Lillros Skrevet 1. mai 2008 #1 Skrevet 1. mai 2008 Jeg flyttet inn i en leilighen i midten av januar med typen min. Det er ikke akkurat så veldig mange edderkopper ute å går da, men i denne leiligheten, joda, her var de! Ikke mangen, så noen her og der, av og til. No har det faen med begynt å bli varmere og det blir bare fler og fler av de. Vi bor i en kjellerleilighet, og stuen og soverommet ligger nesten på bakkeplan. Er sikkert 1,2 til 1 meter ned til gresset. Jeg er skikkelig sint og redd no. For opplevde akkurat at en jævla edderkopp nesten gikk på meg. Og den løpte søren med fort. Jeg kastet så og si dataen vegg i mellom, og holdt på å besvime. Dette skjedde igår også. Jeg satt i sofaen, så på TV og ante ingen fare. Så ser jeg ned ved siden av med med hånden. Der er det faen med et forbanna edderkopp beist!! Livredd ble jeg, hoppet opp, skrek, fikk ikke puste. Kunne besvimt. Hva søren skal jeg gjøre? Er det noe man kan spraye på husveggen utenfor, så de dør? Kan man kjøpe noe netting? Kommer ikke til å klare å bo her vis det skal fortsette slik. Kan man vinne en sååå intens og sterk fobi?? :gråte:
IloveNY Skrevet 1. mai 2008 #2 Skrevet 1. mai 2008 jeg har det på akkurat samme måte! fysj som jeg hater de ekle beina! jeg synes å huske at man kan kjøpe et middel som sprayes i åpninger de pleier å komme inn... gå å spørr på jernia og.l butikker:) ellers har jeg vurdert å prøve hypnose for å bli kvitt redselen min... spørs bare om det funker da
Gjest Pupsilure Skrevet 1. mai 2008 #3 Skrevet 1. mai 2008 Stakkars deg, Jofis!! Jeg er livredd selv. Har akkurat flyttet fra en slik kjeller og til en blokk. Det er så utrolig deilig å ikke bekymre meg for det lenger! Kan tilogmed ha vinduene åpne her Vet du hva, jeg syntes dere skal flytte jeg. Det kommer ikke til å bli bedre utover sommeren. Nå er jeg virkelig helt hysterisk, men jeg klarte det ikke. Hver gang jeg har flyttet i det siste, har jeg spurt om det er edderkopper der, og har sett an stedet veldig nøye med tanke på edderkopper.... Dessverre var det edderkopper i den forrige leiligheten. Du kan sikkert prøve spray og sånt, men det vil jo aldri bli helt bra. Kanskje du skulle prøvd å bli kvitt fobien din. Enten det, eller flytt, sier nå jeg
Gjest Infralove Skrevet 1. mai 2008 #5 Skrevet 1. mai 2008 Eg mislikar edderkoppar og. Heldigvis har eg kattane som et dei opp medan eg er ute=D
Gjest araknafobia Skrevet 1. mai 2008 #6 Skrevet 1. mai 2008 Jeg deler din avsky for edderkopper. Du har min helhjertede og fulle sympati. Har selv bodd i kjellerleilighet der vi plukket edderkopper hver eneste dag, selv om vinteren. 1-2 småedderkopper daglig på vinteren, det kunne jeg til nød leve med. Men da våren kom ble det verre, og på sommeren var det så ille at jeg mistrivdes noe alvorlig hjemme hos oss. I tillegg til edderkopper fant vi daglig biller på badet. Jeg skjønte at enten måtte jeg bli kvitt edderkoppfobien, eller så måtte jeg flytte. Det er ikke så enkelt å bli kvitt fobier. Jeg har prøvd i årevis. Og det var et par andre ting som heller ikke var helt ok i kjellerleiligheta, så valget ble faktisk enkelt: Vi flyttet! Nå bor vi i andre etasje i et gammelt trehus, og koser oss med åpne vinduer i vårsola. Her slapper jeg av og nyter livet. Har ikke sett en eneste edderkopp hittil. Var veldig nøye med at vi ikke skulle se på leiligheter i kjellere, uansett om noen skulle tilby oss 100 kvadratmeter for 3000 kr i mnd! Kunne ikke bodd i ei edderkoppbefengt leilighet uansett om jeg fikk betalt for å bo der. Beklager at jeg ikke kan gi deg noe råd for å bli kvitt udyrene. Men jeg tror nok dessverre at i ei kjellerleilighet er det ikke så mye man kan gjøre.
