Gjest Gjest_hmmm_* Skrevet 30. april 2008 #1 Skrevet 30. april 2008 fikk servert mat med ferdigkjøpt potetsalat. Aner ikke hvilke merke det var,men grusomme saker. Du sitter der med store potetbiter og det stinker og smaker eddik. Så lurte jeg på om noen har den "opptimale" oppskrift på potetsalat. Den som har det lille ekstra som skal til......der du får lyst til å ta en skje til.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #2 Skrevet 30. april 2008 Min fabelaktige potetsalat: -kokt potet i terninger -purre i ringer -kefir -lett rømme -salt og pepper Den er litt syrlig frisk og passer utmerket til grillmat.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #3 Skrevet 30. april 2008 Min fabelaktige potetsalat: -kokt potet i terninger -purre i ringer -kefir -lett rømme -salt og pepper Den er litt syrlig frisk og passer utmerket til grillmat. takk, takk. Noen flere?
Arkana Skrevet 30. april 2008 #4 Skrevet 30. april 2008 (endret) Jeg bruker kokte poteter i terninger, hardkokte egg i biter, hakket rødløk, hakket gressløk og maiskorn. Det som gjør potetsalaten så god er hjemmelaget majones istedet for kjøpemajones. Det lager du enkelt ved å ha to eggeplommer i en bolle og tilsette litt salt og pepper og en teskje god sennep. Så bruker jeg elektrisk håndmikser og visper inn olje, først dråpevis og siden i en tynn stråle. Jeg bruker vel 2,5-3 dl olje tilsammen, jeg bruker 50/50 god olivenolje og en nøytralolje (maisolje), bare olivenolje blir for skarpt. Når all oljen er vispet inn tilsettes litt sitronsaft og evt mer salt og pepper. Dette blandes i potetsalaten sammen med en spiseskjee balsamicoeddik, salt/pepper og lettrømme. Denne får alltid ben å gå på. Endret 30. april 2008 av Arkana
Sol79 Skrevet 30. april 2008 #5 Skrevet 30. april 2008 Mammas potetsalat er alltid en slager: Kaldpotet i små terninger Purreløk i fine skiver Rømme Litt majones, men ikke mye! Enkel og kjempegod for de som ikke liker majonesvariantene.
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 1. mai 2008 #6 Skrevet 1. mai 2008 Veldig usunn, men her er den jeg lager: Kalde poteter i biter Rømme Majones Sylteagurk(finhakket) og litt av saften Purreringer. Litt ravigottesaus
pusla Skrevet 1. mai 2008 #7 Skrevet 1. mai 2008 (endret) Hvis jeg husker rett nå, så bruker jeg dette i min: Kalde poteter i biter Rømme Majones Vårløk Gressløk Litt sitronsaft salt og pepper Denne får jeg veldig mye skryt for!! Endret 2. mai 2008 av pusla
Gjest glamourgirl Skrevet 2. mai 2008 #8 Skrevet 2. mai 2008 Min er en variant av Pusla og Sols mamma... Poteter i terninger Vårløk Salt og pepper Lettrømme Litt lettmajones Jeg syns den rømmesmaken er så god til grill og spekemat, og den er enkel og god i smaken, syns jeg. Laget den i USA, der de ofte har mer "avanserte" potetsalater, med stort hell!
Imax Skrevet 2. mai 2008 #9 Skrevet 2. mai 2008 Jeg er ikke majo-fan, så jeg lager en knallgod en uten rømme+majo, som også kan serveres lun: Kokte poteter (gjerne nypoteter) og gjerne litt varme Hakket vårløk Hakket rødløk Hakket grønn paprika Dressing som blandes inn: En bra dæsj hvitvinseddik (kanskje 1/2 dl) Olivenolje (kanskje 1 dl) Hvitløkspulver Salt & Pepper Dressingen blandes godt og blandes inn med resten. Kjempe godt, og holder lenge. Mange blir positivt overrasket over denne potetsalaten, som er litt uvanlig i norske hjem (har den fra en dansk kompis). Holder seg lenge i kjøleskap også, og smaker godt både kald og lunken.
Gjest glamourgirl Skrevet 2. mai 2008 #10 Skrevet 2. mai 2008 Den er notert, Imax! Jeg har fått servert lignende, men aldri prøvd å lage.
Ugla Skrevet 2. mai 2008 #11 Skrevet 2. mai 2008 Mammas potetsalat er alltid en slager: Kaldpotet i små terninger Purreløk i fine skiver Rømme Litt majones, men ikke mye! Enkel og kjempegod for de som ikke liker majonesvariantene. Som min, men som oftest dropper jeg majones... ..og noen ganger bruker jeg (i tillegg) gressløk, gjerne som dryss over..
Susie Q Skrevet 2. mai 2008 #12 Skrevet 2. mai 2008 mandelpotet med skall godt vasket, kokt og kuttes i skiver. Grønne epler i terninger. Blandes sammen med rømme, eventuelt creme fresh, majones,vårløk eventuelt purre, salt og pepper + en liten snipp sukker.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #13 Skrevet 5. mai 2008 Her har du verdens beste potetsalat: Dressing: Rømme, litt ketchup, litt sennep, hvitløkspulver, litt sukker. sitronsaft. Poteter, grønne epler i terninger, løk og Noras sylteagurker. Bland alt dette sammen og du får en smaksopplevelse uten like. Lykke til!
Mixelite Skrevet 9. mai 2008 #14 Skrevet 9. mai 2008 Vi kan ikke ha melkeprodukter så jeg ender ofte med å kjøpe potetsalat. Bjerke havna salater synes jeg har rette smaken(om enn noe tam, men iallfall ikke bare majones), men den har for lite potet og for mye potetmospulver. Sist jeg brukte den, kokte jeg ekstra poteter og hadde i sammen med litt finhakket purre. Da ble den mye bedre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå