Gjest anikka Skrevet 30. april 2008 #1 Skrevet 30. april 2008 jeg har en elghund på 5 måneder. når kan man kastrere hunden? må man vente til hunden har blitt kjønnsmoden og begge stenene har falt ned?
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #2 Skrevet 30. april 2008 Du vet at du ikke kan kastrere hunden din helt uten videre?
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #3 Skrevet 30. april 2008 nei det viste jeg ikke. hvorfor kan man ikke et?
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 30. april 2008 #4 Skrevet 30. april 2008 Ta en telefon til din dyrlege -eller send h*n en mail og få ett riktig svar på din situasjon.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #5 Skrevet 30. april 2008 takk for svar jomfrua, jeg får slå på tråden til dyrlegen:)
Gjest Gjest_pia_* Skrevet 30. april 2008 #6 Skrevet 30. april 2008 Hei! Det er i utgangspunktet ikke lov aa kastrere hunder uten at det foreligger en medisinsk grunn, feks. kreft i testikklene eller lignende. Men det er rom for unntak hvis dyrlegen mener det kan forbedre hundens livskvalitet. Selv har jeg en hannhund som ble kastrert 3 aar gammel fordi han var svaert aggressiv mot andre hannhunder. Jeg overtok huunden fra en bekjent naar han var 2 aar gammel, og proevde da aa trene dette av han i ett aars tid, men uten aa lykkes. Dyrlegen mente da at hunden ville faa det bedre om vi kastrerte han. Etter operasjonen ble han endel bedre, og etter to aars videre trening reagerer han ikke lenger mot andre hannhunder saa sant de ikke viser aggressjon foerst. Saa konklusjonen blir vel at kastrering ikke er noen vidunderkur mot dette problemet, men det kan i enkelte tilfeller vaere et godt hjelpemiddel. Naa vet jo ikke jeg hvorfor du oensker aa kastrere hunden din, men naar den er saa ung som den er og sannsyneligvis ikke er kjoennsmoden en gang enda, saa vil jeg anbefale deg aa heller trene veldig bevisst for aa forebygge aggressjon enn aa tenke paa kastrering. Om du oensker aa kastrere han fordi du har en tispe ogsaa og oensker aa slippe alt stresset som kommer hver gang tispen har loepetid, saa tror jeg nok ikke dette regnes som en god nok grunn. men snakk med dyrlegen din du! Jeg har forresten en 6mnd gammel hannhund ogsaa naa, og har ingen planer om aa faa han kastrert uten en medisinsk grunn. Husk at dette er et ganske alvorlig inngrep aa gjere ovenfor hunden, og at den baade kan endre personlighet og faa problemer med overvekt o.a etterpaa. Lykke til!!!
Frey Skrevet 30. april 2008 #7 Skrevet 30. april 2008 jeg har en elghund på 5 måneder. når kan man kastrere hunden? må man vente til hunden har blitt kjønnsmoden og begge stenene har falt ned? Men hvorfor tenker du å kastrere den da?
Frey Skrevet 1. mai 2008 #9 Skrevet 1. mai 2008 Du - da trener du isteden. Du utsetter ikke en hund for et kirugisk inngrep pga noe du synes er kjipt. Jøssenavn...
Gjest anikka Skrevet 1. mai 2008 #10 Skrevet 1. mai 2008 nei det skal jeg gjøre! har hatt hannhund før og markerer hanj jeg har nå like mye så klipp klipp
Frey Skrevet 1. mai 2008 #11 Skrevet 1. mai 2008 Juhuu liksom... Bare et lite tips - hvor mye en hund markerer handler også i stor grad om hva eier lar den få lov til å legge seg til av vaner.
Gjest anikka Skrevet 1. mai 2008 #12 Skrevet 1. mai 2008 hunden får gjøre som den vil ingen grenser. men til markeringa blir han tatt harrdt på
la Flaca Skrevet 2. mai 2008 #13 Skrevet 2. mai 2008 hunden får gjøre som den vil ingen grenser. men til markeringa blir han tatt harrdt på Smart! Gi han juling! Et annet alternativ hadde vært å kjøpe tispe. Eller å trene såpass på kontakt at han blir med deg når du vil at dere skal gå videre. (Rekner med det er markering på tur i bånd du snakker om). Blir han ikke med frivillig er båndet kjekt å ha.
Frey Skrevet 2. mai 2008 #14 Skrevet 2. mai 2008 hunden får gjøre som den vil ingen grenser. men til markeringa blir han tatt harrdt på Anbefaler deg å komme deg på kurs jeg, for trening av hund har du tydeligvis lite greie på..
Gjest anikka Skrevet 2. mai 2008 #15 Skrevet 2. mai 2008 hva faen skal jeg på kurs å gjøre. er bare en haug med folk som snakker mambojambo og trorde vet hva de snakker om tispa blør må a steriliseres snarest! blødsøl ekke ønskelig ok så da ska jg slå hunden når hanj markerer seg neste gang hahaha endelig et fornuftig råd
Gjest voff Skrevet 2. mai 2008 #16 Skrevet 2. mai 2008 Min venninne fikk kastrert sin hannhund for to uker siden, en to år gammel hund. Det var ikke noe kirurgisk inngrep, det var kjemisk kastrering. Snakk med dyrlegen, kanskje du får mer fornuftige svar enn her. Kanskje du får nei der, men da får du nok bedre begrunnelser enn det du har fått her inne.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2008 #17 Skrevet 2. mai 2008 takk for svar voff. har ringt dyrlegen nå. godt svart
Frey Skrevet 2. mai 2008 #18 Skrevet 2. mai 2008 Kjemisk kastrering anbefales såvidt meg bekjent bare å gjøre en til to ganger (hver behandling varer i x antall måneder). Dette er ofte for å finne ut om kastrering løser det eventuelle problemet. Hvis det gjør det så foretar man det kirugiske inngrepet. At du vil løse et kanskje muligens hvisomatte problem som kanskje kommer med et kirugisk inngrep heller enn å gidde å trene bikkja di så burde du strengt tatt ikke hatt hund etter min mening. Kastrering kan også ha endel andre bivirkninger som er verre enn markering (som forøvrig kan unngås hvis du trener, din latsekk). Ps: plysjdyr fra Ikea hverken markerer eller røyter og er billige i drift..
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2008 #19 Skrevet 2. mai 2008 Nå virker jo TS ganske useriøs. Men problemstillingen er aktuell. For hvorfor er det nesten bare i Norge man ikke kastrerer hundene sine? I alle andre land er det helt normalt. Særlig for tisper er det svært gunstig å kastrere, siden så mange tisper som får problemer med forplantingsorganene (livmorbetennelse, inbilt svangerskap osv). I Norge er det forbudt med kastrering av hund ja. Det var det også for katter for ca 15 år siden. Da ga den enkelte veterinær formelt dispensasjon fra loven, dvs at det i praksis heldigvis ikke var noe problem få utført inngrepet. Så det er ikke sikkert lovgivingen leder oss til det som egentlig er riktig å gjøre. N vet jeg det er mange kastreringsmotstandere p dette forumet, både vedr katt og hun. Jeg har enda ikke hørt de gode argumentene for å la være å kastrere.
rangi Skrevet 2. mai 2008 #20 Skrevet 2. mai 2008 Kjemisk kasterting er et alternativ som prøves på hunder med adferdsproblemer, eks agressivitet. Og kan, som noen skrev, ikke brukes mer en over en kortere periode. TS virker veldig useriøs, kanskje hun/han er ute etter å provosere oss ilter KGere:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå