Sandman Skrevet 13. mai 2003 #21 Skrevet 13. mai 2003 Det å prøve og unngå prat/kontakt med andre på en fest, syns jeg smaker litt av dårlig folkeskikk.
Solstrålen Skrevet 13. mai 2003 #22 Skrevet 13. mai 2003 Vi har ikke helt bestemt oss enda.. Men hvis vi bestemmer oss for å splitte par, så kommer de til å sitte overfor hverandre, så de ser rett på hverandre. Da kan man snakke over bordet til hverandre, samtidig som man har 4 "nye" rundt seg.. Vi får se litt når alle har svart på invitasjonene!!
Arwen Skrevet 13. mai 2003 #23 Skrevet 13. mai 2003 Det å prøve og unngå prat/kontakt med andre på en fest' date=' syns jeg smaker litt av dårlig folkeskikk.[/quote'] Prøver virkelig ikke å unngå andre, liker bare å sitte sammen med kjæresten min når vi for en gang skyld er på slike festligheter. Er det så unormalt da? Snakker villig med de som sitter rundt meg jeg.
Gjest Embla s i.i. Skrevet 13. mai 2003 #24 Skrevet 13. mai 2003 Det å prøve og unngå prat/kontakt med andre på en fest' date=' syns jeg smaker litt av dårlig folkeskikk.[/quote'] Utrolig enig. I vår familie bruker vi omtanke og tid på å lage bra bordplasseringer. Målet er at alle skal ha det veldig hyggelig, dvs at man unngår å sette "folk som ikke tåler trynet på hverandre" nært, og man tenker på at alle skal sitte nært noen de er komfortable med, som de kjenner eller som vi vet vil passe sammen/finne hverandre. Noen kan "brukes overalt", mens andre er mer sårbare og må plasseres med omhu. Målet er, som sagt, at alle skal hygge seg med hverandre. Jeg blir faktisk skuffet hvis jeg kommer i stort selskap og blir plassert sammen med (kun) den nærmeste familie; som andre sier - de snakker jeg med daglig. Noe av poenget, spesielt med bryllupper må jo være å knytte bånd mellom ulike venner/familier, ikke at man skal klumpe seg sammen parvis/klanvis?! Og jeg ser det nevnes alder her: Jeg ville blitt sur hvis jeg ble satt på bord for "de halvunge". Jeg syns det er kjempemorsomt å bli kjent/snakke med en gammel onkel, eller en bestemor, eller den kjekke unge fetteren. Er min mening!!
Nikki Skrevet 13. mai 2003 #25 Skrevet 13. mai 2003 Vi kommer ikke til å splitte par. Personlig synes jeg det er triveligere å sitte ved min kjæres side i et bryllup/under middag. Men det betyr IKKE at jeg ikke prater med sidemann. Og vi sitter heller ikke å nusser og kysser under en middag. Det er rett og slett for at det føles best å ha min kjære ved min side. Og jeg vet at det er flere av våre gjester som synes det er herlig at vi ikke splitter dem. Men det betyr ikke at vi ikke kommer til å mikse de inn sammen med litt ukjente. For det kommer til å skje. Men da sitter de i allefall sammen med sin kjære. Og jeg vet at det er utrolig mange som gruer seg til dette med bordplasseringen. Kommer jeg til å sitte sammen med noen jeg kjenner eller ikke og alle de tankene. Det argumentet om at man splitter for at folk skal bli kjent, fungerer ikke hos meg. Hva skjer når da denne middagen er over og man forlater bordet... Jo man søker automatisk bort til de man kjenner og som regel så er det de man snakker med resten av kvelden også. Og det har ikke noe med at man er asosial eller ikke har noe i et bryllup/konfirmasjon etc å gjøre. Men det føles trygt. Og trygghet er noe vimennesker alltid søker til. Vi liker å ha det trygt og trygghet det får man hos de man kjenner og sin kjære. Det er ikke til å stikke under en stol. Så her i gården komer vi IKKE til å splitte par.
Arwen Skrevet 13. mai 2003 #26 Skrevet 13. mai 2003 Bukker og nikker til Nikki, du fikk sagt det så mye enklere en meg :D
Nikki Skrevet 13. mai 2003 #27 Skrevet 13. mai 2003 Bare hyggelig Arwen. Jeg ble litt provosert av denne debatten jeg. Og da får jeg som regel sagt ting....
Gjest Fru Meta Skrevet 13. mai 2003 #28 Skrevet 13. mai 2003 Det har jo ikke noe med at man ikke kan snakke med andre selv om man foretrekker å sitte sammen med kjæresten/samboer! Håpløst argumentert spør du meg Dessuten sitter man jo ved siden av og rett overfor noen man ikke kjenner/kjenner så godt kanskje og da syns jeg det er enklere å sitte sammen. Vi liker heller ikke kyssing offentlig og derfor skal det ikke være noe problem for de som sitter i nærheten av oss heller. 14062003 skrev: Det var tungt, forferdelig tungt til tider, med ved å bite tenna sammen ødela jeg ikkenoe for brudeparet Her ser jeg ikke logikken, vi du virkelig at gjestene dine skal ha det "tungt"? Dette syns jeg også var et rart argument.. Når vi giftet oss lagde vi fest for gjestene og oss ikke bare for oss og da vil jeg ikke at noen skal ha det tungt! Da er det jo mye enklere å bare plassere par sammen. Syns dette er opptil hvert enkelt brudepar. De kjenner gjestene og vet hva slags type mennesker de er. Da kan de vurdere hvordan bordplasseringen bør være. Er folk sjenerte, kan det da virkelig ikke være noe poeng å splitte par bare for å splitte de?
Felix Skrevet 13. mai 2003 #29 Skrevet 13. mai 2003 Ikke se det så sort hvitt! Det høres ut som dere som ikke vil splitte par tror at dere skal sitte redde, ensomme og forlatt sammen med masse nye mennesker dere ikke har lyst til å bli kjent med.. De gjestene vi har invitert har ingen slike problemer med å møte nye mennesker. Dessuten har vi et lite bryllup med 40 stk, og de fleste kjenner hverandre fra før av. Vi vil lage bordplanen først og fremst etter hvem som vi tror kan få det hyggelig sammen. Dernest ønsker vi å spre begge familier. Og unge og eldre om hvernadre. Alle blir tatt hensyn til. En annen ting man bør huske som gjest er at det er brudeparet som er hovedpersonene denne dagen. Og slike tåpelige argumenter som at "hvis de kan sitte sammen, vil jeg også ha min kjære tilbord" er uhørt. Det er vel ikke gjestene som gifter seg?? Og har man et slikt angstproblem, at man ikke kan sitte ved siden av nye mennesker, uten å måtte holde sin kjære i hånden.. Så bør man enten fortelle brudeparet om disse problemene eller holde seg hjemme!!
Gjest Anonymous Skrevet 13. mai 2003 #30 Skrevet 13. mai 2003 Enig med Fru Meta, Arwen og en del andre her - jeg synes det er en uting å splitte par. De trenger ikke sitte ved siden av hverandre, men ihvertfall i nærheten. Mangre gruer seg til store tilstelninger fordi de er usikker på om de får sitte sammen med sin kjære/noen de kjenner godt, og veg vil at mine gjester skal slippe det. De skal ikke sitte å bite tenna sammen i FEM timer under middagen - herregud, det høres helt villt ut!!! :o Så vond vil jeg ikke mine gjester!
Nikki Skrevet 13. mai 2003 #31 Skrevet 13. mai 2003 Jeg ser ikke på det som svart hvitt. Jeg har vært i selskap der jeg ikke har hatt min kjære i nærheten av meg i det hele tatt. Han har sittet på et annet bord et annet sted i rommet og det går helt bra. Har heller ikke noe problem med å bli kjent med nye mennesker. Men når det gjelder å splitte par i et bryllup så synes jeg ikke noe om det. Da dette er i utganspunktet et romantisk sammenkomst og alle synes det er greit å være sammen med den man elsker i slike sammenkomster. Det er ike det at man på nød å nippe må sitte sammen med sin kjære, men det er for hyggens skyld og man vil dele minnene fra dagen sammen. Og for at det er som jeg skrev tidligere dette med at man skal bli kjent er for meg et høpløst argument. Da man automatisk trekker tilbake til tryggheten hos kjente etter middag. Ikke for at man ike vil snakke med andregjester. Men vi mennesker vil ha det trygt rundt oss. Det er snakk om et instinkt vi har. Vi kommer til å blande slekt og venner, men vi splitter ikke opp parene allikevel. Det går faktisk ann det også.
