Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 1. mai 2008 #1 Skrevet 1. mai 2008 Jeg og samboer har begge gjort våre tabber kan en trygt si, og vi har fått betalingsanmerkninger. Nå forsøker vi å få dette nedbetalt fort som F, sånn at vi en dag, om ikke alt for lenge gjerne kan kjøpe leilighet /hus. Jeg vil være ferdig med å betale på mine "synder" rundt desember, og han antaglig til neste sommer. Kanskje litt før.. Samlet inntekt har vi nå rundt 650 000 - 700 000 i året, og uten egenkapital enda. Jeg tenker at det vil nok ta gjerne 2 år før vi kommer til å kjøpe fordi vi ikke er helt sikre på hvor vi vil bosette oss enda. Når jeg er ferdig å betale på min "sak" så har jeg og etterhvert han, mulighet til å spare en del, realistisk vil vi i løpet av 2 års perioden ha 150 000 på sparekonto. Nå vet vi jo ikke hvordan markedet er om 2 år med renter osv, men hvor mye vil det kunne være realistisk for oss å kunne få i boliglån utifra det jeg skisserer. Jeg vet det er kommet nye regler for folk som har vært økonomisk svartelistet, med at en ikke lenger blir sperret sånn som tidligere.
Eplekake Skrevet 1. mai 2008 #2 Skrevet 1. mai 2008 Hallo! Det er opp til banken å vurdere om de vil ta den "risikoen" det er å låne ut penger til mennesker med betalingsanmerkninger. Desverre blir disse anmerkningene stående lenge etter at man har gjort opp for seg også. Hvor mye man kan låne kommer ann på om man har andre lån, spareevne, betalingshistorikk, familiesitusjon og er med andre ord en helhets vurdering.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2008 #3 Skrevet 1. mai 2008 Det siste her er feil. Betalingsanmerkninger blir slettet med en gang de er oppgjort.
*Mocca* Skrevet 1. mai 2008 #4 Skrevet 1. mai 2008 Stemmer, betalingsanmerkninger blir slettet med en gang saken er betalt fullt opp. Og står uansett i maks 4 år tror jeg det er, husker ikke nøyaktig, men en betalingsanmerkning står uansett ikke evig.
Gjest *nurket* Skrevet 1. mai 2008 #5 Skrevet 1. mai 2008 Betalingsanmerkninger SKAL slettes så snart de er oppgjort. Men det hender at noen er trege til å melde fra, så sjekk at det har blitt slettet (hos CreditInform). Hvor mye bankene vil låne varierer veldig. Jo høyere rente, jo større risiko ved stort lån. Bankene operer med 2.5 ganger (når renten er lav kan noen strekke seg til 3.5 ganger - ikke noe jeg vil anbefale akkurat) samlet inntekt som maks låneevne. Som førstegangskjøpere har mange banker førstegangslån, hvor man får låne hele beløpet til boligkjøpet til laveste rente.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 1. mai 2008 #6 Skrevet 1. mai 2008 Hvor mye bankene vil låne varierer veldig. Jo høyere rente, jo større risiko ved stort lån. Bankene operer med 2.5 ganger (når renten er lav kan noen strekke seg til 3.5 ganger - ikke noe jeg vil anbefale akkurat) samlet inntekt som maks låneevne. Om vi får låne rundt 1800 000 så tror jeg vi skal få en grei leilighet, så da hadde jeg blitt glad, vertfall utifra dagens priser, og der jeg håper vi etterhvert vil bosette oss. Vi kommer til å ta høyde for at vi skal klare en høy renteoppgang, orker ikke flere ubehageligheter med økonomien nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå