Gå til innhold

edderkopper på verandaen *grøss*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en tre-platting som veranda. Den ligger het nede på bakken og det KRYR av edderkopper på den! *grøss*

Med tiden planlegger vi å rive plattingen, men det blir nok ikke denne sommeren. Evt kan vi rive den og legge et plastlag under før vi bygger en ny platting. Det vet jeg vil bedre situasjonen.

Men: noen som vet om en måte å fjerne disse dyrene på som ikke innebærer å rive verandaen?? Et superbra kjemikalium for eksempel? Jeg er ikke fan av å bruke gift til alle formål, så hvis noen har noen mer økologiske tips, mottas de selvfølgelig også med stor takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvorfor i allverden ønsker noen å kverke edderkopper? De er jo ikke giftige eller farlig for folk (med mindre det er eksotiske banankassehaikere, men pyttpytt). Når der er mange edderkopper, er det nok fordi de finner seg mye mat. Og de lever av flyvende insekter. Når du fjerner livsgrunnlaget for innsektene der, forsvinner edderkoppene dit maten finns (eller de spiser hverandre, og så drar den siste til Oslo, akkurat som hos oss her nordpå : ).

Endret av Kamikatze
Skrevet
Hvorfor i allverden ønsker noen å kverke edderkopper? De er jo ikke giftige eller farlig for folk (med mindre det er eksotiske banankassehaikere, men pyttpytt). Når der er mange edderkopper, er det nok fordi de finner seg mye mat. Og de lever av flyvende insekter. Når du fjerner livsgrunnlaget for innsektene der, forsvinner edderkoppene dit maten finns (eller de spiser hverandre, og så drar den siste til Oslo, akkurat som hos oss her nordpå : ).

ok, men hvordan fjerner jeg insekter da? Vi bor i rekkehus, så det er ikke så lett å fjerne innsekter i hele området hvis det er matrester etc du sikter til som livsgrunnlag for innsekter.

Hvorfor fjerne edderkopper? Jeg er redd edderkopper. Det er ikke noe jeg kan forklare rasjonelt, men slik er det jo gjerne med fobier. Jeg klarer ikke slappe av når jeg ser at det kryper og krabber rundt meg. Det er da ikke så uvanlig å ville fjerne mus, maur og edderkopper fra huset sitt selv om de ikke er skadelige?

Skrevet

Helt greit med fobier. Jeg har vannskrekk, men kan liksom ikke tømme havnebassenget heller.

Som jeg sier. Innsekter forsvinner når livsgrunnlaget forsvinner. Er det vann, som stikkeinsekter liker, må det dreneres, er det vegetasjon som de skjuler seg i, eller spiser, så må det fjernes. Selv har jeg ingenting i mot edderkopper, men har liten sympati med veps og svartflue. Derfor velger jeg å ha det vegetasjonsfritt og har fjernet jordbed tett inntil huset. Men det er ikke snakk om mange titalls metere, så er det villmark, og der får de surre fritt, og det trivs edderkoppene med - der.

Jeg er ikke insektekspert. Det er bare å tenke på dem som levende vesener med basale behov, så greier du fint å fjerne alt som gjør det attraktivt med å være insekt eller edderkopp i og ved din bolig. : )

Skrevet

Ehm. Edderkopper er ikke insekter... insekter har seks bein. Edderkoppen har åtte.

Noen andre som kan svare på om det finnes et middel mot småkryp generelt? Særlig edderkopper.

Skrevet

Mye forståelse? Damen er eedd og det burde du forstått ut ifra spørsmålet,men du kommer med masse forklaringer på andre ting...

Skrevet
Mye forståelse? Damen er eedd og det burde du forstått ut ifra spørsmålet,men du kommer med masse forklaringer på andre ting...

Hun spør etter konkrete råd, ikke trøst. Var mitt svar irrellevant i forhold til problemstillingen? Er det at man er redd grunn nok til å drepe levende vesener, som stadig vil komme, på grunn av at de finner mat og skjul og gode livsbetingelser? Personlig ville jeg vært mye mer redd for å ha mengder av dødelige kjemikalier rundt meg.

Husk DDT, som man mente var sikker, og brukte over alt mot mygg i tropiske strøk. Ja de drysset sågar DDT-pulver rett på folk. At stoffet likevel ikke var ufarlig for mennesker, fant de ikke årsakssammenhengen til på flere tiår.

Trådstarter er sikkert utmerket i stand til selv å plukke ut hvilke råd hun ønsker å følge, eller ei. Men hvis du føler at vi bør forhåndsklarere om svarene våre er goode nok for deg før vi poster, bør du registrere deg, slik at vi kan sende deg innleggene til godkjenning på en PM før vi poster...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...