tasha Skrevet 30. april 2008 #1 Del Skrevet 30. april 2008 historien : sluttet på videregående etter et og et halvt år, dvs, har bare fullført grunnkrs, tegn form og farge. karakterne er ikke til å skryte av, enda jeg er flink når jeg kan. var bare veldig skolelei. begynte å jobbe, og havnet her jeg sitter nå, hvor jeg har jobbet i 2 år. kom hit gjennom NAV, og vært ekstrahjelp i 2 år nå, men aldri fast (sjefen er en stor stygg gjerrig uvitende tosk). nå har jeg mast meg til kontrakt ut Juli. siden jeg har kommet så godt inn i arbeidet her, og gjort alt en fullt utdannet's jobb, vil jeg gå videre, å få eksamen og fagbrev på dette. (blomster) jeg trenger fast jobb, og jeg trenger et kurs som er deltid. kom derfor på BLOK i Oslo, men problemet der er at det koster 65 000 kr. prøvde å spørre NAV om de støttet det. men da måtte et eller annet jeg ikke helt forstod. Er det ingen som støtter dette når jeg ikke har fast jobb(ikke hatt heller), og ikke har mulighet til å betale alt selv, men har såpass mye erfaring og liker det jeg gjør at jeg vil ha denne slags utdanning? tips? jeg er så grønn i alt av system og regler og lover, så her trenger jeg hjelp. 20 år er jeg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titta Skrevet 30. april 2008 #2 Del Skrevet 30. april 2008 Du kan søke om stipend og lån hos Lånekassen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tasha Skrevet 30. april 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 30. april 2008 Du kan søke om stipend og lån hos Lånekassen. ja men jeg får neppe stipend som kan hjelpe meg stort der vel? eller har dere noe peiling på hvor mye man får? kjører en time for å komme dit en vei... og ikke barn, og jobber mye ekstra for tiden som gjør at jeg har lønninger rundt 12000 etter skatt.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titta Skrevet 30. april 2008 #4 Del Skrevet 30. april 2008 Hvor mye du kan få vet jeg ikke, men i og med at det koster penger å gå der så er det ikke usannsynlig at du i tillegg til det alle kan få får støtte til skolepenger. Men hvor mye det er snakk om jeg jeg ikke. Du kan jo sende dem en mail og spørre? Du bør også tenke på inntektsgrensen som Lånekassen har. Hvertfall hvis det er snakk om fulltidstudie så kan du ikke fortsette å tjene like mye som du gjør nå og likevel få støtte. Har ikke satsene i hode, men du finner det hvis du leter litt på Lånekassen sine sider. Det kan du jo uansett spørre dem om hvis du likevel skal sende dem en mail. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serenity88 Skrevet 30. april 2008 #5 Del Skrevet 30. april 2008 Du får 82000 kr i året for fulltidstudier også får du inntil 50000kr i lån for skoler som koster penger... Det vil si at du da sitter igjen med 15000kr du må betale. Du får ikke de 50000kr på en gang, men 25000 i aug/sept og 25000 i januar. Regner med skolen du skal gå på har muligheter for å dele opp betalingen? Særlig hvis du viser til at du får støtte av staten? Alt dette må jo da betales tilbake, men først når du er i jobb og ferdig utdannet:) Blir du sykemeldt eller arbeidsløs kan du få stanset lånet og de legger ikke på flere renter:) Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tasha Skrevet 2. mai 2008 #6 Del Skrevet 2. mai 2008 tusen takk, ble litt mer oppmuntrende nå. hadde vært så fint å fått fast jobb snart, og i noe jeg har erfaring med. men ble så skuffet når jeg trodde jeg ikke skulle klare det:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Golden Girl Skrevet 3. mai 2008 #7 Del Skrevet 3. mai 2008 Mitt råd er å bare søke på fullt stipend og fullt lån. Så vil de ta en evaluering av din økonomi for å se om du trenger det eller ikke. Men merk at alle pengene i utgangspunktet gis som lån, og etterhvert som du består eksamenen, blir mer og mer omgjort til stipend helt til maks stipendandel er nådd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ingrid BN Skrevet 3. mai 2008 #8 Del Skrevet 3. mai 2008 Hei! Det du må gjøre først og fremst er å sjekke om den skolen/utdanningen er godkjent for støtte i Lånekassa.. Var inne å kikka på BLOK sine sider, men leita ikke så godt. Hvis de nevner noe om NOKUT-godkjennelse, så er de godkjente for Lånekassa. Du kan også ta en tlf til BLOK og forhøre deg der. Er det ikke godkjent, så må man spare opp midlene selv dessverre.. Ikke for å være en gledesdreper, men det hadde vært kjipere å gått på den smellen i sommer for eksempel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ingrid BN Skrevet 3. mai 2008 #9 Del Skrevet 3. mai 2008 Rettelse: Etter å ha tatt en tur til inn på BLOK sine sider, ser jeg at de er godkjent. Så da er det null problem! Jeg gikk på et 1års-studium som kostet 65 000kr, og det ble delt opp i to (eller flere) betalinger. Du får utbetalt en sum da du starter som skal dekke semesteravgift, skolebøker mm, og så får du 6 200kr pr. måned. I januar får du igjen et stort beløp som da skal dekke siste del av studieavgiften (hvis du deler det i 2) med 6 200kr i de påfølgende mnd etter det. Siste utbetaling er i mai. Et eksempel: Hvis du deler opp 65 000 i to, så blir det rundt 32 000kr pr semester. Da vil du mest sannsynlig få rundt 37 - 40 000kr utbetalt ved studiestart og i januar. Muligens det er litt annerledes når det er deltid - det vet jeg ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tasha Skrevet 5. mai 2008 Forfatter #10 Del Skrevet 5. mai 2008 Rettelse: Etter å ha tatt en tur til inn på BLOK sine sider, ser jeg at de er godkjent. Så da er det null problem! Jeg gikk på et 1års-studium som kostet 65 000kr, og det ble delt opp i to (eller flere) betalinger. Du får utbetalt en sum da du starter som skal dekke semesteravgift, skolebøker mm, og så får du 6 200kr pr. måned. I januar får du igjen et stort beløp som da skal dekke siste del av studieavgiften (hvis du deler det i 2) med 6 200kr i de påfølgende mnd etter det. Siste utbetaling er i mai. Et eksempel: Hvis du deler opp 65 000 i to, så blir det rundt 32 000kr pr semester. Da vil du mest sannsynlig få rundt 37 - 40 000kr utbetalt ved studiestart og i januar. Muligens det er litt annerledes når det er deltid - det vet jeg ikke godt å få det forklart:) dette skjønner jeg meg veldig lite på,... :S jeg sendte en mail til lånekassa å spurte (vet ikke om de kan regne det ut jeg eller hva men) , skrev hvor gammel jeg var, å alt sånt som jeg skrev når jeg søkte på vanlig videregående skole... skal jeg altså prøve å søke nå da, selvom skolen begynner i aug? og får jeg helt sikkert nok lån som dekker dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 5. mai 2008 #11 Del Skrevet 5. mai 2008 Ring Lånekassen i stedet. De er ikke flinke til å besvare e-post. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serenity88 Skrevet 5. mai 2008 #12 Del Skrevet 5. mai 2008 Du får maks 82000kr, 40% av dette gjøres om til stipend når du har bestått eksamen. Når skolen koster penger får du inntil 50000kr, alt det blir et lån, det regnes også ut om du har rett på de 50000kr etter hva du har tjent (du kan ha tjent ganske masse før det går utover pengene, men det kan hende du får alt i lån istedet for noe i stipend). Så du må selv komme opp med de gjenværende 15000kr. Utbetalingen skjer slik: 6200kr hver måned (10måneder) Litt mer i aug/sept og i januar fordi det er da man må kjøpe bøker/betale papir osv (til sammen 82000kr, bestått eksamen omgjør det slik at du kun må betale tilbake 60% av 82000kr når du er ferdig med utdannelsen) (Du har også en grense på 8år med støtte, alle som søker om dette får det, men de som tjener for mye/bor hjemme hos foreldre får alt i lån) Penger for å betale skolen: Gitt at du får alle 50000kr betales 25000kr i tillegg til det ovenfor i slutten av aug og 25000kr 15.januar. Alt dette står godt forklart på lånekassens sider, er du fortsatt usikker ville jeg ringt. Det kan være lurt å søke allerede nå ja, da får du det raskere etter at du har begynt på skolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tasha Skrevet 5. mai 2008 #13 Del Skrevet 5. mai 2008 takk for svar. får ringe til lånekassen en dag å høre litt nærmere. må ha det stappet inn med teskje jeg, for jeg forstår virkelig ikke de formelle ordene og skrivemåtene av regler osv. river meg i håret av frustrasjon! men, folk sier jeg bør snakke med nav igjen..... er det noe vits? og, jeg trenger tydeligvis hjelp her av en fagperson som kan forklare og ordne det til for meg. hvem går jeg til? er det NAV? som kan finne ut med me forskjellie måter å få støtte på, f eks lånekassen osv.. alt sånt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå