Cilla Skrevet 12. mai 2003 #1 Skrevet 12. mai 2003 KONFORM?? Holder på å skrive hovedoppgave, da dette ordet dukket opp. Vil ikke bruke et ord jeg ikke skjønner i oppgaven! Setningen: (En nynorsk bok) "Seinare kan dette føre til ei konform og ukritisk tilpassing til samfunnslivet"
Silfen Skrevet 12. mai 2003 #2 Skrevet 12. mai 2003 TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA konform konfor´m a1 (fra lat.) likeformet, overensstemmende de to forslagene var k-e / ønsker vi et samfunn med føyelige, k-e nikkedokker? .
Cilla Skrevet 12. mai 2003 Forfatter #3 Skrevet 12. mai 2003 Tusen takk Starfish. Kan jeg da bruke en "norskere" oversettelse som likegyldig?
Silfen Skrevet 12. mai 2003 #4 Skrevet 12. mai 2003 Det høres ikke så riktig ut med likegyldig. Men hva vet jeg.
Cilla Skrevet 12. mai 2003 Forfatter #6 Skrevet 12. mai 2003 Hva kan jeg da bruke? Er trøtt, og greier ikke å tenke klart. Skal sitte i natt til jeg er ferdig....Fristen for å levere er 16. mai, men har en eksamen å lese på også.
Gjest Poirot Skrevet 12. mai 2003 #7 Skrevet 12. mai 2003 Vanskelig å si uten å ha hørt mer av sammenhengen. Enten et av ordene fra bokmålsordboka, slå opp i en synonymordbok, eller dropp hele ordet.
Cilla Skrevet 12. mai 2003 Forfatter #8 Skrevet 12. mai 2003 Det er Erikssons utviklingsteori. skriver om barn som pårørende til søskens kreftssykdom. "Dersom et barn blir en ”taper” i skolesammenheng, fører det ofte til et dårlig selvbilde, og det har lett for å bli en taper også på andre områder. Det er lett å komme inn i en ond sirkel. Dette kan senere føre til at barnet blir ukritisk og ???? til samfunnslivet." Trenger forsåvidt ikke ordet men er blitt så opphengt i det..........
Gjest Starya Skrevet 12. mai 2003 #9 Skrevet 12. mai 2003 I den sammenhenged virker "likegyldig" passende. En annen forklaring av ordet konform er "i samsvar med det etablerte".
Cilla Skrevet 12. mai 2003 Forfatter #10 Skrevet 12. mai 2003 Jeg synes selv at likegyldig var passende så jeg går for det med mindre noen andre kommer med et knallforslag. Spiller ingen rolle om det er en 100% korrekt oversettelse, bare sammenhengen blir riktig. Tqkk for hjelpen. Får rette en takk til dere i etterorden i oppgaven ("uten Starya, Don Pedro og StarFish hadde ikke denne oppgaven vært mulig å gjennomføre" ) OK. Finn tilbake konsentrasjonen og mere drøfting :evil:
Gjest Poirot Skrevet 13. mai 2003 #11 Skrevet 13. mai 2003 Ja, nå er jeg enig i at likegyldig passer, nå som jeg ser sammenhengen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå