Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest..
Skrevet

Jeg har ett barn fra før av, men ble planla ikke å bli gravid.. denne gangen er det noe vi vil fra før av.. problemet er at jeg skjønner ingenting av alt dette..

i går hadde jeg vondt nederst til høyre av magen.. jeg innbiller meg at jeg har lest at dette er eggløsning... er det da for sent å ha sex samme dag?!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt vondt å svare på om du har hatt eggløsning. Noen har smerter i forkant av EL, midt i eggløsningen, eller etterpå.. Jeg har smerter før selve eggløsningen finner sted.. Hvis du hadde eggløsning i går trenger det ikke å være for sent. Egget lever i ca et døgn.. Sædcellene til mannen derimot kan leve i flere døgn så det kan lønne seg å ha sex også før eggløsningen.. Hvis du har en stabil syklus kan du regne deg frem til de mest fruktbare dagene. Eggløsningen finner normalt sted 14 dager FØR den første mensdagen. Ellers kan du kjøpe eggløsningstester på apoteket :) Lykke til :)

Skrevet
Litt vondt å svare på om du har hatt eggløsning. Noen har smerter i forkant av EL, midt i eggløsningen, eller etterpå.. Jeg har smerter før selve eggløsningen finner sted.. Hvis du hadde eggløsning i går trenger det ikke å være for sent. Egget lever i ca et døgn.. Sædcellene til mannen derimot kan leve i flere døgn så det kan lønne seg å ha sex også før eggløsningen.. Hvis du har en stabil syklus kan du regne deg frem til de mest fruktbare dagene. Eggløsningen finner normalt sted 14 dager FØR den første mensdagen. Ellers kan du kjøpe eggløsningstester på apoteket :) Lykke til :)

Bare arrestere deg litt: det er like vanlig å ha både kortere og lengere lutealfaser (altså tiden mellom eggløsning og mens), det er kun gjennomsnittet som er 14 dager, en "standard" lutealfaselengde er 12-16 dager, men alt fra 10-18 dager er normalt. For å finne 100% ut av ens egen syklus så må man enten ta eggløsningstester eller ta temperaturen hver morgen og i tillegg sjekke livmorsekret. Les mer pernille.info :)

Når man allerede har hatt eggløsning så synker muligheten for å bli gravid, det er fremdeles en liten sjangse det første døgnet etter, men størst sjangse for å bli gravid er om man har sex før eggløsning (er en kurve som viser prosentvissjangse her)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...