Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

KONFORM??

Holder på å skrive hovedoppgave, da dette ordet dukket opp. Vil ikke bruke et ord jeg ikke skjønner i oppgaven!

Setningen: (En nynorsk bok)

"Seinare kan dette føre til ei konform og ukritisk tilpassing til samfunnslivet"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA

konform konfor´m a1 (fra lat.) likeformet, overensstemmende de to forslagene var k-e / ønsker vi et samfunn med føyelige, k-e nikkedokker? .

Skrevet

Tusen takk Starfish.

Kan jeg da bruke en "norskere" oversettelse som likegyldig?

Skrevet

Det høres ikke så riktig ut med likegyldig. Men hva vet jeg. ;)

Skrevet

Hva kan jeg da bruke?

Er trøtt, og greier ikke å tenke klart. Skal sitte i natt til jeg er ferdig....Fristen for å levere er 16. mai, men har en eksamen å lese på også.

Gjest Poirot
Skrevet

Vanskelig å si uten å ha hørt mer av sammenhengen. Enten et av ordene fra bokmålsordboka, slå opp i en synonymordbok, eller dropp hele ordet.

Skrevet

Det er Erikssons utviklingsteori. skriver om barn som pårørende til søskens kreftssykdom.

"Dersom et barn blir en ”taper” i skolesammenheng, fører det ofte til et dårlig selvbilde, og det har lett for å bli en taper også på andre områder. Det er lett å komme inn i en ond sirkel. Dette kan senere føre til at barnet blir ukritisk og ???? til samfunnslivet."

Trenger forsåvidt ikke ordet men er blitt så opphengt i det..........

Gjest Starya
Skrevet

I den sammenhenged virker "likegyldig" passende.

En annen forklaring av ordet konform er "i samsvar med det etablerte".

Skrevet

Jeg synes selv at likegyldig var passende så jeg går for det med mindre noen andre kommer med et knallforslag. Spiller ingen rolle om det er en 100% korrekt oversettelse, bare sammenhengen blir riktig.

Tqkk for hjelpen. Får rette en takk til dere i etterorden i oppgaven ("uten Starya, Don Pedro og StarFish hadde ikke denne oppgaven vært mulig å gjennomføre" :ler: )

OK. Finn tilbake konsentrasjonen og mere drøfting :evil:

Gjest Poirot
Skrevet

Ja, nå er jeg enig i at likegyldig passer, nå som jeg ser sammenhengen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...