Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest RuskeSara
Skrevet

Jeg er på mange måter utrolig heldig som har en så flott og omtenksom svigermor! Hun ønsker bare det beste for alle rundt seg hele tiden, og er en skikkelig kvalitetskvinne.

Da hun kun har gutter selv, blir jeg på en måte hennes "låne" datter, og vi har et veldig godt forhold oss i mellom. Hun har også et godt forhold til min mor (gjennom meg) og vi tre gjør stadig vekk "jente"ting sammen.

Nå har hun det fryktelig vondt, og jeg står helt hjelpesløs tilbake uten å vite hvordan jeg skal få hjulpet henne gjennom dette.

Svigermor har to sønner, min samboer og hans lillebror. Yngstemann bor fortsatt hjemme, men er på vei ut.

Hun skilte seg fra guttenes far mens de ennå var unge, et veldig riktig valg for henne da de ikke hadde noe godt forhold. Hun møtte etter kort tid en mann som var noe eldre og som hadde en litt trøblete damehistorie bak seg. Hunngiftet seg med denne mannen for 8 år siden. Som mange andre par med skilsmisser bak seg har det opp igjennom tidene vært mye problemer rundt "dine og mine barn" (han har to voksne jenter som er ufordragelig bortskjemte og vanskelige), og hun har konstant dårlig samvittighet ovenfor en av partene.

Hennes nye mann er lunefull og vanskelig, og har aldri vært spesielt grei med hennes gutter. Han bryr seg mest om seg og sitt, og tolererer svært lite fra andre rundt seg. Utad virker han som verdens snilleste mann, kjøper dyre flotte gaver til min svigermor og gir henne koser og klemmer.

Innenfor husets fire vegger er han manipulerende og egoistisk, roper og skriker og stikker av i mange dager ad gangen når de kragler.

Min svigermor er som nevt en veldig mild og følsom person, og prøver å å gjøre det beste ut av alle situasjoner. Hun snakker veldig lite om disse problemene med oss, men nå har de blitt så omfattende at det er umulig å ikke legge merke til for oss nærmeste. Han har truet med å pakke sakene sine og dra (og det hadde fel egentlig vært det beste for henne), men hun er livredd for at hun ikke skal klare seg på egenhånd. Hun har ikke spesielt god inntekt, og har stor gjeld på hus og hytte. Hun trives også svært dårlig alene, og har i den senere tid fått mye problemer med helsen.

Jeg er så fryktelig glad i henne, og synes dette er veldig vanskelig å stå og se på. Jeg og min samboer har det økonomisk godt og vil gjerne hjelpe henne med å komme seg ut av dette forholdet, men hun er for stolt til å la oss bidra.

Jeg forstår at dette kanskje er noe hun må klare på egenhånd, men jeg vil så gjerne bidra med NOE!

Hva skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med henne alene - enten bare du, eller du og mannen din.

Hva dere skal si har du tydeligvis vett nok til å vite selv, men uten å kjenne noe som helst til sitasjonen, så virker det som at det beste er at hun kommer seg ut av forholdet. Det er bedre med ei hytte mindre enn en helse mindre.

Din svigermor er heldig som har et så omsorgsfullt menneske som deg til svigerdatter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...