Arwen Skrevet 13. mai 2003 #32 Skrevet 13. mai 2003 En annen ting man bør huske som gjest er at det er brudeparet som er hovedpersonene denne dagen. Og slike tåpelige argumenter som at "hvis de kan sitte sammen, vil jeg også ha min kjære tilbord" er uhørt. Det er vel ikke gjestene som gifter seg?? Dette synes jeg er et tåpelig argument, skal bare brudeparet kose seg denne dagen? Alt på deres premisser? Jeg håper alle kan kose seg i vårt bryllup jeg, ikke bare meg og kjæresten..
Felix Skrevet 13. mai 2003 #33 Skrevet 13. mai 2003 Det er viktig at alle skal ha det hyggelig!! Det tror jeg vi alle er enige om!! :D Men det at brudeparet sitter sammen, betyr ikke nødvendigvis at da skal alle andre par sitte sammen. Tror du skjønner dette, Arwen..
Arwen Skrevet 13. mai 2003 #34 Skrevet 13. mai 2003 Tror jeg skjønner hva du mener, men synes det var litt rart sagt alikevel.. :-?
14062003 Skrevet 13. mai 2003 #35 Skrevet 13. mai 2003 Her ser jeg ikke logikken, vi du virkelig at gjestene dine skal ha det "tungt"? Hadde du fulgt med, hadde du sett hvorfor jeg hadde det tungt (jeg har sosial angst). Ingen av våre gjester vil ha det tungt. Bla. fordi vi har 3 timers middag og ingen gjester med sosial angst :-)
Felix Skrevet 13. mai 2003 #37 Skrevet 13. mai 2003 Her ser jeg ikke logikken, vi du virkelig at gjestene dine skal ha det "tungt"? Hadde du fulgt med, hadde du sett hvorfor jeg hadde det tungt (jeg har sosial angst). Ingen av våre gjester vil ha det tungt. Bla. fordi vi har 3 timers middag - med pauser! Var dette ment til meg?? :o
Pusekatt Skrevet 13. mai 2003 #38 Skrevet 13. mai 2003 Egentlig er det ikke så rart sagt, Arwen. Det er jo brudeparet som inviterer til fest, og dermed kan de egentlig legge rammene for bryllupet som de selv vil (det er jo gjerne også brudeparet som til syvende og sist må betale for moroa). Dvs at jeg mener disse bør kunne få bestemme selv om det skal være splitting av par eller ei. Om det er særskilte hensyn som må tas for enkelte gjester (som f.eks. sosial angst), bør man melde fra om dette samtidig som man takker ja til invitasjonen. Det kan være fort gjort for det vordende brudepar å glemme slike "detaljer" i farten, selv om det kanskje gjelder mennesker man kjenner godt (det er jo en fantasillion andre detaljer å huske på å forbindelse med et bryllup også). Dersom 'særskilte behov' meldes inn (med god begrunnelse helst), mener jeg hvertfall at det bør tas hensyn til.
Felix Skrevet 13. mai 2003 #39 Skrevet 13. mai 2003 Takk, Pusekatt! Begynte å føle meg veldig upopulær her.. :cry: Vi har en som ikke tåler noe mat, og har laget en helt egen meny for han. Vi har også en dame med angst. Jeg spurte henne om det var noen hensyn å ta, og da svarte hun nei. (Hun kommer alene.) Klart vi tar hensyn! Vil jo at dette skal bli a joyes day!! :D
Arwen Skrevet 13. mai 2003 #40 Skrevet 13. mai 2003 Men da er vi enige da.. :D så lenge ingen har det fælt er jeg fornøyd.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå