Gå til innhold

Kransekake

Gjest Jamila

Anbefalte innlegg

Gjest Jamila

Jeg skal bake kransekake for første gang!

Oppskriften jeg har er visstnok av det slaget som krever en del smøring av ringene, men er ellers grei å jobbe med:

500 g mandler

500 g melis

3-4 eggehviter

Har noen av dere praktiske tips til meg, nå før jeg setter i gang? Hvordan pleier du å gjøre det?

(sånn rent bortsett fra at jeg vel stikker innom Smart Club og kjøper en dersom alt skjærer seg :hoho: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Skåld mandlene og la de tørke over natta før du maler dem.

Lag deigen en dag i forveien og la den ligge i kjøleskapet.

Når du begynner å trille ta ut bare den deig mengden du trenger til hver ring( det som blir til overs inn i kjøleskapet med den), ellers blir deigen klissete og helt umulig å arbeide med.

Det er og en fordel og ha det litt kjørlig i rommet. Jeg liker best å lage kransekake i november desember når det er kaldt ute.

Jeg har teflonbelagte former men også de må smøres jeg bruker soyaolje og strør formene med semulegryn.

For å få kaken myk og seig til servering er det bare å legge en brødskalk inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man bruke ferdig kransekakemasse? Jeg fikk kransekakeform i adventskalenderen av mannen min...hint kanskje? Så denne tråden, så da tenkte jeg kanskje å bake en til 17. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Har ikke smakt den ferdige kransekakemassen. Men den er sikkert enkel og grei å bruke.

Mulig den er søtere enn hjemmelagd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du får i allefall kjøpt Odense Kransekakemasse i pølser i vanlig dagligvare (samme som marsipanpølsene). Synes denne deigen smaker litt vel syntetisk, så jeg vil ikke anbefale den..... :-? Har laget kransekakestenger av den i et svakt øyeblikk......gulp..... Men kanskje du synes den er god? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du sliter med å få ringene ut av formene kan du fryse de. Da slipper de lett når de begynner å tine. Det fungerer i allefall på mine teflon-former.

Du bør fryse kaken uansett når den er ferdig. Når den tines blir den myk og seig. Garantert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...