Gå til innhold

Er alle menn voldelige?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg tror du hadde hatt godt av å besøke et krisesenter for mishandlede kvinner så tror jeg du ville innsett at problemet er større enn du kunne ane.

Jeg bagatelliserer ikke problemet med overgrep mot kvinner. Jeg reagerer derimot på det ukritiske mannshatet som gjesten det er tale om her, klarer å vri ut av seg.

Jeg mener, her snakkes det om overvåking, fengsling av alle menn, eller var det 40%, og man drømmer om den vakre dagen da alle menn er utdødd.

Så kan du jo like eller mislike det, men forvent ikke at man skal sitte og smile og nikke til sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir litt komisk å komme med en liste over kvinner som har begått ugjerninger. Jo takk, vi VET at også kvinner kan være jævlige. Greien er at menn begår så mye flere ugjerninger enn kvinner, og typisk er disse ugjerningene mye større i alvorlighetsgrad.

Dette synes jeg er farlige påstander å komme med sånn uten videre. Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg slettes ikke sitter på haugevis med dokumentasjon verken i den ene eller i den andre retningen, men erfaringsmessig er både kvinner og menn istand til å utføre ufattelig ondskap.

Jeg er derimot overbevist om at en slik kategorisering av menn kun virker mot sin hensikt. Istedetfor å starte en skikkelig debatt om kvinnemishandling, mister du de lydhøre, gode, og fornuftige mennene ved å angripe i slik en bredde. Dette er trist, for en god debatt om kvinnemishandling er på høy tid. Men ved å starte slik, gjør du bare en slik debatt en eneste stor bjørnetjeneste.

Endret av Alice Ayres
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En annen mann
Det er ikke nødvendig med vold for å utrydde menn - det er tilstrekkelig å slutte å produsere dem, så dør de ut av seg selv.

At menn er lei kritikk mot menn er jo ikke så rart. Det bare bekrefter menns manglende evne til å forstå hvordan kvinnene som lider pga undertrykking fra menn, har det

Kontinuerlig overvåking kan gi økt trygghet for dem som overvåkes, det kan tjene som en beskyttelse som kan bevitne at en ikke har gjort noe galt. Overvåkingen tjener de lovlydige og feller lovbryterne. Derfor er overvåking et gode, forutsatt som nevnt at data er godt sikret mot misbruk fra private personer eller selskaper.

Vel, i det du slutter å "produsere" menn, vil man i så fall også slutte å produsere kvinner. Det trengs som kjent kvinner og menn for å føre rasen videre. Og ja, det vil kanskje bli mulig på sikt å produsere sædceller kunstig, men man har ingen konsekvenser for å forutse eventuelle bivirkninger av dette. I verste fall ender man opp med å utrydde hele menneskerasen på grunn av at mennesker som deg ville fjerne menn.

I tillegg tviljer jeg sterkt på at verden ville blitt et bedre sted om man utryddet menn, da det ville vært folk med dine holdninger som skulle føre den videre.

Nei, jeg er ikke nødvendigvis lei kritikk mot menn som faktisk har begått alvorlige kriminelle handlinger som sådan, og har følgelig ingen redusert evne til å forstå kvinner som har blitt ofre for disse mennene. Så dette argumentet kan du likegodt ta tilbake. Det jeg og etterhvert flere er lei av, er den ensidige negative stimatiseringen av alle menn på grunnlag av det enkelte menn har foretatt seg. Det er faktisk en klar forskjell, men du har tydeligvis et slør av hat foran øynene som hindrer deg i å se dette.

I tillegg har du et utrolig naivt forhold til overvåkningsløsningen. Du feier glatt over det jeg tidligere sa om konsekvensen av å kriminalisere halvparten av befolkningen ved hjelp av overvåkning.

I sin helhet er innlegget ditt preget av uvitenhet og ikke minst hat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det høres vanvittig ut - menns overgrep mot kvinner har et vanvittig omfang. Det er så alminnelig at det langt på vei er akseptert. Det er derfor mange ikke ser hvor ille det er. Til og med kvinnene finner seg ofte i seksuell trakassering og i undertrykking fra menn.

Det er nødvendig at både likestillingsloven og loven som omhandler seksuelle overgrep, håndheves langt strengere enn slik praksis er i dag.

Jeg er enig i det siste, men det trenger da vel ikke være alle kvinner mot alle menn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bagatelliserer ikke problemet med overgrep mot kvinner. Jeg reagerer derimot på det ukritiske mannshatet som gjesten det er tale om her, klarer å vri ut av seg.

Jeg mener, her snakkes det om overvåking, fengsling av alle menn, eller var det 40%, og man drømmer om den vakre dagen da alle menn er utdødd.

Så kan du jo like eller mislike det, men forvent ikke at man skal sitte og smile og nikke til sånt.

Ja, det er en surrealistisk idè å bure halvparten av befolkningen inne. Og det er et menneske på KG som sier dette, det representerer ingen enighet blant den kvinnelige befolkningen. Men det som slår meg aller mest er hvorfor man ikke heller diskuterer det surrealistisk-realistiske i at så mange kvinner blir utsatt for misbruk av menn. For DET skjer jo, tross alt.

At 40% av alle menn kommer til å bli fengslet "for sikkerhets skyld", kommer aldri til å skje. Men det som derimot skjer, er at mange kvinner lever med terror forårsaket av menn. Hvorfor ikke ha fokus på DET istedet? Underlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En annen mann
Sinnsyk? Galskap? Hvilke diagnostiske kriterier legger du til grunn? Som medisinstudent blir jeg nysgjerrig.

Jeg synes dette innlegget ditt vitner om at det er noen helt andre enn den gjesten det siktes til som er noe "forstyrret". Du er jo selv anonym Mann42. Hvor mange menn på 42 år er det ikke der ute? Tror du ditt innlegg her fremstår som noe mindre anonymt fordi du signerer "Mann42"?

Er det rart mange blir oppgitt over den stadige groteske virkeligheten vi lever i? Senest i går kveld ble en venninne av meg utsatt for voldtektsforsøk av en angivelig helt "normal" mann. HAN var forstyrret. Men har hele livet gått rundt og hevdet seg helt normal. Vi blir opprørte over den verden vi lever i. Og dere KG-menn er ikke interesserte i å snakke om hvorfor det nesten kun er menn som utsetter oss for slike hendelser. Dere er bare opptatt av å mest mulig forsvare deres kjønnsgruppe på generelt grunnlag uten snev av problematisering. Og det er noen gjengangere som virker veldig personlig krenket her.

Ja, vi lever i en grotesk virkelighet altfor ofte. Jeg føler med din venninne da jeg selv har kjente som har blitt forsøkt utsatt for overgrep. Men uansett hvor jævlig dette er, er dette kun enkelttilfeller og sier slett ikke noe om hvordan den "generelle og normale" mann er.

Du etterlyser en debatt om hvorfor "det nesten kun er menn som utsetter oss for slike hendelser...". Jeg mener det er fordi menn tradisjonelt har hatt de tøffeste oppgavene i samfunnet. Det er menn som tradisjonelt har hatt makten og tatt vanskelige beslutninger. Det er menn som har hatt til oppgave å beskytte. Misforstå meg rett, slike faktorer er ingen unnskyldninger for å begå overgrep, men kan være en forklarende faktor.

Til slutt, syntes du det virkelig er rart at mange menn går i forsvarsposisjon når man har gjester her som taler varmt for å utrydde eller foreta kontinuerlig overvåking? Forsøk å bytte ut ordet "menn" med "kvinner" eller en hvilken som helst annen homogen befolkningsgruppe, og det er mulig du blir overrasket over hvor provoserende det virkelig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest En annen mann
Ja, det er en surrealistisk idè å bure halvparten av befolkningen inne. Og det er et menneske på KG som sier dette, det representerer ingen enighet blant den kvinnelige befolkningen. Men det som slår meg aller mest er hvorfor man ikke heller diskuterer det surrealistisk-realistiske i at så mange kvinner blir utsatt for misbruk av menn. For DET skjer jo, tross alt.

At 40% av alle menn kommer til å bli fengslet "for sikkerhets skyld", kommer aldri til å skje. Men det som derimot skjer, er at mange kvinner lever med terror forårsaket av menn. Hvorfor ikke ha fokus på DET istedet? Underlig!

Jeg kan være tilbøyelig til å være enig i dette. Som du sier er det en del kvinner som lever med voldelige/ustabile menn. Jeg har ingen problemer med dette.

Problemet som jeg ser det er at det syntes til å være liten vilje til å også inkludere fokus på overgrep begått av kvinner. Det er ikke rart menn går i forsvarsposisjon når det hele tiden er menn som er i søkelyset, i tillegg til at man bagatelliserer overgrep begått av kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi lever i en grotesk virkelighet altfor ofte. Jeg føler med din venninne da jeg selv har kjente som har blitt forsøkt utsatt for overgrep. Men uansett hvor jævlig dette er, er dette kun enkelttilfeller og sier slett ikke noe om hvordan den "generelle og normale" mann er.

Du etterlyser en debatt om hvorfor "det nesten kun er menn som utsetter oss for slike hendelser...". Jeg mener det er fordi menn tradisjonelt har hatt de tøffeste oppgavene i samfunnet. Det er menn som tradisjonelt har hatt makten og tatt vanskelige beslutninger. Det er menn som har hatt til oppgave å beskytte. Misforstå meg rett, slike faktorer er ingen unnskyldninger for å begå overgrep, men kan være en forklarende faktor.

Til slutt, syntes du det virkelig er rart at mange menn går i forsvarsposisjon når man har gjester her som taler varmt for å utrydde eller foreta kontinuerlig overvåking? Forsøk å bytte ut ordet "menn" med "kvinner" eller en hvilken som helst annen homogen befolkningsgruppe, og det er mulig du blir overrasket over hvor provoserende det virkelig er.

Takk for at du forsøker diskutere. Ja, jeg synes det er rart at menn går i forsvarsposisjon for noen få radikale utsagn, når dette tross alt ikke representerer virkeligheten, at alle menn skulle være dyr. Virkeligheten er jo den vi har sett nå, fra denne kjellertilværelsen til en kvinne og 3 av barna hennes. Virkeligheten er at hver dag voldtas og drepes flere kvinner av menn enn menn gjør av kvinner. Jeg hadde håpet dette ville vekke de sterkeste reaksjonene, men ser at så ikke er tilfelle. Forresten hadde det vært naturlig for meg å akseptere at folk snakker om kvinner som homogen gruppe dersom det faktisk var kvinner som var overrepresentert innen noe. Være seg kvinner som den typiske forelder eller kvinne som den typiske misbruker. Man må forholde seg til virkeligheten og forsøke snu den før man kan tillate seg bli personlig fornærmet. Velg dine kamper med omhu, sier jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En tredje mann

Hva med vold av menn mot menn?

Hvis noen graver frem noe statistikk noe sted, kan man nok se at det i desidert størst grad er menn som blir banket opp, knivstukket og drept.

Dere får det til å høres ut som om alle menn er med i en stor sammensvergelse mot kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentaltstående
Ingen her er blinde for vold utøvd av kvinner. Men du er tydeligvis blind for at mesteparten av volden utøves av menn. Disse sakene som rulles opp i media, gjerningspersonen er alltid en mann.

For litt over en uke siden lagret jeg en artikkel skrevet av en annen gjest med masse linker til forskning som viste at det er en blank løgn at menn står for mesteparten av volden. Menn står for mesteparten av den GROVE volden, det er noe annet.

Du har rett i at media nesten aldri ruller opp saker hvor kvinner er voldsutøvere. Samtidig vet vi at kvinner utøver fysisk vold mot partneren sin og barna sine i like stor grad som menn, og faktisk i større grad når det er snakk om barn.

Jeg limer inn dette på nytt igjen. Det fortjener å brennes inn i hodene deres:

"Studie fra Harvard om kvinner og menns vold:

In 2007, Harvard Medical School announced a national survey by researchers from the Centers for Disease Control that examined 11,000 men and women ages 18-28 and found 24% of heterosexual relationships have had violence in them, half of it reciprocal and half non-reciprocal, and women committed 71% of the non-reciprocal violence and were more likely to hit first in the reciprocal violence. Both sexes suffered significant injuries.

http://www.patienteducationcenter.org/aspx...id=M0907d"

Professor Martin Fiebert of California State University, Long Beach maintains an online bibliography summarizing over 200 studies/analyses, with various methodologies and an aggregate sample size exceeding 200,000,

"which demonstrate that women are as physically aggressive, or more aggressive, than men in their relationships with their spouses or male partners."

www.csulb.edu/~mfiebert/assault.htm

Male victims are less likely than female victims to report it or consider it a crime, which makes crime data (crime reports or crime-based surveys) unreliable. But sociological surveys consistently show women initiate domestic violence as often as men and men suffer one-third of injuries, as Professor Fiebert shows above.

The University of New Hampshire recently performed 32-nation study that found women are as violent and controlling as men in dating relationships. http://www.unh.edu/news/cj_nr/2006/may/em_...male.cfm?type=n

http://pubpages.unh.edu/~mas2/ID41E2.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentaltstående
at kvinner ønsker å fremstille seg som offere beviser jo at de besitter seksualmakten.

Selv om kvinner er en del av årsaken til at menn utøver vold, så kommer en ikke forbi det faktum at det fins menn som har lettere for å kontrollere seg enn andre.

Om vi bestemmer oss for å ta livet av alle menn, hva skal da hønene som tenner på bad boys gjøre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En annen mann
Takk for at du forsøker diskutere. Ja, jeg synes det er rart at menn går i forsvarsposisjon for noen få radikale utsagn, når dette tross alt ikke representerer virkeligheten, at alle menn skulle være dyr. Virkeligheten er jo den vi har sett nå, fra denne kjellertilværelsen til en kvinne og 3 av barna hennes. Virkeligheten er at hver dag voldtas og drepes flere kvinner av menn enn menn gjør av kvinner. Jeg hadde håpet dette ville vekke de sterkeste reaksjonene, men ser at så ikke er tilfelle. Forresten hadde det vært naturlig for meg å akseptere at folk snakker om kvinner som homogen gruppe dersom det faktisk var kvinner som var overrepresentert innen noe. Være seg kvinner som den typiske forelder eller kvinne som den typiske misbruker. Man må forholde seg til virkeligheten og forsøke snu den før man kan tillate seg bli personlig fornærmet. Velg dine kamper med omhu, sier jeg.

Det er flott å se at man kan føre debatt på et mer saklig nivå. Jeg har aldri påstått at jeg har noen problemer ved at menn har vært overrepresentert på statistikken, kun problemer med den vanvittige generaliseringen som foregår her. Selv om flere menn enn kvinner er rapportert som overgripere er dette fortsatt et veldig lite antall av den totale mannlige befolkningen.

Det ville derimot vært mer interessant å se på bakenforliggende årsaker til hvorfor den er slikt. I mitt tidligere innlegg til deg pekte jeg på at mannen tradisjonelt var den som drev samfunnet i tidligere tider. Har man makt, vil det nok alltid desverre være et antall individer som misbruker denne. I tillegg har det tradisjonelt vært tabu for menn å være ofre, og det kan tenkes at det har vært en underrapportering av overgrep begått av kvinner. Dette kan nok fremstå som spekulasjoner fra min side, men jeg håper at også kvinner kan ta innover seg at de også kan være overgripere på lik linje med menn.

Når det gjelder reaksjoner på den enkelte saken har jeg allerede uttrykt min mening da jeg har skrevet at jeg håper på lang straff evt. sikring ved psykisk sykdom.

Til slutt, jeg er ikke personlig fornærmet. Er hverken voldteksmann eller voldelig, så jeg har ingen personlig grunn til å bli fornærmet, men det må likevel være lov å reagere på enkelte brukeres innlegg. (Siktet ikke til deg her.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EkteKyniker
Jeg er enig i at strafferammen skulle vært strengere. Samtidig er det viktig å få dømt alle overgriperne. Om begge disse premissene var oppfylt, synes en fengslingsrate på ca 20-40% av alle menn å være et rimelig anslag slik menns oppførsel er pr i dag. Dersom dette har blitt gjennomført, kunne en likevel håpe på at mennene endret atferd slik at behovet for fengselsstraff ikke ville blitt så omfattende.

Det kan godt tenkes at dette kan bli en realitet. Etterhvert som nevropsykiatrien avanserer framover kan det tenkes vi kan finne kjennetegn som tillater oss å plukke ut potensielt farlige menn ved å ta noen genprøver og hjernescans. Det blir litt sånn minority report, ta livet av menn eller fengsle dem før de voldtar, slår og lemlester.

Dette er en utrolig kynisk problemstilling som jeg tror de færreste ønsker å se inn i øynene før den dagen deres egen datter blir voldtatt og mishandlet.

Men tydeligvis må det være en fordel å være voldtektsmann og mishandler for at dette skal være egenskaper som overlever biologisk. Derfor er spm hvem som ønsker hva, det kan godt tenkes menneskeheten skyter seg selv i foten ved å skyte drittsekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mentaltstående
Men tydeligvis må det være en fordel å være voldtektsmann og mishandler for at dette skal være egenskaper som overlever biologisk. Derfor er spm hvem som ønsker hva, det kan godt tenkes menneskeheten skyter seg selv i foten ved å skyte drittsekkene.

Vil legge til at dette også er en god grunn til å bli misantrop, og at jentene kan begynne å hate seg selv i tillegg til menn. For hva lager en voldtektsmann? Enten har vi gener, og da er kvinner delaktige, for å tiltrekkes av aggressive jævler. Eller så har vi oppdragelse, og der er kvinner også delaktige. Eller så har vi innvandring, og der er kvinner svært så delaktige- eller positivt innstilt.

Nei kvinner, dere er indirekte også selv skyld. Så når dere er ferdige med utblåsningene, tenk dere om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt tenkes at dette kan bli en realitet. Etterhvert som nevropsykiatrien avanserer framover kan det tenkes vi kan finne kjennetegn som tillater oss å plukke ut potensielt farlige menn ved å ta noen genprøver og hjernescans. Det blir litt sånn minority report, ta livet av menn eller fengsle dem før de voldtar, slår og lemlester.

Dette er en utrolig kynisk problemstilling som jeg tror de færreste ønsker å se inn i øynene før den dagen deres egen datter blir voldtatt og mishandlet.

Ja, men la oss ikke begrense hjernescanningen og genprøvene til menn, da. Vi bør vel heller være opptatt av å huke alle voldelige INDIVIDER, alle voldelige MENNESKER, heller enn bare de voldelige MENN. Jamfør forøvrig den utrolig informative artikkelen som Mentalt Stående klistret inn ovenfor.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hva slags udyr er egentlig menn? Kan man virkelig tillate at menn får gå fritt omkring? Er det noe som helst som tyder på at ikke norske menn er like ille som i andre land? Menn dreper og voldtar kvinner og barn. Krisesentrene er stappfulle av mishandlete kvinner. Halvparten av norske tenåringsjenter har opplevd ubehagelige seksuelle situasjoner, dvs seksuelle overgrep med eller uten samleie.

Det er åpenbart at her må noe drastisk gjøres. En utvei kunne være å utrydde menn etter at man har klart å utvikle teknologi som gjør at kvinner kan reprodusere seg og utveksle gener uten at menn involveres. Den andre er å ha et strengt overvåkingssystem som registrerer alt en hver mann foretar seg. Av disse tror jeg mange ville velge den siste. Noen som har andre forslag som kan redde halve menneskeheten fra terroriserende og voldelige menn?

Kvinner og barn vil aldri kunne leve trygt før mannsproblemet er løst.

Og en tredjedel av guttene, det glemte du tilfeldigvis å nevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
En utvei kunne være å utrydde menn etter at man har klart å utvikle teknologi som gjør at kvinner kan reprodusere seg og utveksle gener uten at menn involveres.

...

Kvinner og barn vil aldri kunne leve trygt før mannsproblemet er løst.

Du skal ha honnør for å tenke kreativt rundt problemstillingen. Men hvis jeg har forstått løsningen din riktig, er jeg redd for at søte, små guttebarn fortsatt ikke vil føle seg helt trygge.

Nå sporer du helt av. Du snakker om å overvåke alle menn, skyldige eller uskyldige, eller holde 20-40 % av alle menn fengslet til enhver tid. Det er virkelig uttrykk for et samfunn jeg ikke ønsker meg.

Dersom du snakker om de som allerede er dømt for overgrep, har jeg misforstått deg. Det er noe annet.

Å dømme noen, burde da være overflødig. Det som er fint med at alle menn er overgripere, er jo at man kan hoppe over rettssaker og andre plagsomme rettssikkerhetsgarantier. Bare å kaste dem rett i kasjotten, hele hurven. Kjapt og billig.

Et mulig alternativ kunne kanskje være å bure inn 20-40 % av alle kvinner, så blir det kanskje enklere å holde slike diskusjoner innenfor fornuftens rammer?

Jeg tror faktisk hver mann er en potensiell overgriper. Shoot me. Jeg stoler ikke på disse vesenene. De luller seg for mye inn i en seksualisert verden med at porno skal være så bra og naturlig for dem. Alt for mye fokus på sin egen seksualitet, alt for lite innlevelse i andre menneskers følelsesliv.

Så sant, så sant. Folk som er glad i sex, kan umulig være riktig skrudd sammen.

Hvordan har du egentlig tenkt å utrydde noen? Høres jo fryktelig voldelig ut, dette her. Det som er utrolig ironisk med en slik tankegang er jo at da er jo du ikke det fnutt bedre enn "alle disse voldelige mennene" som du vil bekjempe i utgangspunktet - men dette ser du vel ikke selv.

Skjerpings, "annen mann". Utryddelse av menn er da ikke kvinneundertrykkende. Ironisk, du liksom.

Kontinuerlig overvåking kan gi økt trygghet for dem som overvåkes, det kan tjene som en beskyttelse som kan bevitne at en ikke har gjort noe galt. Overvåkingen tjener de lovlydige og feller lovbryterne. Derfor er overvåking et gode, forutsatt som nevnt at data er godt sikret mot misbruk fra private personer eller selskaper.

Ja, jeg synes det er skikkelig urettferdig at jeg ikke blir overvåket. Hvorfor skal dette bare komme terrorister og narkosmuglere til gode?

Og dere KG-menn er ikke interesserte i å snakke om hvorfor det nesten kun er menn som utsetter oss for slike hendelser. Dere er bare opptatt av å mest mulig forsvare deres kjønnsgruppe på generelt grunnlag uten snev av problematisering.

Nei, nå må du ikke putte oss alle i samme bås igjen. Jeg tilbyr meg gladelig å bli utryddet for å hindre at andre mennesker gjør noe galt. Ved nærmere ettertanke skal jeg vurdere å kreve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En tredje mann

Slapp av alle damer! Selv om det finne et par idiotiske kvinner i denne tråden, betyr ikke det ikke at jeg tror alle er idioter. Ei vil jeg heller utrydde alle kvinner, 20-40% er et passende antall med tanke på utrydding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Ja, jeg synes det er skikkelig urettferdig at jeg ikke blir overvåket. Hvorfor skal dette bare komme terrorister og narkosmuglere til gode?

Si fra hvis du trenger bistand. :)

Slapp av alle damer! Selv om det finne et par idiotiske kvinner i denne tråden, betyr ikke det ikke at jeg tror alle er idioter. Ei vil jeg heller utrydde alle kvinner, 20-40% er et passende antall med tanke på utrydding.

Med tanke på prosentandelen av kvinner som uttaler seg litt vel kreativt i denne tråden, tror jeg vi er oppe i minst 60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...