Gjest Bond Skrevet 1. mai 2008 #7 Skrevet 1. mai 2008 Vi har akkurat det samme! Leier en sokkelleilighet... Der er alt sagt. Men vi sprayer alle vinuder og terrassedør og alt med en sånn elderkopp-spray som skulle hindre dem å komme inn. Kjøpte fra Jernia, funker ganske greit, men det virker som om de av og til kommer fra alle slags andre steder og (mellom listene eller noe)... men det er mye mindre, sprayen hjelper faktisk en del. I tillegg er det greit med en løpende samboer som kommer løpende med tørkerull da jeg skriker :-D Så det går an
PoisonIvy Skrevet 1. mai 2008 #8 Skrevet 1. mai 2008 (endret) Jeg flyttet inn i en leilighen i midten av januar med typen min. Det er ikke akkurat så veldig mange edderkopper ute å går da, men i denne leiligheten, joda, her var de! Ikke mangen, så noen her og der, av og til. No har det faen med begynt å bli varmere og det blir bare fler og fler av de. Vi bor i en kjellerleilighet, og stuen og soverommet ligger nesten på bakkeplan. Er sikkert 1,2 til 1 meter ned til gresset. Jeg er skikkelig sint og redd no. For opplevde akkurat at en jævla edderkopp nesten gikk på meg. Og den løpte søren med fort. Jeg kastet så og si dataen vegg i mellom, og holdt på å besvime. Dette skjedde igår også. Jeg satt i sofaen, så på TV og ante ingen fare. Så ser jeg ned ved siden av med med hånden. Der er det faen med et forbanna edderkopp beist!! Livredd ble jeg, hoppet opp, skrek, fikk ikke puste. Kunne besvimt. Hva søren skal jeg gjøre? Er det noe man kan spraye på husveggen utenfor, så de dør? Kan man kjøpe noe netting? Kommer ikke til å klare å bo her vis det skal fortsette slik. Kan man vinne en sååå intens og sterk fobi?? :gråte: Har selv edderkoppforbi og bodde tidligere i kjeller med masse edderkopper... Jeg la bomullsdotter dynket i Vademecum (munnvann, fås kjøpt på apotek) langs lister i kroker ol.. Dynket også Vademecum langs vinduskarmer.. Dette funket!! Endret 1. mai 2008 av wkimsy
tjadama Skrevet 1. mai 2008 #9 Skrevet 1. mai 2008 æsj nei. det er ikke noe gøy i det hele tatt. Bor i en slik nuh, det var sånn i den forrige leiligheten jeg bodde i også. (men jeg mener ikke det bare er forbi-folk som er plaget.de sier det bare ikke) Det er jo ikke meningen at de skal være Inne uansett men det er så mye dyr her vi bor nå, vi har Sølvrev på badet, og Munkelus på hele Ytterveggen, (jeg går i sirkel unna veggen på vei inn og ut..) jeg vasker som en helt, og har en kopp med klor som jeg kaster de oppi når jeg fanger dem (føler meg litt som en helt når jeg "redder" meg selv fra å møte dem uforbredt ) -men jeg klarer ikke drepe edderkoppene (dumme overtro mamma smitta meg med ) Så da må den ekte Helten(gubben) komme meg til unnsetning, "Nipon" -pulver fungerer veldig bra syntes jeg, men det bruker kjempe kjempe lang tid på å ta edderkopper. (har ikke fått kjøpt det til nå i den nye leiligheten) -leser heller denne tråden før jeg gjør det i håp om å finne et bedre tips. *håper det kommer*
Lillros Skrevet 1. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 1. mai 2008 Hva er "nipon" pulver?? Og hvor har man det pulvetet? Og hvor blir det kjøpt? Jeg blir sååååååååååå evig takknemlig for alle svar, tips og råd. Tusent akk, alle sammen!! Jeg skal gå på jernia når jeg får lønn, spraye som faen. Har tenkt å snakke med husverten om jeg kan høytrykk spyle utenfor. Det der med den bommul greiene dynket med munnvann, skal jeg også prøve! Bare legger man det i vinduskarmen?? Etter jeg adde den episoden i sofaen igår, så gikk vi å la oss. Jeg prata og prata om de der edderkoppene Tror dere ikke at det første jeg ser når jeg ser gjennom sprekken på gardinen, at det henger en edderkopp der? Den hang liksom mellom vinduet og gardinen. Fy faen! Jeg måte til å med be til Gud. Har noen fler tips? Takk,takk!
