Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #1 Del Skrevet 30. april 2008 Jeg har halsbetennelse. Jeg er stort sett fin i løpet av dagen (hoster), så blir jeg "dødssyk" i løpet av ettermiddagen/kvelden. I dag er det meningen at jeg skal på besøk til en venninne som har en baby på nesten 4 uker. Det er snakk om 2-3 timer midt på dagen, altså før jeg blir "dødssyk" og hoster til jeg brekker meg osv. Er det forsvarlig, eller bør jeg holde meg hjemme? Jeg spør her fordi moren er førstegangsfødende og helt clueless. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #2 Del Skrevet 30. april 2008 Jeg har halsbetennelse. Jeg er stort sett fin i løpet av dagen (hoster), så blir jeg "dødssyk" i løpet av ettermiddagen/kvelden. I dag er det meningen at jeg skal på besøk til en venninne som har en baby på nesten 4 uker. Det er snakk om 2-3 timer midt på dagen, altså før jeg blir "dødssyk" og hoster til jeg brekker meg osv. Er det forsvarlig, eller bør jeg holde meg hjemme? Jeg spør her fordi moren er førstegangsfødende og helt clueless. hvis det er smittsomt skal du selvsagt holde deg hjemme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 30. april 2008 #3 Del Skrevet 30. april 2008 Men halsbetennelse er vel ikke smittsomt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildy Skrevet 30. april 2008 #4 Del Skrevet 30. april 2008 Tror jeg ville holdt meg unna til jeg ble frisk, bare for å være på den sikre siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Alvildebrud- Skrevet 30. april 2008 #5 Del Skrevet 30. april 2008 Ehm. Jo, halsbetennelse er smittsomt. Jeg hadde uten tvil holdt meg hjemme. Selv om det virusinfeksjon smitter det - ikke nødvendigvis til en ny halsbetennselse, men til en annen infeksjon. Kan du ikke vente en uke med besøket? Selv hadde jeg blitt ganske irritert om en venninne kom på barselbesøk med noen som helst smittsom infeksjon i kroppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie Skrevet 30. april 2008 #6 Del Skrevet 30. april 2008 Men halsbetennelse er vel ikke smittsomt? Halsbetennelse er smittsomt, og må behandles med medisin. Du hadde ikke fått kommet til meg hadde jeg hatt en nyfødt baby. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #7 Del Skrevet 30. april 2008 Halsbetennelse er smittsomt, og må behandles med medisin. Du hadde ikke fått kommet til meg hadde jeg hatt en nyfødt baby. Det finnes to typer halsbetennelser. En virusbasert og en bakteriebasert. Den ene sorten KAN behandles med medisin, den andre sorten må bare få gå over av seg selv. (Husker ikke hvilken som var hva akkurat nå) Jeg vet ikke noe om smittsomhet (men har selv ofte halsbetennelse mens ingen i min nærhet har det), men det trenges absolutt ikke å behandles med medisin. Går vanligvis over av seg selv. (Men medisin kan få det til å gå litt raskere og gi litt mindre smerter). Ring en lege eller helsesøster og spør, så får du sikkert et svar du kan føle deg trygg på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Mona_* Skrevet 30. april 2008 #8 Del Skrevet 30. april 2008 Du bør holde deg vekke, vet jo ikke hvilken basill du har. Jeg fikk halsbetennelse en gang og fikk forbud mot og komme nær barn da det var veldig smittsomt. et spebarn tåler mindre enn oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Alvildebrud- Skrevet 30. april 2008 #9 Del Skrevet 30. april 2008 Det finnes to typer halsbetennelser. En virusbasert og en bakteriebasert. Den ene sorten KAN behandles med medisin, den andre sorten må bare få gå over av seg selv. (Husker ikke hvilken som var hva akkurat nå) Jeg vet ikke noe om smittsomhet (men har selv ofte halsbetennelse mens ingen i min nærhet har det), men det trenges absolutt ikke å behandles med medisin. Går vanligvis over av seg selv. (Men medisin kan få det til å gå litt raskere og gi litt mindre smerter). Ring en lege eller helsesøster og spør, så får du sikkert et svar du kan føle deg trygg på. Man kan ikke behandle virusinfeksjoner med antibiotika - men et virus er likevel smittsomt. Hold deg unna bebisen, enn så lenge. :smile: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #10 Del Skrevet 30. april 2008 Ehm. Jo, halsbetennelse er smittsomt. Selv hadde jeg blitt ganske irritert om en venninne kom på barselbesøk med noen som helst smittsom infeksjon i kroppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #11 Del Skrevet 30. april 2008 Ring en lege eller helsesøster og spør, så får du sikkert et svar du kan føle deg trygg på. Det er vel mye bedre å utsette besøket istedet for å sette en fire uker gammel babys helse i fare? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #12 Del Skrevet 30. april 2008 Det er vel mye bedre å utsette besøket istedet for å sette en fire uker gammel babys helse i fare? Jada, klart det kan være enkelt å utsette et besøk. Men det kan også være greit å spørre profesjonelle til råds. Ingen vits i å holde seg unna dersom det man har ikke er smittsomt. Og all halsbetennelse er ikke smittsomt. Det kommer jo også an på hvor nær kontakt man har. Forskjell på å sitte i sofaen to meter unna eller å hilse på babyen nese til nese. Mange foreldre er i dag litt overhysteriske med hva som er tillatt rundt deres småknøtt, pga andre som krisemaksimerer enhver forkjølelse og andre ufarlige tilstander. Det blir litt sånn at for sikkerhets skyld burde man nesten bo på isolat til barnet fyller ett år. Er man i tvil er lege og helsesøster gode kilder til riktig informasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Alvildebrud- Skrevet 30. april 2008 #13 Del Skrevet 30. april 2008 Jada, klart det kan være enkelt å utsette et besøk. Men det kan også være greit å spørre profesjonelle til råds. Ingen vits i å holde seg unna dersom det man har ikke er smittsomt. Og all halsbetennelse er ikke smittsomt. Det kommer jo også an på hvor nær kontakt man har. Forskjell på å sitte i sofaen to meter unna eller å hilse på babyen nese til nese. Mange foreldre er i dag litt overhysteriske med hva som er tillatt rundt deres småknøtt, pga andre som krisemaksimerer enhver forkjølelse og andre ufarlige tilstander. Det blir litt sånn at for sikkerhets skyld burde man nesten bo på isolat til barnet fyller ett år. Er man i tvil er lege og helsesøster gode kilder til riktig informasjon. Hysterisk eller ikke. Det er opp til foreldrene å avgjøre om de ønsker besøk av et menneske med en infeksjon i kroppen. De to første mnd i et menneskes liv er ganske sårbare. Så kan andre mene hva de vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #14 Del Skrevet 30. april 2008 Oi, IKKE spørre fagfolk til råds nei. Skal skrive meg det bak øret dersom jeg noen gang skulle ønske å bli din venn... hvorfor ikke helelr bare tenke selv? Tenker du å la det gå sport i å utsette barnet for smitte? Når du vet du er syk så holder du deg hjemme, vettu Men det er kanskje ikke så nøye om fire uker gamle babyer blir syke bare du får dikkedalle? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #15 Del Skrevet 30. april 2008 hvorfor ikke helelr bare tenke selv? Tenker du å la det gå sport i å utsette barnet for smitte? Når du vet du er syk så holder du deg hjemme, vettu Men det er kanskje ikke så nøye om fire uker gamle babyer blir syke bare du får dikkedalle? Sport i det? Dikkedalle? Jøss, så amper da? Jeg er ikke syk, og jeg har ikke tenkt meg på babybesøk. Men i noen tilfeller kan det være viktig for en nybakt mor å få besøk av en spesiell person, og dersom denne spesielle personen tilfeldigvis har halsbetennelse så kan det jo hende at det er best å holde seg unna. Det kan også være at babyen ikke utsettes for risiko dersom denne personen med halsbetennelse holder seg litt på avstand uten å "dikkedalle". Man trenger jo ikke sitte med babyen i fanget eller bøye seg over vogga. Såvidt meg bekjent smitter halsbetennelse vi nærkontakt/dråpesmitte. Altså ikke via lufta vi puster i. Men jeg er ikke helt sikker. Derfor synes jeg det er helt greit å rådspørre seg hos profesjonelle som kan gi et klarere svar på hva som er trygt og ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #16 Del Skrevet 30. april 2008 Derfor synes jeg det er helt greit å rådspørre seg hos profesjonelle som kan gi et klarere svar på hva som er trygt og ikke. Hvorfor tar du ta ikke rådet om å RINGE noen profesjonelle? Dessuten skulle det være unødvendig, du er ikke SÅ viktig i noens liv at det er verdt å utsette et lite spedbarn for smitte. Idioti! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #17 Del Skrevet 30. april 2008 Hvorfor tar du ta ikke rådet om å RINGE noen profesjonelle? Dessuten skulle det være unødvendig, du er ikke SÅ viktig i noens liv at det er verdt å utsette et lite spedbarn for smitte. Idioti! Jeg orker ikke å ringe og plage lege/helsesøster med et spørsmål som kanskje aldri blir aktuelt for meg å ta stilling til personlig. Dette gjelder jo ikke meg. Jeg skriver på generelt grunnlag. Og hva vet du om hvor viktige folk er i andres liv? Det er jo ikke akkurat snakk om å utsette barnet for aids eller noe i den avdelingen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scorpina Skrevet 30. april 2008 #18 Del Skrevet 30. april 2008 Tråden ryddet. Scorpina -mod- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Umuriel Skrevet 30. april 2008 #19 Del Skrevet 30. april 2008 Jeg hadde ikke sluppet deg inn. Å smitte en baby med halsinfeksjon kan ende med sykehusinnleggelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 30. april 2008 #20 Del Skrevet 30. april 2008 Du hadde ikke fått komme på besøk til meg heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå