Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #1 Skrevet 30. april 2008 Er det noen som vet, HELT SIKKERT, at det ikke finnes en eneste passkontroll man må gjennom på flyplassen i København? Jeg har hørt at man reiser passfritt i hele EU/EØS, men jeg har det alltid med meg, og ofte må jeg vise det fram likevel. Har ikke helt skjønt dette. Nå ligger passet mitt til visumbehandling i en ambassade i København, og jeg tenkte å reise ned dit og hente det selv, som blir billigere enn å få det sendt ekspress (det haster litt...). Men jeg vil helst slippe å måtte snu på flyplassen med uforurettet sak...
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #2 Skrevet 30. april 2008 Er det noen som vet, HELT SIKKERT, at det ikke finnes en eneste passkontroll man må gjennom på flyplassen i København? Jeg har hørt at man reiser passfritt i hele EU/EØS, men jeg har det alltid med meg, og ofte må jeg vise det fram likevel. Har ikke helt skjønt dette. Nå ligger passet mitt til visumbehandling i en ambassade i København, og jeg tenkte å reise ned dit og hente det selv, som blir billigere enn å få det sendt ekspress (det haster litt...). Men jeg vil helst slippe å måtte snu på flyplassen med uforurettet sak... Eg reiste til København med fly i januar og hadde ikkje med pass. Vart ikkje spurt om det.
rugrat Skrevet 30. april 2008 #3 Skrevet 30. april 2008 Det kan være lurt å ha med passet til Danmark, da det er den eneste internasjonalt godkjente legitimasjonen. Ikke sikkert du må vise det, men lurt å ha med.
Grønt blad Skrevet 30. april 2008 #4 Skrevet 30. april 2008 Norge, Sverige og Danmark har en regel om at man ikke trenger pass når man (som nordmann, svenske eller danske) reiser mellom disse landene. Slik har det vært lenge før Schengensamarbeidet oppstod, og regelen fungerer nå som et tillegg til Schengensamarbeidet (slik jeg har forstått det). Man trenger egentlig ikke pass når man reiser innenfor Schengenområdet, men pass er eneste gylige legitimasjon (dersom du skulle bli bedt om å legitimere deg). For å reise til Danmark (og Sverige) trenger du ikke pass. Reis i veg, og kos deg i København. God tur!
Gjest Gjest_matelot_* Skrevet 1. mai 2008 #5 Skrevet 1. mai 2008 Du må vise legitimasjon for å reise med fly.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2008 #6 Skrevet 1. mai 2008 Du må vise legitimasjon for å reise med fly. Og da kan man bruke førerkort eller bankkort også. Begge deler godtas i Danmark. F.eks. ville de ha legitimasjon da jeg sjekket inn på hotellet og da var visakortet mitt mer enn bra nok!
Melonas Skrevet 1. mai 2008 #7 Skrevet 1. mai 2008 I og med at du skal hente passet ditt i København har du jo gyldig "legg" når du skal hjem igjen, da går det nok bra. Og her i Norge burde flyselskapet godta førerkort/bankkort. Jeg personlig ville ikke ha reist utenlands uten pass, spesielt ikke hvis man skal fly. I teorien skal man kunne reise uten pass innenfor Schengen, men dette gjelder ikke i praksis. Selv om man ikke går gjennom noen passkontroll, krever flyselskapene legitimasjon, og det er forskjellig praksis fra flyselskap til flyselskap, på hva de godtar. Til og med innenlands har barn som reiser alene måtte ha pass!! Selv om der er fulgt til flyplassen av en voksen som har gått god for dem!! Den nordiske passovernskomsten gjelder fremdeles, men det hjelper ikke hvis flyselskapene setter seg på bakbena. De aller fleste land i Europa har nasjonale ID-kort som er gyldig legitimasjon innenfor Schengen, men Norge har ikke kommet så langt enda..Det er visst under utarbeidelse, men gudene vet når det blir klart.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2008 #8 Skrevet 1. mai 2008 Jeg har alltid med pass for sikkerhets skyld, og for å slippe forvirringen rundt hvilke flyselskaper som krever hva. Jeg har dessuten ikke bankkort med bilde eller førerkort. Har Postens ID, men tror ikke det blir godkjent overalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå