltid velegnet for nybegynnere. Om man taffer rundt i en til to uker med "feil" intervall er adskillig bedre enn om at man faller av fordi det er for tungt, blir mye gansperr og lang restitusjonstid.

Når man er i dårlig form er ikke alltid fornuftig å kjøre rigid på prinsipper, det viktigste er å få i gang kroppen og bli vant til ny aktivitet.

Gjest Tigress
Skrevet

Eg byrja med å gå i ti minutt, deretter sprang eg eitt minutt, gjekk to minutt, sprang eitt minutt og gjekk til sist ti minutt. Dette gjorde eg eit par gonger før eg justerte med meir springing og mindre gange. Fungerte utruleg bra, nett av di eg alltid kom heim og hadde tatt i mindre enn det eg måtte - masse mestringskjensle. Eg trur det var hovudgrunnen til at eg kom meg i gang med å springe.

Viss du er interessert kan eg gje deg eit komme-i-gang-program som gjer ei fin progresjon utan at det er for hardt?

Gjest Gjest
Skrevet
ja, gjerne det! Tusen takk :)

Nå heter jeg ikke Tigress, men jeg svarer likevel. ;-)

Jeg har gjennomført et løpeprogram for nybegynnere med stort hell. Vil absolutt anbefale dette programmet. Det er supert. Jogger lett 30 min etter 12 uker. :-)

http://www.iform.nu/Crosslink.jsp?d=1211

Lykke til! Det er gøy og løpe!

Gjest Casey
Skrevet
Jeg har elendig kondisjon. Blir sliten, andpusten og får holl av den minste ting. Har gått turer med rask gange en stund nå, og tenkte jeg skulle begynne med jogging.

Hvordan skal jeg legge opp dette? Har hørt positivt snakk om intervalltrening?

Skal jeg da jogge f.eks 5 min og gå 5, osv?

Ja, det høres bra ut. Fortsett med det, 2-4 ganger i uken!

Gjest Tigress
Skrevet
Nå heter jeg ikke Tigress, men jeg svarer likevel. ;-)

Jeg har gjennomført et løpeprogram for nybegynnere med stort hell. Vil absolutt anbefale dette programmet. Det er supert. Jogger lett 30 min etter 12 uker. :-)

http://www.iform.nu/Crosslink.jsp?d=1211

Lykke til! Det er gøy og løpe!

Det programmet eg har er frå ei bok som er gitt ut av iForm, så det er i all hovudsak det same. Det er også meir eller mindre det same som eg brukte, sjølv om eg snekra det sjølv.

Berre prøv! Det som er så supert er at det er nett litt for lett i byrjinga, slik at ein verkeleg kjenner at det her får ein til, og det trur eg er særs viktig for at ein skal orke å halde fram!

Gjest L79 - glemt å logge inn
Skrevet

Jeg har begynt på nybegynnerprogrammet til løplabbet. Har holdt på i 2 uker og merker allerede forskjell. Dette programmet legger opp til at man starter med gåing, så legger man inn intervaller med gå/løp. Og slik fortsetter det..

Kondisjonen min er relativt bra. Har sykla 2-3 timer i hele vinter i tillegg til annen trening.

www.loplabbet.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...