Gjest Jamila Skrevet 13. mai 2003 #1 Skrevet 13. mai 2003 Jeg skal bake kransekake for første gang! Oppskriften jeg har er visstnok av det slaget som krever en del smøring av ringene, men er ellers grei å jobbe med: 500 g mandler 500 g melis 3-4 eggehviter Har noen av dere praktiske tips til meg, nå før jeg setter i gang? Hvordan pleier du å gjøre det? (sånn rent bortsett fra at jeg vel stikker innom Smart Club og kjøper en dersom alt skjærer seg )
Gjest gjest1 Skrevet 13. mai 2003 #2 Skrevet 13. mai 2003 Skåld mandlene og la de tørke over natta før du maler dem. Lag deigen en dag i forveien og la den ligge i kjøleskapet. Når du begynner å trille ta ut bare den deig mengden du trenger til hver ring( det som blir til overs inn i kjøleskapet med den), ellers blir deigen klissete og helt umulig å arbeide med. Det er og en fordel og ha det litt kjørlig i rommet. Jeg liker best å lage kransekake i november desember når det er kaldt ute. Jeg har teflonbelagte former men også de må smøres jeg bruker soyaolje og strør formene med semulegryn. For å få kaken myk og seig til servering er det bare å legge en brødskalk inni.
Fakse Skrevet 13. mai 2003 #3 Skrevet 13. mai 2003 Kan man bruke ferdig kransekakemasse? Jeg fikk kransekakeform i adventskalenderen av mannen min...hint kanskje? Så denne tråden, så da tenkte jeg kanskje å bake en til 17. mai.
Gjest gjest1 Skrevet 13. mai 2003 #4 Skrevet 13. mai 2003 Har ikke smakt den ferdige kransekakemassen. Men den er sikkert enkel og grei å bruke. Mulig den er søtere enn hjemmelagd.
Gjest Jamila Skrevet 13. mai 2003 #5 Skrevet 13. mai 2003 Hvor får man kjøpt ferdig kransekakemasse? (bor i Oslo)
Gjest Anonymous Skrevet 13. mai 2003 #6 Skrevet 13. mai 2003 Du får i allefall kjøpt Odense Kransekakemasse i pølser i vanlig dagligvare (samme som marsipanpølsene). Synes denne deigen smaker litt vel syntetisk, så jeg vil ikke anbefale den..... :-? Har laget kransekakestenger av den i et svakt øyeblikk......gulp..... Men kanskje du synes den er god?
Octavia Skrevet 13. mai 2003 #7 Skrevet 13. mai 2003 Dersom du sliter med å få ringene ut av formene kan du fryse de. Da slipper de lett når de begynner å tine. Det fungerer i allefall på mine teflon-former. Du bør fryse kaken uansett når den er ferdig. Når den tines blir den myk og seig. Garantert!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå