Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2008 #1 Skrevet 1. mai 2008 Min samboer startet et firma for noen år siden. Det går bra og firmaet har etterhvert fått flere ansatte og omsetter for millioner. Samboer bevilger seg bare en lite luse-lønn og er gjerrig på penger til familiens forbruk, og gjerrig på sin egen tid. Vi har ikke felles økonomi og betaler alt likt, krone for øre. Han er veldig nøye på ikke å betale en krone mer enn meg, selv om han forbruker 3 ganger mer enn meg (fordi han spiser 3 ganger så mye, bruker bilen 4 av 7 dager i uka, har særkullsbarn boende som legger beslag på utleieleilighet som tidligere har gitt oss gode leieinntekter). I går begynte han å antyde at han var snill dersom han tok ut lengre sommerferie enn meg (for å passe fellesbarn i en uke i fellesferien, jeg fikk ikke ferie hele den måneden som barnehagen er stengt). Han "har jo ikke lønn i ferien". Jeg vet ikke hvordan det er ordnet med feriepenger og slikt for firmaet hans, men firmaet omsetter som sagt for millioner og han kunne godt beregne seg store utbytter hvert år. Jeg er så lei av at han går rundt og opptrer som "fattig" når det på en måte er selv-valgt. Han opptrer som om han "ofrer seg" ved å jobbe mye, men han bidrar hverken økonomisk eller tidsmessig mer til fellesskapet enn det jeg gjør. Han ofrer seg jo ikke for oss, familien. Alt handler om han selv og hvordan han "står på." Hva kan jeg svare når han kommer med sin snillhet, dårlige råd og selvoppofrelse? Det er jo så langt fra sannheten, jeg blir helt satt ut når han kommer med slike utsagn...
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2008 #2 Skrevet 1. mai 2008 Vis ham denne tråden? Hvis han ikke har innsikt til å skjønne at du ikke ser det på samme måte som han så må du vel nesten bare sette deg ned og forklare ditt syn på saken til ham. Eventuelt så kan du skrive et brev for å forhindre at du blir avbrutt før du har sagt alt du har på hjertet.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2008 #3 Skrevet 1. mai 2008 Slik hadde vi det også en gang. Da hadde vi bodd sammen i ett år mens han studerte og jeg jobbet. Da vi flyttet til større leilighet mente han at han betalte mye mer enn meg hjemme til vårt felles opphold (og ett barn). Da var han nettopp begynt i jobb og var veldig bevisst på dette med penger og jeg hadde fødselspermisjon. Jeg prostesterte på påstanden hans og fortalte at jeg bidrar med mye mer enn han tror. Så satte vi opp et regnskap over alt som hver av oss betalte. Han hadde husleie og bensin (siden han brukte bilen som var min), pluss noen andre regninger. Jeg betalte årsavgift på bilen, handlet, kjøpte barneutstyr og møbler. Når vi sammenlignet summene, oppdaget vi at jeg betalte litt mer enn han i mnd og at han bruker ca 1000 kroner mer i mnd enn meg på private ting. Da ble han paff, han hadde ikke regnet med alt han brukte på seg selv til røyk, blader, CD'er, datautstyr og unødvendig bensinforbruk der man fint kunnet spasert heller. Etter det har han aldri nevnt noe om dette. Man vet ikke hvor mye penger det går til husholdninga hvis man aldri handler, eller om man handler bare av og til. Det er ikke bare mat man kjøper til huset. Jeg synes du skal snakke med ham om dette på en rolig og saklig måte, ikke når dere begge er opprørt. Som en annen nevnte her kan man faktisk også skrive et brev hvis man merker at man ikke når fram. Da kan han lese det i eget tempo. Send ham en mail :-)
Fredrik=) Skrevet 1. mai 2008 #4 Skrevet 1. mai 2008 du må vel bare prøve å snakke med han om det på en saklig måte. er mye enkelre å huske alt en bidrar med selv enn å få med seg alt det andre bidrar med. fikk en aha opplevelse på det en gang selv første gangen jeg flytta hjeme fra og skule bo med en veninde. vi trodde begge vi betalte mye mer enn den andre til felles ting. å ang egen lønn når en driver firma trenger det ikke å være muligheter for eller spesielt lurt å ta seg ut høy lønn og stort utbytte frodi firmaet omsetter for millioner. basik regnskaps tall finner du ved å søke opp firmaet på feks 1881.no kan jo være en ide å sjekke overskudd, egenkapital osv før du eventuelt krever at han tapper firmaet for å leve fet hjemme. og at han prøver og bygge opp noe gangner jo dere også selv om ingen av dere får så mye igjen for det nå. du kan jo spørre hva plan er? leve bedre om 1-5-10år etterlate firmaet som en feit arv til barnet?
Gjest Gjest_Diddi_* Skrevet 6. mai 2008 #5 Skrevet 6. mai 2008 Dette høres ut som min far. Kanskje tror han at du ikke har gjennomskuet ham? Jeg tror det er et godt tips å skrive ned hva dere har av inntekter og utgifter, slik som nevnt ovenfor. Og så få avklart om han mener at dere skal betale 50% hver, og ikke forholdsmessig etter inntekt (dersom han "ikke har inntekt" så er det nok smart å forholde seg til at dere skal bidra med 50 % hver. Så må du bake inn i regnestykket det som du bidrar med i forhold til tap av leieinntekt. Det er jo utgifter som han bør dekke, siden det er hans barn. På lik linje bør dere vel sette opp et "tidsregnskap" over hvordan hvor mye tid han "spanderer" på familien, og hvor mye du gjør. Dersom du skulle velge å jobbe, ville jo det også innbrakt overtidspenger. På den måten "taper" jo du også inntekt ved å ikke jobbe overtid. Antakelig er han vel en gjerrigknark, hvor du må la ham forstå at du vet hva økonomi er og hvordan disse tingene fungerer, og overhøre "oppofrelsene" hans.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2008 #6 Skrevet 9. mai 2008 Sorry, men han høres ut som en kjip drittsekk. Hadde aldri orket å leve sammen med et så ufyselig menneske. Jada, han har sikkert gode sider også, men gjerrige mennesker er fælt...
LukaFrost Skrevet 9. mai 2008 #7 Skrevet 9. mai 2008 Det virker som om denne samboeren ikke helt forstår konseptet samboerskep.
Gjest Bond Skrevet 9. mai 2008 #8 Skrevet 9. mai 2008 (endret) Vi har fellesøkonomi, så har ikke sånne problemer, men jeg kan godt anbefale å starte å ha oversikt over pengebruk med å skrive ned hver eneste ting som blir kjøpt. Det er ganske utrolig hvor annerledes alt virker før man faktisk har oversikt. Endret 9. mai 2008 av mrs_bond
Gjest Stjernedryss Skrevet 10. mai 2008 #9 Skrevet 10. mai 2008 Han er veldig nøye på ikke å betale en krone mer enn meg, selv om han forbruker 3 ganger mer enn meg (fordi han spiser 3 ganger så mye, bruker bilen 4 av 7 dager i uka, har særkullsbarn boende som legger beslag på utleieleilighet som tidligere har gitt oss gode leieinntekter). Dette at han er så nøye på det får han til å høres gjerrig ut ja. Når det er sagt vil jeg legge til at man trenger ikke å ha muligheten til å ta ut så høy lønn selv om firmaet hans "omsetter for millioner". En tommelfingerregel er at man bør omsette for minsten mill pr ansatt. Selv om firmaet hans omsetter for f.eks 10 millioner kr, betyr jo ikke det at de har mulighet til å ta ut så mye utbytte ennå. Omsettinga sier jo ikke noe ooverskuddet, dessuten kan det hende at de vil bruke overskuddet til å investere slik at firmaet kan vokse seg større de neste årene. Det er faktisk ikke så uvanlig å måtte jobbe ganske hardt i mange år med en nyoppstartet bedrift før man kan begynne å ta ut fete lønninger. Jeg kan derfor skjønne at han vil ta vare på bedriften, men er jo enig i at han høres i overkant gjerrig ut på hjemmefronten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå