Gå til innhold

Ikke splitt par!

Anbefalte innlegg

Gjest Poirot
Skrevet

Vil bare understreke at jeg ALDRI har sagt at man kun skal snakke med bordkavaleren.

Men mest. Derav hele poenget med kavalerer ved bordet/to som hører sammen eks ved polonaise etterpå etc.

Skjønner jo at ikke alle går i kongemiddager. Men at man snakker mest med bordkavaleren er etikkette, akkurat som at man ikke går i hvitt i bryllup, at brudgommen holder tale, at kniv og gaffel har egne plasser og at salattalerknen står til venstre.

Skal dere aldri på julebord, firmajubileum, offisielle middager av ulike slag , BRYLLUP?? der det forventes at man kan slike elementære regler.

Etikkette er ikke for å gjøre ting vanskelig, det er for at flest mulig skal føle seg trygge på at de oppfører seg riktig og har det bra.

Gjest Poirot
Skrevet
Laaaaang applaus' date=' donpedro...[/quote']

Ironi eller enig med meg? Skjønte ikke helt alle prikkene (...) :oops: Her er det nemlig Felix og Donpedro mot røkla, virker det som.

Skrevet

Støtter deg fullt ut, hvis du blar litt tilbake i tråden, så får du den bekreftelsen du ønsker vedr mitt ståsted....(mange prikker... det er en uvane jeg har...) :blunke:

Skrevet
Men dette er etikkette, akkurat som at man ikke går i hvitt i bryllup, at brudgommen holder tale, at kniv og gaffel har egne plasser og at salattalerknen står til venstre.

Skal dere aldri på julebord, firmajubileum, offisielle middager av ulike slag , BRYLLUP?? der det forventes at man kan slike elementære regler.

Tror jeg sniker meg ut herfra jeg nå - skulle jo egentlig ikke engasjere meg så voldsomt... :wink:

Ville bare si at - som jeg har sagt før, man er så forskjellige! Jeg er ikke sånn voldsomt opptatt av etikette jeg, da, tydeligvis. Iallefall så har jeg fortalt min kjære at dersom det å holde tale gjør ham ubekvem og vil ødelegge dagen for ham, så lar han være! Og min far har også fått beskjed om det - og ble forøvrig veldig letta og kommer ikke til å tale. Og det er nok helt feil ifølge god skikk og bruk (og etikette), men det får så være. Tror forresten ikke jeg ville fått panikk om noen av gjestene kom i hvit kjole heller jeg, gitt!

Sånn kan det gå...! :roll:

Holder uansett fast på at man gjør det man ønsker i sitt eget bryllup - man kjenner gjestene sine, og alle vil vel at de skal trives!

PS: Jeg har vært på mange julebord og i mange bryllup, men tro meg: jeg har aldri blitt plassert andre steder enn sammen med min kjære (og det har ingen andre heller), og jeg har aldri opplevd at det har vært så sterkt fokus på hvem som er hvem's 'bordkavaler'... Sånn er det - man befinner seg i ulike miljøer, og i ulike tradisjoner! :D

Skrevet
Og jeg tror 14062003 ønsker mer enn bare å foretrekke å sitte sammen med sin kjære da hun faktisk selv fortalte:

Jeg har ikke sagt at jeg må sitte med min kjære. Jeg klarer meg fint uten min kjære under en middag, men da må forholdene være tilrettelagt for dette. Denne middagen jeg viser til varte i 5 timer, uten pauser, var meget høytidelig og jeg gikk ikke overens med noen rundt meg (den ene kjedet seg villt og bannet over brudens fars tale, den andre kunne ikke si annet enn ja og nei - bla).

Brudeparet visste hvilke "problemer" jeg hadde og jeg hadde håpet at de tok hensyn til dette. Det gjorde de tydeligvis ikke og gjorde hele kvelden til et (unnskyld) helvete for meg. Når middagen var over, skalv jeg som et ospeløv og stakk av i 10 min for å kunne gråte ut på min kjæres skulder. Et sånt bryllup har jeg ikke lyst på igjen!!!

Min bønn i dag må derfor bli at det blir tatt hensyn til personlighetene, skavankene og interessene man plasserer ved bordene!

Skrevet

Den middagen hørtes ikke koselig ut 14062003! Så fremt vertskapet vet om hensyn som bør tas, er det veldig ufint å ikke gjøre dette!

Vi er nok alle enige her om at man skal vise hensyn og at en fest skal være koselig for både vertskap og gjester.

Det er flere som er enige med oss Donpedro.. Les bakover i tråden. Men de fleste melder seg ut. Og det gjør jeg også nå. Føler jeg har fått sagt mitt!! :blunke:

Gjest Anonymous
Skrevet

Et lite innspill her:

Jeg synes fokusen blir veldig rettet mot alle som er en del av et par her. For meg blir det litt feil, da illustrerer man jo enda tydeligere "feilen" med de som er single...

Vi kommer til å splitte parene, men alle får sitte i nærheten av noen de kjenner, og vi vil nok tenke litt ekstra på de som er "nye" og ikke har møtt så mange av de andre gjestene før, slik at de kjenner seg komfortable. Single og par-halvdeler i skjønn forening.

Kommer for eksempel til å høre med kusinen min om hun og kjæresten foretrekker å sitte sammen, siden han er relativt "ny", og jeg kommer også til å høre med de som har små babyer om de vil sitte sammen i par slik at de kan dele på ansvaret for småttingen (det ville jeg satt pris på da jeg var i den situasjonen selv...)

For øvrig gleder jeg meg til å gjøre bordplasseringen, og matche venner og slekt jeg tror kan trives i hverandres selskap. Alle gleder seg veldig, både til å treffe gamle kjente, og til å treffe folk de har hørt navnet på men ikke møtt personlig.

Skrevet

Det er for så vidt greit å spille par, MEN!!!!!

SØRG FOR AT ALLE HAR NOEN DE KJENNER RUNDT SEG!!!!!!!!

Trygghet...

Jeg har vært i bryllup der forloveden min ble plassert sammen med budeparets tanter og onkler, og han følte seg virkelig utilpass. De ble med andre ord ikke noen morsom middag for hans del, selv om han pratet med alle rundt seg. Familen til brudeparet ble alt for interne, og snakket mest bare om gamle tante Olga og lignende.

Skrevet

Helt enig med Kosepia, man bør få sitte sammen med noen man kjenner. Hvorvidt det blir ens bedre halvdel eller andre venner eller familie, får være opp til brudeparet å bestemme, synes nå jeg.

Det er deres bryllup, ergo får det være deres avgjørelse om man skal splitte par eller ei.

Og dersom det er spesielle forhold som tilsier at man må ta ekstra hensyn til enkelte gjester, må disse melde fra om det på forhånd (og ja, det bør tas hensyn til).

Skrevet
Det er for så vidt greit å spille par, MEN!!!!!

SØRG FOR AT ALLE HAR NOEN DE KJENNER RUNDT SEG!!!!!!!!

:enig:

Skrevet

Fakstisk har jeg hatt det mest hyggelig der hvor vi har vært splittet.

Derfor splittet vi alle par i vårt bryllup, og de som ikke kjente andre enn partneren fikk sitte "i nærheten" av sin utvalgte. Vi brukte mye tid på å tenke på hvem som passet best sammen. Og om det var noen som slet med det sosiale, så ble de plassert i nærheten av andre som de kjenner godt.

Jeg synes selv at det er kjedelig å sitte ved siden av mannen min ved bordet i bryllup. Vi vil jo sitte sammen resten av kvelden. Derfor er det hyggelig å treffe andre akkurat ved middagen. Da blir man kanskje kjent med flere, og har andre å prate med etterpå også.

Dessuten blir det mer dans dersom alle danser med borddamen, og så med kjæresten. :D

Jeg skjønner ikke dette behovet for å klynge seg til kjæresten under hele bryllupet. Plasser de i det minste på skrå over bordet for hverandre, slik at man får litt dialoger under middagen.

Huff, nå sitter jeg og tenker på den gresselige middagen der vi satt par og par. Og naboparet satt kun og pratet seg imellom. Dritkjedelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...