Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2008 #1 Skrevet 1. mai 2008 Skal sette en gjærdeig (boller) og reise ut. Deigen blir da stående noen timer. Leste i bakeboken min at ved 37 grader skal deigen bare heves i 30-40 min og etterheves i 20-30 min. Videre står det at dersom deigen skal heve lenge kan en redusere temperaturen på væsken når en blander deigen. Men hvor mye skal en redusere temperaturen?
Gjest Fjellsippa Skrevet 1. mai 2008 #2 Skrevet 1. mai 2008 Det spørs jo hvor mange timer du skal være borte, og hvor kaldt det er der du skal ha deigen stående.
Brunhilde Skrevet 1. mai 2008 #3 Skrevet 1. mai 2008 (endret) Hvis jeg bruker fersk gjær så har jeg kald væske og hever deigen i kjøleskapet. Da kan du ta den ut når du kommer hjem og sette bollen over varmt vann (eller et sted med varmekabler) så blir det fort gang i hevingen. (Nei, ikke fortgang, fort gang ) Endret 1. mai 2008 av Brunhilde
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2008 #4 Skrevet 1. mai 2008 Takk for svar dere! Når du kommer hjem skriver du. Er det f.eks etter en arbeidsdag? Jeg tenkte meg å lage deigen før jeg drar på ut på en "søndagstur". Da må deigen stå i 4- 5 timer, før jeg kan trille ut bollene. Kaldt vann: Mener du vann som kjennes kjølig ut mot hånden eller iskaldt?
Brunhilde Skrevet 2. mai 2008 #5 Skrevet 2. mai 2008 Jeg bruker kaldt vann fra springen eller kald melk fra kjølekapet hvis deigen skal heve så lenge. Den kan stå over natten, mens du er på jobb... Jeg gjør det med rundstykker hvis de skal være ferske til frokost, da lager jeg deig, triller ut (uten å heve) og setter i kjøleskapet. Tar dem ut og lar dem stå til ovnen blir varm. Veldig praktisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå