Gå til innhold

Søke på særskilt grunnlag til høgskole...

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret

Lurer på om jeg har noen mulighet for å søke på særskilt grunnlag, og bruke økonomi som grunn?

Har lyst til å gå sosionom studiet i Oslo, men har ikke høye nok karaktere til å komme inn. De har det samme studie på Lillehammer, der har jeg høye nok poeng for å komme inn.

Men saken stiller seg slik: Pga av sykdom, depresjoner, under tidligere studier, + at jeg har strlket på psykologi eksamen 2 ganger i ettertid, så ligger jeg etter i forhold til forventet vektall. M.a.o , jeg er ikke berettiget til støtte fra Statens Lånekasse.

Siden jeg har prøvd 2 ganger på psykologi og feilet, ser jeg at dette ikke er det rette for meg, og ser etter andre muligheter. Defor sosionom. Men nå møter jeg på problemer:

-Hvis jeg skal flytte til Lillehammer må jeg jobbe 4-5 dager i uken for å kunne ha til livets opphold,blir litt vanskelig siden du må møte opp på skolen 4 dager uken, og du må lese i tillegg.

-Jeg har samboer i Oslo nå, han kjøpte leilighet i høst og har derfor ikke råd eller mulighet til å hjlpe meg økonomisk. Han har jobb han trives og utvikles i, så det er uaktuelt for ham å flytte med.

-Jobber ett år nå for å tjene penger til depositum for hybel og til skolebøkene jeg må kjøpe ved skolestart.lenger rekker de vel ikke.

- mine foreldre har ikke mulighet til å hjelpe meg.

-Samboern og jeg må jo plutselig betale for 2 husholdninger når vi kunne ha betalt for en. Jeg har vært vikar i Manpower i flere år, og blir stadig ringt for dagsoppdrag og lignenede. Er godt brukt for å si det slik. Det er på denne måten jeg har tjent penger som student.Og det gir meg akkurat nok til å klare meg ved å jobbe 2 dager i uken.Men da er vi jo to som deler matbudsjett og samboeren min betaler leilighet og telefon. Andre regninger deler vi litt på. På denne måten får jeg nok tid til studiene også.

Jeg er en positiv person og vet jeg kan klare meg gjennom det meste, men det bekymrer at jeg må jobbe så mye ved siden av studier, noe jeg har erfart negativt tidligere. Har jo lyst til å ha råd til å dra hjem i helgene til samboer, og alle venninnene mine som bor i Oslo.

Bekymrer meg en del for hvordan kabalen kan legges opp. Blir lei meg av å tenke på at det kansje er økonomien som blir å avgjøre om jeg får meg utdannelse eller ei...

Lurer derfor på om det er noen mulighet for at jeg kan bruke økonomi som grunn til å søke på særskilt grunnlag? Er det noen som vet noe om dette eller vet hvor jeg kan henvende meg?

Bekymret og litt tankefull, mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Missuganda
Lurer på om jeg har noen mulighet for å søke på særskilt grunnlag, og bruke økonomi som grunn?

Nei desverre, økonomiske argumenter holder ikke for særskilt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

For det første: Fristen for å søke på skole som starter høsten -03, var 15/4. Det finnes alltid noen plasser ledig (ikke på alle studier da, men du kan jo ha kjempeflaks!). Disse blir det opplyst om senere i sommer en gang tror jeg. Vet ikke nøyaktig dato. Men dersom du ønsker å komme inn på særskilt grunnlag må du nok søke innen 1/3.

Om økonomiske grunner holder for å bli tatt inn på særskilt grunnlag vet jeg ikke, men kanskje du kan få legen din til å si noe om din psykiske helse (du nevnte at du hadde hatt depresjoner under tidligere studier). Mulig at dette holder som grunn, men det vet jeg ikke.

Når det gjelder økonomien vil jeg råde deg til å ringe lånekassen hvis du er i tvil om deres regler. De er ikke alltid så gode å forstå for vanlige mennesker...

Og så en ting til. Det er ikke vanlig å ha flust med penger når en er student. Jeg forstår at du ikke kan leve bare på luft og kjærlighet på Lillehammer, for noe penger bør jo komme inn på kontoen hver mnd. Men når du sier at du måtte jobbe to dager i uka for å "klare deg akkurat" den gangen du mottok lån + stipend, så lurer jeg litt på forbruket ditt. Jeg har vært student de 5 siste årene, og har levd kun av studielån + stipend og lønn fra ulike sommerjobber. Så det første jeg vil foreslå for deg, er at du går igjennom økonomien din, og ser hvor du kan spare litt (mye?). Klær/sko/sminke, abonnement på ulike blader, "spise ute" vaner, bil, matvaner generelt osv osv...

Dette er ikke kritikk fra min side altså, snarere et tips om hvordan du kanskje kan klare dette.

Har du sjekka priser på hybel på Lillehammer? Det er ikke sikkert at det er så fryktelig dyrt.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bekymret

Mulig det kom feil frem når jeg skrev sist. Men når jeg jobbet 2 dager uken mottok jeg IKKE noe fra lånekassen. Det var derfor det ble akkurat nok.

Hadde en utbetaling i mnd på 4.500 kr, med det betalte jeg studentkort til kollektivtrafikk, felles regninger med samboer og handlet inn mat når jeg hadde råd til det. Da satt jeg igjen med ca. 1000 kr i mnd i lommepenger, og det rekker ikke så langt.

Så jeg har ikke levd noe luksusliv for å si det sånn.

Jeg ønsker å søke på skolen neste år, fordi jeg må jobbe og legge av penger dette året. Så det går vel greit. Det står vel det i første innlegg tror jeg? :wink:

Oppdaget dette med lånekassen høsten 02, så jeg fikk ett lite sjokk , og strøk selvfølgelig på eksamen høsten også, så jeg skjønte jo hvor landet lå da! :-?

En lang historie kort:

Studerte for 3-4 år siden, det var da jeg ble rammet av depresjon. Irrasjonell som jeg var, studerte jeg på fulltid, men klarte jo ikke presset av eksamener og div.

Har jobbet i 2 år nå, og tok fatt på studier i fjor høst, det var da jeg fikk beskjed om at jeg ikke var berettiget til støtte. Ringte de og spurte om jeg kunne sende en bekreftelse på at jeg hadde vært syk, men det var for sent. Den sykemeldingen skulle ha kommet da jeg var syk. Da jeg var så irrasjonell og ulogisk mao.

( Lurer på hvorfor psykologen min ikke sa noe om dette, menmen...)

Nå må jeg bare gjøre det beste av det, men det er ikke lett. Har problemer med konsentrasjonen, så det er derfor jeg er skeptisk til å jobbe så mye ved siden av. Jeg vet hva det kommer til å gå utover, av erfaring.

Det er ikke det at jeg tror det blir helt umulig å studere på Lillehammer, jeg ønsker vel egentlig bare å ha det litt bedre enn å måtte bekymre meg for pengene og all jobbingen. Gikk høsten i fjor og hadde klump i halsen pga lånekassen, og det var ikke noe særlig å ha en sånn bekymring hengende over seg i tillegg.

Tror det hadde kjentes annerledes hvis jeg hadde dritt i studiene og at det var pga det jeg ikke får penger. Da hadde jeg kunnet blitt sint på meg selv og tatt erfaring av det. Men det blir litt annerledes når jeg vet jeg har vært syk. Sykdommen har jeg lagt bak meg, og kommet videre. Og så plutselig henter den meg inn i form av lånekassen.

Har ikke så veldig lyst til å utnytte systemet heller. Er frisk nå og har vært det lenge, så det føles ikke naturlig å søke særskilt pga av helseproblemer...

Føler vel bare at jeg sitter fast akkurat nå, det løsner kanskje litt etterhvert.

Menmen, jeg finner nok ut av det. Kanskje jeg vinner i Lotto!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Sorry at jeg misforsto deg...

Nei det er ikke så enkelt dette med å få gjort ting til rett tid, sånn som den sjukmeldinga du skulle fått den gangen du slet med studiene f.eks. Dersom psykologen sier en ting, og lånekassa noe annet, så kan du kanskje sjekke en gang til. Kan jo bli en lønnsom telefonsamtale det. Jeg er ferdig utdanna nå, og unner alle ei utdannelse og en jobb som en kan trives i. Så jeg håper at du lykkes med planen dine.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alt du sier i teksten din, men hvis det bunner ut i dette spørsmålet, så er svaret nei. Desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...