Tule Skrevet 1. mai 2008 #1 Skrevet 1. mai 2008 hei jeg komer in på dete igjen det er nå blitt en egen side for foreldre som er i den situasjonen http://bortført.no/ her komer det fram mange urimelige regler i dag tar det lang tid og fa barn tilbake igjen, vorfor engasjerer ikke staten seg mer i di landene barn kidnapes til? i saken om di to barna som ble kidnapet til Palau var det vel det som gjorde mest, nå er det en gladnyhet igjen, en far har na fåt barna sine igjen fra Brasil, men det skjer desvere ike nok en anen ting er at foreldre med barn som er kidnapet blir avkrevd bidrag for dem, er det utenkelig at dersom bidraget ble borte at barna raskere kom igjen da, kan det ike tenkes at dersom man ike betalte bidrag sa vile det vere prevantivt enda vere er at Nav pastår at de praktiserer noytralt, jaha, vorfor er det da slik at mange menn ma betale bidrag til barna sine som er kidnapet mens det ike fins en kvinne som ma det, det fins barn som er kidnapet av far ogsa sel om åtti prosent er kidnapet av mor, jeg sier det igjen kviner sliper unna, er det ikke snart pa tiden og prøve og gjore noe noytralt her er det et veldig got inleg om vordan det er http://bortført.no/Norske%20foreldres%20ma...erhet%20%20.htm hilsen
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2008 #2 Skrevet 1. mai 2008 Jeg er helt enig i at det ikke burde kreves bidrag for bortførte barn. Jeg mener å ha hørt at argumentet for det er at barna ikke skal lide på grunn av pengemangel. Men jeg mener likevel det er helt feil at NAV på denne måten aksepterer barnebortføring. Jeg vet det oftest er veldig vanskelig å få bortførte barn tilbake til Norge. Spesielt fra land som ikke har tilbakeføringsavtale med Norge ihht Haagkonvensjonen. Det som er like ille er at det gjøres så lite for å forebygge barnebortføring. Barneloven § 41 tillater foreldre å reise på "kortere" reiser med barna, også til land hvor det er krig og til land som ikke har tilbakeleveringsavtale. Både mor og far får pass til barna uten den andres samtykke (hvis de har felles foreldreansvar) hvis ikke den ene reiser sak for domstolen innen en uke etter mottat brev fra passkontoret om passutlevering. En "kortere" reise kan fort bli veldig lang hvis hensikten med reisen er barnebortføring.
Tule Skrevet 1. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 1. mai 2008 Jeg er helt enig i at det ikke burde kreves bidrag for bortførte barn. Jeg mener å ha hørt at argumentet for det er at barna ikke skal lide på grunn av pengemangel. Men jeg mener likevel det er helt feil at NAV på denne måten aksepterer barnebortføring. Jeg vet det oftest er veldig vanskelig å få bortførte barn tilbake til Norge. Spesielt fra land som ikke har tilbakeføringsavtale med Norge ihht Haagkonvensjonen. Det som er like ille er at det gjøres så lite for å forebygge barnebortføring. Barneloven § 41 tillater foreldre å reise på "kortere" reiser med barna, også til land hvor det er krig og til land som ikke har tilbakeleveringsavtale. Både mor og far får pass til barna uten den andres samtykke (hvis de har felles foreldreansvar) hvis ikke den ene reiser sak for domstolen innen en uke etter mottat brev fra passkontoret om passutlevering. En "kortere" reise kan fort bli veldig lang hvis hensikten med reisen er barnebortføring. hei er det sant, da ma det vere en ny endring og det er dumt, da jeg var hos politiet nektet vi pass til foreldre uten underskrift fra den andre når ansvaret var delt, det var regelen da, man matte ha underskrift fra begge foreldre med mindre man hadde en god grun for ike og ha det, for eksempel at den andre forelderen har besøksforbud hilsen
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2008 #4 Skrevet 1. mai 2008 hei er det sant, da ma det vere en ny endring og det er dumt, da jeg var hos politiet nektet vi pass til foreldre uten underskrift fra den andre når ansvaret var delt, det var regelen da, man matte ha underskrift fra begge foreldre med mindre man hadde en god grun for ike og ha det, for eksempel at den andre forelderen har besøksforbud hilsen Det er slik ja. Jeg er en av de foreldrene som måtte reise sak for domstolen fordi det var fare for barnebortføring til et land det nylig hadde vært krig, som ikke hadde tilbakeleveringsavtale og som UD frarådet norske borgere å reise til. Jeg fikk bare et brev fra passkontoret om at faren hadde søkt om pass til barna og at han ville få det hvis jeg ikke innen en uke reiste en sak om utreiseforbud for domstolen. Han hadde tidligere truet med barnebortføring til landet han nå planla å reise til. Jeg ble kjemperedd og følte meg så alene. Måtte selv lete meg frem til en advokat som var kompetent til å ta saken min. I retten ble det bestemt at han ikke fikk lov til ta med barna til dette landet. Håper og tror han har slått det fra seg nå. Siden saken har vært i retten ville interpol blitt koblet inn i saken på et tidlig tidspunkt. Det er en fordel. § 41. Utanlandsferd med barnet. Den som har sams foreldreansvar eller foreldreansvaret åleine, kan ta barnet med på stuttare utanlandsferder. Har foreldra sams foreldreansvar, kan retten i orskurd setje forbod mot utanlandsferd med barnet, dersom det er uvisst om barnet vil kome attende. Forbodet kan gjelde ei enkelt reise eller ålment, og kan også setjast i ei sak om foreldreansvaret, kven barnet skal bu saman med eller samværsrett. Retten kan ta førebels avgjerd for tida fram til saka er endeleg avgjord. I sak der det vert nedlagt reiseforbod, skal barnet førast ut av passet til den som vil forlate landet, eller barnet sitt pass skal trekkjast attende, eller barnet kan setjast bort til andre på forsvarleg måte til saka er avgjord. Dersom det er fare for at barnet ikkje vil kome attende, kan politiet leggje ned førebels utreiseforbod fram til saka kan handsamast av retten. Andre stykket gjeld tilsvarande. Den av foreldra som ikkje har foreldreansvaret, kan ikkje reise til utlandet med barnet utan samtykkje frå den som har foreldreansvaret. Retten kan likevel etter krav frå den som vil reise, gje samtykke til utanlandsferd med barnet når det er openbert at barnet vil kome attende. Første stykket tredje og fjerde punktum gjeld tilsvarande for samtykkjet. http://www.lovdata.no/all/hl-19810408-007.html#41
Tule Skrevet 1. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 1. mai 2008 Det er slik ja. Jeg er en av de foreldrene som måtte reise sak for domstolen fordi det var fare for barnebortføring til et land det nylig hadde vært krig, som ikke hadde tilbakeleveringsavtale og som UD frarådet norske borgere å reise til. Jeg fikk bare et brev fra passkontoret om at faren hadde søkt om pass til barna og at han ville få det hvis jeg ikke innen en uke reiste en sak om utreiseforbud for domstolen. Han hadde tidligere truet med barnebortføring til landet han nå planla å reise til. Jeg ble kjemperedd og følte meg så alene. Måtte selv lete meg frem til en advokat som var kompetent til å ta saken min. I retten ble det bestemt at han ikke fikk lov til ta med barna til dette landet. Håper og tror han har slått det fra seg nå. Siden saken har vært i retten ville interpol blitt koblet inn i saken på et tidlig tidspunkt. Det er en fordel. http://www.lovdata.no/all/hl-19810408-007.html#41 hei det syns jeg høres rart ut, er det lenge siden? så sent som for to år siden nektet vi en mor som skulle reise og få utstedt pass til barnet fordi hun ikke hadde underskrift fra far, i det du har skrevet her står det heller ikke noe om vilkårene for og fa utstet pass, hadde barnet dit pass? i så fal kan det hende at det han spurte om var og fa utstet nødpas hilsen
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2008 #6 Skrevet 1. mai 2008 hei det syns jeg høres rart ut, er det lenge siden? så sent som for to år siden nektet vi en mor som skulle reise og få utstedt pass til barnet fordi hun ikke hadde underskrift fra far, i det du har skrevet her står det heller ikke noe om vilkårene for og fa utstet pass, hadde barnet dit pass? i så fal kan det hende at det han spurte om var og fa utstet nødpas hilsen Det er ca et og et halvt år siden. Barna hadde ikke pass. Han hentet dem hjemme hos meg mens jeg var på jobb for å få tatt bilde på passkontoret. Barna fortalte meg dette da jeg kom hjem fra jobb. Men jeg trodde som deg at begge foreldrene måtte skrive under. Et par uker senere fikk jeg dette brevet fra passkontoret: "Vedr. søknad om pass til .... ....Politidistrikt har mottatt søknad om pass for ovennevnte. Det er opplyst at De sammen med barnets far har felles foreldreansvar. I henhold til passloven § 4 kan pass til barn ikke utstedes uten samtykke fra den eller de som har foreldreansvar for barnet. Har begge foreldrene felles foreldreansvar må begge samtykke. Pass kan likevel utstedes med bare den ene av foreldrenes samtykke i tilfelle der vedkommende i henhold til barneloven har anledning til å ta barnet med ut av landet uten den annens samtykke. Etter barnelovens § 41 er utgangspunktet at en av foreldrene som har foreldreansvar kan ta barnet med på kortere reiser i utlandet. Dette gjelder også når den som vil reise med barnet har felles foreldreansvar. Dersom det er uvisst om barnet vil komme tilbake til landet, kan retten ved kjennelse nedlegge utreiseforbud. Idet det ikke foreligger samtykke fra Dem i forbindelse med søknaden gjøres De med dette oppmerksom på at det innen ....(datert 7 dager etter jeg mottok brevet) må foreligge dokumentasjon for .....Politidistrikt om at sak om utreiseforbud er reist for domstolen. I motsatt fall vil pass bli utstedt."
Tule Skrevet 1. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 1. mai 2008 Det er ca et og et halvt år siden. Barna hadde ikke pass. Han hentet dem hjemme hos meg mens jeg var på jobb for å få tatt bilde på passkontoret. Barna fortalte meg dette da jeg kom hjem fra jobb. Men jeg trodde som deg at begge foreldrene måtte skrive under. Et par uker senere fikk jeg dette brevet fra passkontoret: "Vedr. søknad om pass til .... ....Politidistrikt har mottatt søknad om pass for ovennevnte. Det er opplyst at De sammen med barnets far har felles foreldreansvar. I henhold til passloven § 4 kan pass til barn ikke utstedes uten samtykke fra den eller de som har foreldreansvar for barnet. Har begge foreldrene felles foreldreansvar må begge samtykke. Pass kan likevel utstedes med bare den ene av foreldrenes samtykke i tilfelle der vedkommende i henhold til barneloven har anledning til å ta barnet med ut av landet uten den annens samtykke. Etter barnelovens § 41 er utgangspunktet at en av foreldrene som har foreldreansvar kan ta barnet med på kortere reiser i utlandet. Dette gjelder også når den som vil reise med barnet har felles foreldreansvar. Dersom det er uvisst om barnet vil komme tilbake til landet, kan retten ved kjennelse nedlegge utreiseforbud. Idet det ikke foreligger samtykke fra Dem i forbindelse med søknaden gjøres De med dette oppmerksom på at det innen ....(datert 7 dager etter jeg mottok brevet) må foreligge dokumentasjon for .....Politidistrikt om at sak om utreiseforbud er reist for domstolen. I motsatt fall vil pass bli utstedt." hei det hores ut som en tolknin, det kan hende at det eter det jeg var med pa har vert retsaker om utreise og at det har gitt en anen retspraksis, jeg mener loven kan tolkes flere veier hilsen
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2008 #8 Skrevet 1. mai 2008 hei det hores ut som en tolknin, det kan hende at det eter det jeg var med pa har vert retsaker om utreise og at det har gitt en anen retspraksis, jeg mener loven kan tolkes flere veier hilsen Hva ble resultatet i de sakene du kjenner? Ingen saker er like og resultatet avhenger også av om det blir rettsforlik eller dom. Men loven er klar. Loven kan ikke tolkes. Det som er litt merkelig er at passloven sier at man trenger samtykke fra begge foreldrene mens barneloven sier at man ikke trenger det. Men jeg har undersøkt dette grundig og det er juridisk riktig det som står i brevet fra passkontoret.
Tule Skrevet 1. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 1. mai 2008 Hva ble resultatet i de sakene du kjenner? Ingen saker er like og resultatet avhenger også av om det blir rettsforlik eller dom. Men loven er klar. Loven kan ikke tolkes. Det som er litt merkelig er at passloven sier at man trenger samtykke fra begge foreldrene mens barneloven sier at man ikke trenger det. Men jeg har undersøkt dette grundig og det er juridisk riktig det som står i brevet fra passkontoret. hei i den saken jeg sikter til sa fulgtem an passloven og tolket da barneloven dit hen at en behovde bege foreldres underskrift for og utstede pass, moren fik i vert fal ike pass til barnet og matte ordne unerskrift hilsen
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2008 #10 Skrevet 1. mai 2008 hei i den saken jeg sikter til sa fulgtem an passloven og tolket da barneloven dit hen at en behovde bege foreldres underskrift for og utstede pass, moren fik i vert fal ike pass til barnet og matte ordne unerskrift hilsen Dette synes jeg er skikkelig urettferdig. Hvis jeg hadde bodd i ditt politidistrikt så hadde jeg altså sluppet en belastende rettsak og masse angst og uvisshet? Merkelig at loven ikke er lik for alle i Norge.
Tule Skrevet 1. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 1. mai 2008 Dette synes jeg er skikkelig urettferdig. Hvis jeg hadde bodd i ditt politidistrikt så hadde jeg altså sluppet en belastende rettsak og masse angst og uvisshet? Merkelig at loven ikke er lik for alle i Norge. hei ja det er rart, men det er det er med tolkning, her har man altsa fulgt passloven og tolket barneloven slik siden det trengs beges unerskrift, jeg skjonte det etter det du sa, siden det gjalt et pass fulgte man loven om det jeg syns det er greit da, men en forelder med ansvar kan likevel ta barnet til sverige og danmark og derfra er det mer usikert hilsen
Helen Skrevet 1. mai 2008 #12 Skrevet 1. mai 2008 Sønnen min måtte ha nytt pass nå fordi det andre hadde gått ut. Han trenger det fordi han skal være med faren sin til syden. Jeg og far har felles foreldreansvar og har 50% samvær. Jeg måtte være med på lensmannskontoret for å underskrive selv om han hadde pass fra før.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2008 #13 Skrevet 2. mai 2008 Sønnen min måtte ha nytt pass nå fordi det andre hadde gått ut. Han trenger det fordi han skal være med faren sin til syden. Jeg og far har felles foreldreansvar og har 50% samvær. Jeg måtte være med på lensmannskontoret for å underskrive selv om han hadde pass fra før. Ja, men da spurte vel faren til barnet om du kunne bli med å underskrive? Hvis faren bare hadde søkt om nytt pass til barnet uten ditt samtykke ville du nok fått et slikt brev fra passkontoret som jeg fikk. Heldigvis klarer de fleste foreldre å samarbeide. Heldigvis truer ikke de fleste foreldre med å bortføre barna. Heldigvis er de fleste foreldre omsorgsfulle. Heldigvis velger de fleste foreldre trygge reisemål. Og dersom en forelder vil reise med barnet til et krigsherjet land og den andre forelderen nekter å la barnet bli med, så vil nok de fleste respektere og forstå det.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2008 #14 Skrevet 2. mai 2008 hei ja det er rart, men det er det er med tolkning, her har man altsa fulgt passloven og tolket barneloven slik siden det trengs beges unerskrift, jeg skjonte det etter det du sa, siden det gjalt et pass fulgte man loven om det jeg syns det er greit da, men en forelder med ansvar kan likevel ta barnet til sverige og danmark og derfra er det mer usikert hilsen Ja, jeg er klar over at man kan ta med barna til Sverige og videre derfra. Men uten pass er det uansett mye vanskeligere å ta de med videre til midt-østen. Og joda, jeg vet at man kan skaffe falske pass. Men det blir mye mer komplisert enn om man bare kan reise helt lovlig fra Gardermoen.
Tule Skrevet 2. mai 2008 Forfatter #15 Skrevet 2. mai 2008 Ja, jeg er klar over at man kan ta med barna til Sverige og videre derfra. Men uten pass er det uansett mye vanskeligere å ta de med videre til midt-østen. Og joda, jeg vet at man kan skaffe falske pass. Men det blir mye mer komplisert enn om man bare kan reise helt lovlig fra Gardermoen. hei ja det er jeg enig i, jeg mente bare at det ike er urimelig og kreve beges unerskrift nar man skal ha pass fordi det er jo bare en veldig begrenset hindring i reisefriheten hilsen
Far til 2 Skrevet 2. mai 2008 #16 Skrevet 2. mai 2008 hei jeg komer in på dete igjen det er nå blitt en egen side for foreldre som er i den situasjonen http://bortført.no/ her komer det fram mange urimelige regler i dag tar det lang tid og fa barn tilbake igjen, vorfor engasjerer ikke staten seg mer i di landene barn kidnapes til? i saken om di to barna som ble kidnapet til Palau var det vel det som gjorde mest, nå er det en gladnyhet igjen, en far har na fåt barna sine igjen fra Brasil, men det skjer desvere ike nok ... ... ... Problemet er også at det er nesten umulig å få barn tilbake etter en slik kidnapping når den norske staten "toer sine hender". Det minste de kunne gjøre var å stille til rådighet nødvendige pengebeløp for "utradisjonelle tilbakeføringer". Jeg forstår at det kan være vanskelig for den norske stat å yte penger til denne typen tilbakeføringer, men det er utvilsomt nødvendig. Jeg har et familiemedlem som har deltatt aktivt i en slik tilbakeføring (omtalt i div tidskrifter tidligere). Det hele kunne blitt en fullverdig action film med massevis av spenning ettersom det foregikk med innleide hurtigbåter, falske papirer, automatvåpen i golfbagger, politi som forsøkte å hindre tilbakeføringen fra det andre landet, enormt tidkrevende planlegging, etc, etc. Dette koster naturligvis penger, og den moren som fikk sine barn tilbakeført til Norge var heldig som hadde økonomisk støtte til dette. Det var naturligvis heller ikke uten fare for barna eller de som utførte dette fordi det var politi med våpen som deltok på den andre siden. Problemet blir ikke mindre når den norske staten ikke løfter en finger i tilfeller der det faktisk finnes utvekslingsavtaler.
Tule Skrevet 3. mai 2008 Forfatter #17 Skrevet 3. mai 2008 Problemet er også at det er nesten umulig å få barn tilbake etter en slik kidnapping når den norske staten "toer sine hender". Det minste de kunne gjøre var å stille til rådighet nødvendige pengebeløp for "utradisjonelle tilbakeføringer". Jeg forstår at det kan være vanskelig for den norske stat å yte penger til denne typen tilbakeføringer, men det er utvilsomt nødvendig. Jeg har et familiemedlem som har deltatt aktivt i en slik tilbakeføring (omtalt i div tidskrifter tidligere). Det hele kunne blitt en fullverdig action film med massevis av spenning ettersom det foregikk med innleide hurtigbåter, falske papirer, automatvåpen i golfbagger, politi som forsøkte å hindre tilbakeføringen fra det andre landet, enormt tidkrevende planlegging, etc, etc. Dette koster naturligvis penger, og den moren som fikk sine barn tilbakeført til Norge var heldig som hadde økonomisk støtte til dette. Det var naturligvis heller ikke uten fare for barna eller de som utførte dette fordi det var politi med våpen som deltok på den andre siden. Problemet blir ikke mindre når den norske staten ikke løfter en finger i tilfeller der det faktisk finnes utvekslingsavtaler. hei ja jeg har linket til en slik organisasjon her før, men den krevde som jeg hosker at du betalte på forhand uanset og matte torre og ta sjansen på at pengene kune vere tapt om de ike lykes, de baket ut om di sa at det var fare for barna om di gjenomforte det en anen ting er jo at man kan risikere og bli tiltalt for barnekidnaping om man gjenopreter en lovlig orden her slik, vordan gik det med den moren du kjente hilsen
Far til 2 Skrevet 3. mai 2008 #18 Skrevet 3. mai 2008 hei ja jeg har linket til en slik organisasjon her før, men den krevde som jeg hosker at du betalte på forhand uanset og matte torre og ta sjansen på at pengene kune vere tapt om de ike lykes, de baket ut om di sa at det var fare for barna om di gjenomforte det en anen ting er jo at man kan risikere og bli tiltalt for barnekidnaping om man gjenopreter en lovlig orden her slik, vordan gik det med den moren du kjente hilsen I saken jeg beskriver ovenfor kjente jeg ikke moren, men en i min familie deltok i aksjonen. Alle som deltok gjorde det på ideelt grunnlag og minmalt betalt. Det var en tverrfaglig gruppe med "eventyrere" som hver for seg satt med HØY kompetanse på sitt område. Likevel ble aksjonen, som ble en blanding av "James Bond" og en "militær action film", forholdsvis dyr. Ingen av de som deltok (jeg kjenner ikke de andre) har gjort noe tilsvarende igjen slik jeg har forstått det. Men som du sier kan en bli tiltalt for kidnapping om en opprettholder en avtale eller lovfestet vedtak. Jeg fikk også beskjed av politiet at jeg kunne bli tiltalt om jeg hentet ungene ihht samværsavtalen jeg hadde med barnas mor (og dette var innenfor Norges grenser). Barns rettsikkerhet er idag et politisk svada prat fordi politikere må ta hensyn til en hel mengde regler (som de selv har laget), men også fordi de har laget et lovverk som ikke ivaretar barna slik lovverket var ment å være. Det nye forslaget som diskuteres i en del andre tråder vil utvilsomt være til god hjelp. Men jeg håper det bare er begynnelsen på en del endringer som tvinger seg fram.
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2008 #19 Skrevet 3. mai 2008 Det mest vanlige i slike saker er å koble inn interpol. Men det er heller ikke uvanlig at man må engasjere en privat etterforsker. Hvis man bruker privat etterforsker må man betale selv, men det er noen ganger den eneste muligheten til å få tilbake barna. Noen ganger blir aldri barna tilbakeført til Norge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå