Black Eyed Susan Skrevet 1. mai 2008 #1 Skrevet 1. mai 2008 Samboeren min betaler reisekostnadene i sin helhet når sønnen hans kommer på besøk. Det er imidlertid slik at moren skal betale en del av dette, men velger å ikke gjøre det. Da han sist forespurte henne om deling av utgifter responderte hun med å si at "skal du ha sønnen din til deg får du ordne det selv!" I dagens NAV rot er det ikke mulig å få et svar på hvordan man skal gå frem for å få mor til å betale sin andel. Jeg syns dette er snodig fordi det er nedfelt i lov. Er det noen som vet hva som er rette instans for å få ordnet opp i dette?
Honey Bee Skrevet 1. mai 2008 #2 Skrevet 1. mai 2008 (endret) Dessverre er det ikke så mye å få gjort Han må ta utgiftene selv eller se sønnen mindre hvis han ikke har råd.Håper det snart kommer nye regler for dette problemet.Trekk i bidrag ville vært en ypperlig konsekvens av den slags oppførsel.På den annen side syns jeg det er dårlig gjort at bostedsforeldre må dele utgiftene når samværsforeldren har valg å flytte vekk.Vanskelig det her. Endret 1. mai 2008 av Honey Bee
Black Eyed Susan Skrevet 1. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 1. mai 2008 Usj er det så ille...det var ikke greit. Jo er enig med deg i at det kan fremstå som urimelig om man har valgt å flytte, men det er ofte tvingende nødvendig også
Black Eyed Susan Skrevet 1. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 1. mai 2008 Nå kom det akkurat en informasjon inn her. Om det blir inngått en ny samværsavtale og det i denne blir nedfelt kostnadsfordelingen, vil namsmannen kunne gi dagbøter til den som ikke overholder sin del av avtalen. Det hørtes mer oppløftende ut
Tule Skrevet 1. mai 2008 #5 Skrevet 1. mai 2008 hei betaler han gjenom nav eler har di en privat avtale om barnebidraget? dersom han har en privat avltale kan han jo bar trekke i den, om hun protesterer og klager til nav, kan han jo bare vise til samveret han kan vel dokumentere det og at hun ike har betalt, det burde vere lov og gjore det, det burde ogsa bli tat med i den nye loven at man kan treke dete av bidraget om den andre forelderen motseter seg og protesterer og ike betaler hilsen
Black Eyed Susan Skrevet 1. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 1. mai 2008 hei betaler han gjenom nav eler har di en privat avtale om barnebidraget? dersom han har en privat avltale kan han jo bar trekke i den, om hun protesterer og klager til nav, kan han jo bare vise til samveret han kan vel dokumentere det og at hun ike har betalt, det burde vere lov og gjore det, det burde ogsa bli tat med i den nye loven at man kan treke dete av bidraget om den andre forelderen motseter seg og protesterer og ike betaler hilsen Han betaler bidrag gjennom nav. Jeg syns det var en veldig god ide du kom med, det burde la seg gjøre. Er også enig i at dette bør nedfelles i lov. Har de gått de det skrittet å nedfelle fordeling av reisekostnader i loven, burde det finnes retningslinjer for å gjennomføre dette på en grei måte også. Hva hjelper det å ha en lov om det ikke er noen som sørger for at den blir gjennomført i praksis? I ytterste konsekvens kan dette ramme mange barn som har fattige samværsforeldre og bostedsforeldre som ikke unner de samvær.
Tule Skrevet 1. mai 2008 #7 Skrevet 1. mai 2008 Han betaler bidrag gjennom nav. Jeg syns det var en veldig god ide du kom med, det burde la seg gjøre. Er også enig i at dette bør nedfelles i lov. Har de gått de det skrittet å nedfelle fordeling av reisekostnader i loven, burde det finnes retningslinjer for å gjennomføre dette på en grei måte også. Hva hjelper det å ha en lov om det ikke er noen som sørger for at den blir gjennomført i praksis? I ytterste konsekvens kan dette ramme mange barn som har fattige samværsforeldre og bostedsforeldre som ikke unner de samvær. hei ja netop jeg er helt enig med deg hilsen
Gjest Sur Skrevet 1. mai 2008 #8 Skrevet 1. mai 2008 Slik dagens regler er så må man gå til sak for å dekt reisekostnader. For min del var det nok at min eks fikk forklart fra en advokat at hun ville måtte etterbetale sin del fra det siste året(jeg hadde kvitteringer for flybillettene), i tillegg til saksomkostninger når hun nektet på noe så soleklart som å dele reiseutgiftene. Så kanskje det kan lønne seg å få en advokat til å forklare damen en ting eller to, en advokat har ofte litt mere tyngde bak ordene.
Daiquiry Skrevet 2. mai 2008 #9 Skrevet 2. mai 2008 Fant dette i barneloven... § 44. Reisekostnader ved samvær Reisekostnadane ved samvær skal delast mellom foreldra etter storleiken på inntektene deira der foreldra ikkje blir samde om noko anna. Dersom særlege grunnar gjer det rimeleg, kan retten fastsetje ei anna fordeling av reisekostnadane. Er foreldra samde om det, kan sak om reisekostnadane istaden gå til fylkesmannen. Har barnet fylt 15 år, kan sak om reisekostnader gå til fylkesmannen jamvel om berre ein av foreldra ber om det. Reglane i § 64 gjeld tilsvarande.
Black Eyed Susan Skrevet 2. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 2. mai 2008 Takk for svar dere, vi har litt å velge i nå da. Det blir i alle fall en ny samværsavtale i første omgang, så kanskje det blir både advokat og fylkesmann i neste, hvem vet... Tror nesten ikke at det går an å trenere på den måten. Det er barnet det går ut over, okke som!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå