Gå til innhold

Hva er yndlingsmat og yndlingsdrikk for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lille-me som lurer litt her..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er alltid gøyere å svare i en slik tråd hvis trådstarter forteller litt først. ;)

Skrevet

Favorittmat og -drikke er vanskelig å svare på, siden det varierer fra dag til dag. Men f.eks nybakt grovbrød med hvitost og et glass med iskald appelsinjuice, det er YUMMI! Eller komler med masse smeltet smør og bacon til. Hjemmebakt pizza og pepsi max, toast med eggerøre og bacon og et glass sjokolademelk. Kan nevne ifleng.

Hva jeg IKKE klarer å svelge, er f.eks potetsalat, waldorfsalat og den type salater. Jeg vrenger meg bare jeg får det i munnen. :spy: Kulturmelk er like ille, og det lukter vondt i tillegg.

Gjest vimselot
Skrevet (endret)

Hvis jeg må velge velger jeg alt av grønnsaker og fisk og helst laks, selv om jeg er glad i kveite, torsk, steinbit og faktisk det meste, og en rødvin (bortsett fra vann som alle må ha).

Velger bort kylling og eplejuice...

Endret av vimselot
Gjest Bond
Skrevet

Ja - stekte poteter (det er noe jeg alltid drømmer om hvis jeg ikke har mulighet å spise akkurat dette)... og alt annet. Jeg liker god mat.

Nei - blåskjell og kokt melk :spy:

Gjest hyggelig
Skrevet

Pizza i alle former og varianter! kunne spist det hver dag :)

Den beste drikken jeg vet må være en tjukk og god milkshake med sjokolade- eller cappuchinosmak.

Noe jeg ikke syns noe om er majones, rømme, dressinger o.l. Liker rett og slett ikke smaken.

Hmm, hva liker jeg ikke å drikke.. farris! smaker salt og ekkelt..

Gjest Tnita
Skrevet

for tida er favorittmaten mexikansk mat - godt krydret, masse smak og fullt av grønnsaker.

Selvpressede appelsiner er deilig, er også glad i en iskald pils (hvem er vel ikke?)

Får ikke i meg: Sennep, blåskjell, akkar, reker, hvasomhelst med nyre, leverpostei, blodpudidng... Og liker ikke å drikke cognac eller noe med tomater i.

Skrevet

jeg må vel si litt om hva jeg liker og ikke liker også da.

Noe av det jeg ikker liker av drikke er cola og faris. (og øl. )

liker godt: eplejuce, apelsinjue, fanta og noen iste-typer

noe av det jeg liker til mat er: hjemmlaget pizza, taco og kylling. liker egentlig all slags mat egenlig, bare det ikke blir for strekt.

liker ikke havregrøt, hvis jeg skal spise det på jeg ha tonnevis med sukker. Bra jeg ikke var med på farmen, hehe. vet det er mer menn kommer ikke på det nå.

Gjest bamsemums
Skrevet

Hmmm...

Beste å drikke:

-pepsi max (min store svakhet)

-ferskpresset juice

-kvalitetskaffe

-god vin

-div kaffedrikker m masse skum

Beste å spise:

- hjemmelaget waldorfsalat

-marinerte laksefileter

-grillet kylling

-mørk sjokolade

-pistasj is med sjokobiter

-scones (de som ligner litt på boller)

Værste å drikke:

-helmelk

-øl

-tequila

-kefir

Værste å spise:

-blåskjell og sardiner

-erter og bønner

-ting med blod,nyrer og lever i...usj

Gjest Evine
Skrevet

Mitt favorittmåltid er komler med alt nødvendig tilbehør .. det er bare ingenting som slår akkurat det.

En god nr. 2 er store, ferske reker kjøpt på kaien i Stavanger ..

Min favorittdrikke er iskald Farris eller en god rødvin.

Mat jeg ikke er fullt så begeistret for er ost med sterk lukt og smak .. men jeg elsker det meste av mat, så for å holde kroppen i form så trener jeg 4 ganger i uken + lange daglige spaserturer .. På den måten kan jeg spandere på meg litt ekstra god mat - føler jeg :)

Men den daglige kosten er noenlunde sunn ..

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

En liten avsporing, men kan noen forklare hva komler er og hvordan man lager og spiser det?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg liker det meste, og favorittmaten varierer, eller; jeg fortsetter å like en ting, men lystene varierer. Heldigvis. Vi har prøvd å ha sånn fast kosematrutine en dag i uka, men det resulterte bare i at jeg tilslutt ble lei og kvalm av den utvalgte retten.

Noe av det jeg liker aller best er mat med rosmarin, tomat og rødvin i, gjerne inkludert kylling. Jeg er generelt svak for sydeuropeisk, spesielt fransk og italiensk, men også spansk, portugisisk og balkanmat (særlig sjømat) - og indisk, da aller helst uten kjøtt og melkeprodukter. Og thai og vietnamesisk og sushi... Samtidig liker jeg godt f eks raspeball og pinnekjøtt av norske retter, samt diverse desserter, geleer o.l basert på norske sesongvarer. Også elsker jeg kikerter i alle mulige sammenhenger :ler: Akkurat nå har jeg også dilla på frosne selskapserter, etter ca 25 år med ertefobi.

Å drikke - gjerne god rødvin (er ikke så avansert, men liker at den er fyldig og med litt smak)! Tørr hvitvin er også godt. Men drikker mye vann til vanlig, og er glad i gulrot- og appelsinjuice. Liker brunt brennevin som konjakk og single maltwiskhy.

Ting jeg ikke liker :klø: Cottage cheese! Liker heller ikke å drikke kulturmelk, men bruker det i annen matlaging.

Gjest *Mim*
Skrevet

Liker alle best i hele verden risengrynsgrøt. :)

Klarer ikke å spise rå egg eller rakfisk.

Gjest StoreSky
Skrevet

Liker: varierer mye! Men er svak for mexicansk og indisk mat. God pasta med deilig saus er også godt. Vegetar mat er nesten altid godt.

Ikke: krabbe! yuk! Hel-melk, rogn, lever, sild.

Skrevet

Jeg og mannen sitter her og morer oss med kg, her er våre svar:

Liker: :popcorn:

Jeg: Pasta og Kaffe

Mannen: Kebabpizza, hestebiff og Cola (på søndager)

Klarer ikke: :spy:

Jeg: Fiskeboller og jegermaister

Han: Tynne supper, lutefisk og solo

Skrevet (endret)

Jeg er fryktelig glad i mat og spiser det aller meste, men jeg bare eeelsker Bacalao og ostesmørbrød. Jeg tror at vann må være yndlingsdrikken, men pærecider er på en god plassering den også.

Noe jeg derimot slett ikke liker er medisterpølser eller annen mat av medisterdeig.

Endret av absinthia
Skrevet
Noe av det jeg liker aller best er mat med rosmarin, tomat og rødvin i, gjerne inkludert kylling. Jeg er generelt svak for sydeuropeisk, spesielt fransk og italiensk, men også spansk, portugisisk og balkanmat (særlig sjømat) - og indisk, da aller helst uten kjøtt og melkeprodukter. Og thai og vietnamesisk og sushi... Samtidig liker jeg godt f eks raspeball og pinnekjøtt av norske retter, samt diverse desserter, geleer o.l basert på norske sesongvarer. Også elsker jeg kikerter i alle mulige sammenhenger :ler: Akkurat nå har jeg også dilla på frosne selskapserter, etter ca 25 år med ertefobi.

Det er nesten som om jeg skulle ha skrevet det selv (med et par endringer) :ler:

Jeg har det nemlig også slik at jeg liker så utrolig mye forskjellig at det er nesten umulig å plukke ut noe. Men jeg tror at dersom jeg hadde fått diktere et drømmemåltid som jeg skulle blitt servert, ville det vært et måltid som er basert på klassisk, tradisjonell kokekunst av den typen man bedriver på gourmetrestauranter. Noen av bestanddelene ville vært god kraft, klassiske sauser, luksusingredienser som hummer, kamskjell og trøfler, samt umåtelig mørt viltkjøtt. Det hele ville blitt rundet av med vellagrede franske oster, selvsagt.

Jeg ville imidlertid gått lei temmelig raskt dersom jeg hadde spist slik mat hver dag. Da ville jeg begynt å drømme om enkle pastaretter, indisk mat, spareribs, grillet fisk med sitronsaft, overdådige salater, pinnekjøtt, pizza, rustikke kjøttgryter, thai-curryer, fiskegrateng, hvitvinsdampede blåskjell, grønnsakssupper med bønner, helstekt kylling, spanske omeletter og sushi. For å nevne noe. Litt av grunnen til at en bestemt type mat smaker godt en dag er nemlig (i hvertfall for meg) at den konstrasterer med annen mat jeg har spist like før. :)

Når det gjelder drikke, er tørr champagne uovertruffent. Samt hvitvin, rødvin og rosévin. Og vann. Dessuten er ulike typer fruktjuicer veldig godt. Jeg er også veldig glad i te (helst ceylon-te) og kaffe. Øl er heller ikke så dumt.

Gjest Evine
Skrevet
En liten avsporing, men kan noen forklare hva komler er og hvordan man lager og spiser det?

Komler lages av raspa poteter som blandes med byggmel og hvetemel, salt og pepper .. formes til boller og kokes.

Vi serverer komle med salt kjøtt, gode kjøttpølser, kålrotstappe og smeltet smør ..

Gjest nextlife
Skrevet

Banan er det aller verste jeg vet, både smak lukt,-og ikke minst konsistensen :spy:

jeg får virkelig brekninger av den. Gelè kommer på en god 2.plass, her er det konsistensen alene som får det til å si stopp.

Ellers er jeg altetende, foruten det jeg ikke tåler.

Jeg liker overhode ikke vanlig Coca Cola, men er veldig glad i vann og rødvin.

Skrevet

Yndlingsmat:

Jeg liker det meste; kjøtt, fisk (+ annen sjømat) og fugl. Koser meg med både gourmetmat og "fattigmannskost". Hva som er yndlingsretten min, varierer i perioder. For tiden har jeg forøvrig litt dilla på supper, og særlig trøndersodd, av alle ting (mamma har lovet å lage en stooor kjele trøndersodd til meg neste uke)! :fnise:

Yndlingsdrikke:

Kaffe, vann, vin og melk.

Kan ikke komme på mye jeg ikke liker, men kan ikke påstå at rå egg og oliven akkurat frister så forferdelig mye...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...