Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 19 som jeg vet røyker hasj. :(

Han bor ikke hjemme og så vidt jeg vet er det kun snakk om en gang i blant. Vet jo at det ikke nødvendigvis går gærent i en slik situasjon, men jeg blir jo litt engstelig. Når jeg snakker med ham om det sier han at han heller røyker hasj enn å drikke seg full, og han mener det ikke er noe mer skadelig.

Er det noen som har noen råd å kome med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, han har jo faktisk rett. Å røyke litt hasj er mindre skadelig enn den vanlige helgefyllen mange ungdommer driver med.

Jeg tror det er lite du kan gjøre, annet enn å fortelle han hvordan du føler om saken.

Skrevet

Saa lenge det kun er hasj/cannabis det er snakk om, og ikke noe han gjoer saa veldig ofte, saa ville jeg ikke bekymret meg noe over det.

Skrevet (endret)

Det er sant som de over sier.

hvorfor ikke være åpen med det og spørre litt rundt det?

godta at han heller gjør dette innimellom enn å fylle rundt. skjønner at det kan engste deg, men det er ganske vanlig for ungdom som ikke er glad i alkohol å "bytte om" til dette her.

få røyker vel dette hver dag, så det er verdt å holde øynene åpne for sånne ting.

bortsett i fra det. spør han hvor mye han røyker. når på dagen.

sånt kan ha mye å si.

svarer han, 1g hver dag på morningene hadde jeg blitt ganske bekymra.

han har rett. det er jo mindre skadelig ;)

Endret av I'm persian - meaow
Skrevet

Jeg synes det er viktig å ha en dialog over dette, da har du også oversikt over forbruket.

Hvis det er snakk om å bytte ut helgefylla med en joint, da er det ikke farlig, ja.

Men det er også viktig å holde øye at det ikke blir andre ting. Hasj må ikke føre til sterkere stoff, men det kan gjøre det. Og da er det viktig at han føler at han kan snakke med deg.

Skrevet

jeg er enig med de andre. det er faktisk ikke så farlig hvis han heller tar seg en joint på lørdagskvelden istedenfor å drikke seg full.

Gjest tasha
Skrevet

helt enig m de andre her. har selv vært borti dette, og angrer ikke! jeg drikker ikke, blir så dårlig, alle oppfører seg som idioter, å jeg liker det ikke. røyke hasj å slappe av med en venn osv, syntes jeg er helt greit. at dette er så strengt i landet er tåpelig når de skylder på "effekten". jeg skjønner at dette viderefører andre "lyster" om noe sterkere, men jeg har da røyket dette ganske mange år, uten å bli narkoman, og ikke prøvd noe livsfarlig som ecstasy og sånt. har forøvrig sluttet nå som jeg har ny type,. som ikke liker dette, så da sluttet jeg. folk blir skadelige i fylla, hasj er jo mye mindre livstruende i seg selv.. jeg syntes du skal vise sønnen din at det er greit jeg. da er han kanskje mer åpen OM han begynner på noe annet, så da vet du det hvertfall...

Skrevet

Jeg hadde faktisk tatt en prat med ham, hasj er ikke så ufarlig som de fleste her vil ha det til. En vesentlig forskjell på hasj og alkohol er at hasjen bruker 6 uker på å forlate kroppen helt. Dvs at dersom han røyker hasj med en hyppighet høyere enn hver 6. uke vil "hasj-lageret" i kroppen øke hele tiden. Med tiden vil det kreve stadig større mengder med hasj for å bli ruset(pga stoffene som henger i fra forrige gang) og hasj-lageret vil øke tilsvarende raskt. Holder man på lenge og ofte nok vil man til slutt gå i en slags konstant rus, som man ikke lenger legger merke til, fordi kroppen hele tiden har store mengder av virkestoffet i seg. Rusen er ikke som i fylla, men man kan ikke prestere på samme måte som en edru person.

Tenk på at slike menesker kjører rundt i trafikken i dag.

Skrevet
Jeg hadde faktisk tatt en prat med ham, hasj er ikke så ufarlig som de fleste her vil ha det til. En vesentlig forskjell på hasj og alkohol er at hasjen bruker 6 uker på å forlate kroppen helt. Dvs at dersom han røyker hasj med en hyppighet høyere enn hver 6. uke vil "hasj-lageret" i kroppen øke hele tiden. Med tiden vil det kreve stadig større mengder med hasj for å bli ruset(pga stoffene som henger i fra forrige gang) og hasj-lageret vil øke tilsvarende raskt. Holder man på lenge og ofte nok vil man til slutt gå i en slags konstant rus, som man ikke lenger legger merke til, fordi kroppen hele tiden har store mengder av virkestoffet i seg. Rusen er ikke som i fylla, men man kan ikke prestere på samme måte som en edru person.

For noe vås!

Skrevet
For noe vås!

Eh.. Hvorfor sier du det?

Skrevet

Jeg er enig i at det er viktig å være bevisst på faren ved hyppig hasjrøyk og hvor lenge det faktisk er i blodet (jeg har hørt ca fire uker). Men om man er bevisst på det, og kun røyker moderate mengder av og til, så ser jeg heller ikke noe galt i det (bortsett fra at det faktisk bryter en lov, noe man også må være klar over).

Da er det også viktig å tenke på at om man røyker èn gang i måneden, så har man bortimot alltid hasj i kroppen.

Skrevet
raskt. Holder man på lenge og ofte nok vil man til slutt gå i en slags konstant rus, som man ikke lenger legger merke til, fordi kroppen hele tiden har store mengder av virkestoffet i seg.

Dette henger jo ikke på greip.

Selv om det kan finnes spor av THC i kroppens fettlagre i opptil 6 uker etter bruk betyr ikke det at man er konstant ruset.

Ei heller trenger man stadig større mengder hasj for å oppnå rus selv om man røyker mye og ofte, forutsatt at man har perioder hvor man er nykter innimellom (og det bør man jo absoutt ha!)

TS: Dersom mine sønner foretar et bevisst valg om å velge bort alkohol til fordel for cannabis hadde jeg ikke sett på det som noe problem, tvert i mot.

Alkohol er et av de mest skadelige rusmidlene vi har, både rent fysisk og ikke minst sosialt, og jeg ville helt klart foretrukket at sønnen min røyket en joint og satt med kompiser og spilte Playstation enn at han ravet rundt på byen dritings.

Det optimale er selvsagt at de ikke ruser seg i det hele tatt, men det blir dessverre litt urealistisk.

Hasjbruk er ikke problemfritt, særlig ikke hvis det er snakk om store mengder og/eller psykiske problemer som angst eller depresjon i tillegg, men slik jeg ser det er det helt klart "the lesser of two evil" hvis man sammenligner det med alkohol.

Kan du ikke ta en prat med sønnen din om dette da?

Finn ut hvor mye han har reflektert over dette med rus og valg av rusmidler, og ikke minst få en idé om hvor stort omfanget er?

Skrevet

Jeg regner med at alle her i tråden, med tanke på at flere e virker veldig pro-hasj vil være uenig med meg. Men dette er altså fakta jeg har fra lege som jobber med rusmisbrukere. Han er ikke like positiv til festrøyking av hasj som de i tråden. Han er forøvrig ikke spesielt positiv til helgefylla heller, men det er en annen diskusjon. Men jeg har personlig ingen utdanning innenfor fagområdet, så her gjengir jeg jo bare det jeg er blitt fortalt.

Jeg er imidlertid klar over at forskningen ganske delt på hvorvidt hasj er farlig eller ikke, men å ta det alle her sier om at det er så ufarlig for god fisk og at du bør signalisere til sønnen din at det er helt greit synes jeg er helt feil. Det siste året har forskningen også blitt mer entydig i sitt svar, og flere og flere studier mener å se en klar sammenheng mellom hasjrøyking og psykiske lidelser som psykoser og schzofreni.

Så mitt standpunkt er at jeg velger å vektlegge den forskingen som sier at hasj er uheldig, og at siden også er ulovlig synes jeg at du bør signalisere til sønnen din at det ikke er akseptabelt.

Skrevet

Jeg trekker tilbake denne, da jeg etter litt googling nå ser at mennesker som kun røyker hasj ikke har signifikant større sjansje for å havn i ulykker enn personer som ikke er påvirket i det hele tatt, kun dersom det er tatt sammen med alkohol. Dette var forøvrig noe jeg tok fra mitt eget hode og ikke fra legen som fortalte meg om at hasjlageret i kroppen økte og at man kunne gå over i en tilstand med konstant rus. Jeg tror på det han sier, da han faktisk jobber med dette hver dag.

Skrevet

Hasj gjør at man bli ruset, og dermed ikke er helt ved sine fulle fem. Alle midler som fører til rus bør begrenses, uansett om farligheten av de isolert sett kan diskuteres.

Personlig synes jeg det er bedre å være "meg selv" enn å ruse meg sløv på hasj eller annet.

Jeg ville sterkt frårådet min sønn å røyke hasj, selvom det ikke var hyppig. Man trenger ikke være noe geni eller vise til forskning for å se at hasj over tid sløver et menneske - det ser man på samtlige som har røyket en tid...

Det at han røyker hasj i stedet for å drikke seg full synes jeg ikke gjør saken noe annerledes. Hvorfor "må" må nødvendigvis gjøre noen av delene? :klø:

Gjest Naria
Skrevet
Hvorfor "må" må nødvendigvis gjøre noen av delene? :klø:

Selvsagt man ikke ruse seg, men mennesket har til alle tider ruset seg på den ene eller andre måten, og å tro at vi plutselig skal slutte med det er vel noe usannsynlig. Derfor er detl lurt å prøve og finne den beste og minst skadelige måten å oppnå rus på.

Skrevet
Selvsagt man ikke ruse seg, men mennesket har til alle tider ruset seg på den ene eller andre måten, og å tro at vi plutselig skal slutte med det er vel noe usannsynlig. Derfor er detl lurt å prøve og finne den beste og minst skadelige måten å oppnå rus på.

Beklager, men dette mener jeg er vas. Rus er en uting - det fører kun til skade og elendighet for individer og deres nærmeste, og koster samfunnet ENORME summer hvert eneste år.

I forhold til TS og hennes sønn kan jeg virkelig ikke se det som optimalt å "godta" hasj-røykingen fordi det er den minst skadelige rusen (som sikkert kan diskuteres). Hva slags foreldre formidler egentlig et slikt budskap til sine barn? :klø: Finnes det virkelig noen slike?

Jeg kommer iallfall helt klart til å oppdra mine barn med holdningen om at rus er en uting.

(Og neida, jeg er ikke avholdsmenneske - jeg er glad i både vin og drinker, men da fordi det er godt, og ikke for å ruse meg )

Gjest Naria
Skrevet
Beklager, men dette mener jeg er vas. Rus er en uting - det fører kun til skade og elendighet for individer og deres nærmeste, og koster samfunnet ENORME summer hvert eneste år.

Du må mene det er vas så mye du vil, men det er nå en gang fakta at mennesket alltid har ruset seg på forskjellige måter.

Skrevet
Du må mene det er vas så mye du vil, men det er nå en gang fakta at mennesket alltid har ruset seg på forskjellige måter.

Er det et argument for at man må fortsette med det?

Gjest Naria
Skrevet
(Og neida, jeg er ikke avholdsmenneske - jeg er glad i både vin og drinker, men da fordi det er godt, og ikke for å ruse meg )

Er det et argument for at man må fortsette med det?

Du sier jo selv at du drikker alkohol. Og selv om du ikke drikker for rusen skyld, er den nå en gang slik at rus er en naturlig bivirkning av å drikke alkohol. Og nå snakker jeg ikke om å drikke seg full. Rusen inntreffer lenge før du er full, selvsagt drikker du for smakens skyld, men en del av alkoholopplevelsen din er rusen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...