tjadama Skrevet 1. mai 2008 #11 Skrevet 1. mai 2008 Det er jo kjempe kjekt at du skal på Jernia, for jeg mener de selger det der. det er pulver som man "stør"\legger langs lister (utsatte steder,) og når dyrene går i det "etser" de opp litt etter litt, det som er greit\j*vlig kjedelig med ederkopper er at de har jo gjerne lange bein, så det kommer ikke intill\inni kroppen med en gang, men da tar de jo støvet med seg til "hulen sin"... det er mange ulike nippon produkter, pulver\spray o.l. mulig det ikke er pulver som er best for edderkopper, men jeg følte at de også gikk med (jeg hadde jo andre plagedyr på besøk...) (men da må man støvsuge\vaske bort "kadaverene" etterhvert, og gjerne legge ut litt nytt pulver) jeg skal også prøve meg på munnvann, ser for meg en frisk lukt, det må jo være en ekstra +, om det funker.. Stakar Klarer ikke vite at "noen står å ser på meg" når jeg skal sove, så da måtte nok kjære ha stått opp og tatt den ekle vekk fra gardina her i huset.
Lillros Skrevet 1. mai 2008 Forfatter #12 Skrevet 1. mai 2008 Ja, han dyttet edderkoppen ut, hihi :o) Men det pulver greiene hørtes helt forferdelig ut. Etser de opp. Huff. Jeg liker ikke drepe de. Som oftest pleier jeg ta et glass over de, så får typen ta de ut. Men jeg skal spraye på lister og alt jeg kan. Noen som vet hva den sprayen heter?
tjadama Skrevet 1. mai 2008 #13 Skrevet 1. mai 2008 "etser og etser" fru blom, kanskje dårlig ord valg av meg, jeg er som nevnt heller ikke glad i å drepe dem, (vil at de skal leve der ute i skogen) men de dør hvertfall..
sebra Skrevet 1. mai 2008 #14 Skrevet 1. mai 2008 (endret) gud som jeg føler med deg. jeg hater edderkopper over alt på jord, men jeg liker ikke å drepe de(ja overtro), så jeg må alltid få noen andre til å gjøre det. heldigvis bor jeg i andre etasje i huset så jeg har bare hatt en edderkopp på rommet mitt. men de nede i kjelleren er skikkelig plaget med det. o en kveld vi satt på verandaen telte folk opp 13 edderkopper på sånn ca 4 kvadrat stor veranda. man kan trygt si at jeg fikk fart på røyken og forsvant for som f inn..hehe....og det verste er at de er gigantiske. også er jeg så fasinert over at de er borte på dagtid men kommer krypende frem på kveldstid, på akkurat samme sted som hver kveld. det finns forresten noen greier man stikker i stikkkontakten som avgir høyfrekvente lyder mennesker ikke kan høre som skal jage vekk insekter. ikke vet jeg om det funker , men det er verdt ett forsøk. Endret 1. mai 2008 av sebra
Black Eyed Susan Skrevet 1. mai 2008 #15 Skrevet 1. mai 2008 KJenner godt igjen det dere skriver om, hadde fullstendig paranoia for de minste eksemplarer av eddorkoppframtoninger. Men ikke nå lenger Tidligere turte jeg ikke gå ned i kjelleren å vaske tøy en gang fordi de hang ned fra de merkeligste steder. Jeg fulgte med i taket, på veggene og på gulvert...og det samtidig. Så flyttet jeg til drømmeboligen, sjøutsikt og greier. Mens jeg sitter der og slumrer i full harmoni over sjøutsikten i nattemørket etter innflytting blir jeg med ett var "noe"...og, i skinnet fra stearinlyset ser jeg en bigsize edderkopp kravlende nedover veggen.... Fra den dagen ble jeg eksponert for edderkopper i hopetall, og ikke bare det...men digre gresshopper, munkelus, sølvkre, maur og jeg vet ikke hva. Det viste seg at vinduet hadde stått oppe hele sommeren, og krypene hadde innvandert huset frem til innflyttingen min i august. Det ble noen tøffe måneder. Jeg angrep de med telefonkataloger og andre anvendelige ting jeg hadde for hånden. Litt etter litt ble jeg bare lei, og etterhvert brydde jeg meg ikke så stort lengre. Dette er mange år siden, men pr i dag har jeg et greit forhold til edderkopper (og andre kryp). Ser jeg en i dag, setter jeg et glass over de og putter en avis under, og plutselig kan de forsette sin ferd ute der de hører hjemme. Hjemme hos meg er de fredet, og det som tidligere var min skrekk er nå lykkedyret mitt
Lillros Skrevet 1. mai 2008 Forfatter #16 Skrevet 1. mai 2008 det finns forresten noen greier man stikker i stikkkontakten som avgir høyfrekvente lyder mennesker ikke kan høre som skal jage vekk insekter. ikke vet jeg om det funker , men det er verdt ett forsøk. Hvor kan man kjøpe sånn der da?? Jeg skal prøve alt jeg
sebra Skrevet 1. mai 2008 #17 Skrevet 1. mai 2008 ja hehe det var ett godt spørsmål egentlig..hehe...kanskje clas olhson lignende butikker?
greeneyes Skrevet 1. mai 2008 #18 Skrevet 1. mai 2008 Permetrin ekstra! En spray man får kjøpt på Felleskjøpet, holder alle stygge småkryp ute der de skal være. Koster rundt 90 kr for en stoooor sprayboks. Spray langs lister, vindu- og døråpninger. Fungerer kjempebra!!
Lillros Skrevet 1. mai 2008 Forfatter #19 Skrevet 1. mai 2008 Permetrin ekstra! En spray man får kjøpt på Felleskjøpet, holder alle stygge småkryp ute der de skal være. Koster rundt 90 kr for en stoooor sprayboks. Spray langs lister, vindu- og døråpninger. Fungerer kjempebra!! Åååh, tusen takk :D Var det på Jernia vi kjøpte den? Eller seller de det på plantasjen også?
Gjest Bond Skrevet 1. mai 2008 #20 Skrevet 1. mai 2008 (endret) Den vi har heter "810 Insektsmiddel" av merke Trinol, kjøpt fra Jernia, tror det kostet rundt 150 kroner eller noe sånt? Flaske er god nok for 35 m2, men du bruker ikke så mye hver gang, det holder for flere måneder (flasken sier at det holder for 7-8 uker). Lukten kan du selv ikke føle, men jeg har ikke sett elderkopper krype over den ennå (det kan jo skje, men det ble MYE mindre etter vi brukte den og vi bare tok vinduer og sånt, ikke listene inne). Og flasken sier at det hjelper også mot alle slags andre kryp - som maur, fluer, veps, saksedyr, sølvkre, skrukketroll, møll, lopper. Må sprayes der de kommer inn eller der de liker å oppholde seg. Endret 1. mai 2008 av mrs_bond
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå