Gå til innhold

Er det trendy å ikke ha gardiner nå da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forbindelse med boligkjøp er jeg på jakt etter gardiner til diverse vinduer i huset. Jeg tenkte jeg skulle få litt gardininspirasjon av diverse boligannonser på finn.no, men hva oppdager jeg? Jo, det er svært få boliger som har gardiner i vinduene! Tar folk ned gardinene når de tar bilder til boligannonsene, eller er det rett og slett trendy å ha åpne, nakne vinduer?

Hva anbefaler du av gardiner til hus og hjem?

(For min del er det uaktuelt å ikke ha gardiner. ;) )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå inn på www.jotex.no

Der finner du mange fine gardiner.

Skrevet

Naboene våre har ikke gardiner. Jeg synes det ser ganske rart ut, for når man går forbi kan man se rett inn i stuen og se hva de holder på med. Jeg prøver å se bort, men det er nesten ikke til å unngå å småstirre litt når veien er sånn at man blir gående rett mot stuevinduet deres.

:klø:

Skrevet
Gå inn på www.jotex.no

Årh, her inne var det mye fint!! Bestilt for en tusing allerede hehe.. Skal flytte på "landet" og har ikke bil, kjekt med en slik side da slik at en får pynta opp litt i heimen :D

Skrevet

Det stemmer. Og hva er egentlig vitsen med gardiner? Så sant ingen kan kikke inn vinduet, da. Synes det er mye finere uten. :)

Skrevet

Hvis det er sant er det helt fantastisk. Har hatet gardiner hele mitt liv. Men liker heller ikke at det er helt uten, best med helt anonyme tynne hvite rullegardiner.

Skrevet

Jeg tror heller saken er den at flere og flere endelig er blitt klar over at de ikke er nødt til å ha gardiner ..

For min del så har jeg ikke gardiner .. kun persienner i hele huset. Har så flotte vinduer og så flott utsikt at jeg aldri kunne tenkt meg å ødelegge det ved å henge opp gardiner. Og huset er tegnet sånn at vi ikke sitter på utstilling.

Gjest Helen Parr
Skrevet
Jeg tror heller saken er den at flere og flere endelig er blitt klar over at de ikke er nødt til å ha gardiner ..

Helt enig.

Jeg har ikke hatt gardiner i hele første etasje siden vi flyttet hit for ni år siden. Vinduslistene er så fine at det ville vært synd å gjemme dem bort.

Men jeg har altså ikke følt meg spesielt trendy på grunn av det, og tviler på at den følelsen endrer seg nå.

Gjest Catwoman
Skrevet

enig jeg og.

Jeg har bare gardiner for verandadørene - fordi det er lett innsyn der, og da er det greit å kunne trekke for hvis man vil være i fred.

De andre vinduene er nakne - og jeg synes det er penest. :)

Har persienner som kan trekkes ned.

Dessuten tror jeg gardiner bare er en støvsamler deluxe.

Skrevet

Jeg har kun gardiner i stuen fordi det er så sinnsykt romklang der ellers... Det er ganske mye romklang med gardiner også, men ikke i nærheten så gale som det var da det var helt nakent. Men jeg har bare enkle hvite gardiner som henger rett ned, helt inntil veggene, da. Så de tar verken utsikt eller lys. Sånne "bestemorsgardiner" som er trukket for oppe og bundet fast ut til sidene kunne jeg aldri tenkt med :P Jeg skulle gjerne vært uten gardiner, men jeg orker bare ikke at det høres ut som om jeg bor i et tomt varehus..

På soverommet må jeg ha vanlige gardiner, persiennene slipper inn for mye lys, og vindustørrelsen er så langt fra standard som man kan komme, så det finnes ikke vanlige lystette rullegardiner som passer til dem (og jeg har ikke råd til å spesialbestille.. bedre å kjøpe billigbillige ferdigsydde gardiner på kid)

Om det er trendy uten gardiner har jeg da ikke tenkt på.. Min mor har da aldri hatt gardiner i ene stuen, uten at jeg har tenkt over det.

Skrevet

Takk for svar. :)

Jeg skjønner selvfølgelig argumentet med at gardiner er støvsamlere og at de tar bort fokuset på fine vinduskarmer og slikt, og det er jeg helt enig i.

"Problemet" mitt er at huset jeg skal flytte til er midt i et etablert boligområde med mange hus på hver kant. Man kan også så rett inn på stuen fra veien som går utenfor, og det er disse vinduene jeg er mest "bekymret" for da jeg ikke liker tanken på at alle kan se rett inn på oss på kveldstid når det er mørkt ute og lyst inne.

Persienner er selvfølgelig et alternativ, men disse er jo også støvsamlere deluxe.

Nei, dette er vanskelig. Og nå som de har 50% på alle gardiner på Kid. :fnise:

Skrevet

Hva med å sy opphengsgardin i lin? De er fine, og gjør ikke mye av seg. Lett å sy også! Jeg har det, fordi jeg vil ha muligheten til å trekke ned for innsyn når jeg vil, også blir det ikke en så fæl romklang.

Gjest Jente37
Skrevet
Gå inn på www.jotex.no

Jeg ble så nysjerrig på nettsiden at jeg måte bare titte. Resultatet er jeg har nettopp svidd av 900,- på flotte ting.. Det er din skyld :klemmer:

Gjest Lacuna
Skrevet

Jeg melder meg også som gardinhater. Vi har stort sett persienner og rullegardiner i hele huset, men i stua har jeg krøpet til korset og har enkelt sett med helt tynne panelgardiner. Vi har ikke noe innsyn å snakke om, og på soverommene har vi lystette rullegardiner.

Skrevet

jeg har ikke gardiner i kjøkkenet og savner de ikke heller :)

har persienner som vi kan dra ned hvis vi føler for det.

kommer til å ta ned i resten av huset også.

gardiner er jo bare støvfangere. vi merker det som har to hunder :)

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Er som deg TS. Må ha gardiner. Syns det virker kaldt og sterilt uten.

Gjest Emera
Skrevet

Det kommer helt an på hvordan rommet er. Jeg har gardiner i stua, og det synes jeg det passer helt flott. På kjøkkenet har jeg ikke gardiner. Om det er trendy eller ikke bryr jeg meg lite om, synes norske hjem generelt er for preget av hva som til enhver tid er mote. Nå er det mye persienner, hvite vegger og kantete "venteromsmøbler," og det er ikke helt min stil.

Skrevet

Jeg har tynne, omtrent gjennomsiktige hvite gardiner. De stjeler ikke noe av lyset samtidig som de skjermer noe, for det er temmelig lett å se inn til oss. Hadde jeg bodd mer usjenert til hadde jeg kanskje ikke hatt gardiner (er ikke helt sikker, for jeg er så glad i disse lange gjennomskinnelige jeg har).

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Dere som ikke har gardiner: er det ikke ekkelt å tenke på at det kanskje står en kikker utenfor vinduet deres og glor inn? Vet at det har vært endel problemer med en kikker i nabolaget mitt i Trondheim. Huff.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Vi har gardiner i stua fordi det kan være noe innsyn, selv om det ikke er så mye fordi vi bor i 3. etasje og ikke er direkte vendt mot noen som kan se inn. Det er riktignok helt tynne og halvgjennomsiktige bomullsgardiner, noe som gjør at de ikke tar lys, samtidig som jeg syns de gjør det litt koselig. Jeg vil gjerne ha stuegardiner for utseendes skyld, men det kommer an på hvordan vinduene ser ut også. Om jeg hadde bodd i et gammelt hus med fine, gammeldagse vinduer og tilhørende karmer, ville jeg kanskje ikke hatt gardiner. Vårde stuevinduer går forresten nesten ned til gulvet, og da syns jeg også av en eller annen grunn at det er bedre med gardiner enn om vinduet sitter oppe på veggen. Men ellers har vi holdt oss til hvit liftgardin på kjøkkenet og trepersienner på soverommene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...