Gjest Smørøye Skrevet 29. april 2008 #1 Skrevet 29. april 2008 Kunne noen være så utrolig snille å finne ut hvor mye 1 dl grøtris (før koking) veier? Jeg har ikke kjøkkenvekt.. Er så sinnsykt glad i risengrynsgrøt, men jeg slanker meg. Noen måter å gjøre den mer kalorifattig? Hehe.. Jeg bruker ekstra lett melk, meget lite kanel og sukker, og ikke smørøye. Det er vel det eneste som kan gjøres. Trist å gi opp livretten altså
Gjest gjest_en Skrevet 30. april 2008 #2 Skrevet 30. april 2008 Vet ikke hvor mye 1 dl risgrøt veier, men vet at det tilsvarer ca 100 kcal. Hvorfor bruker du lite kanel? det er vel ikke kaloririkt? Kanel er dessuten bra for stablilt blodsukker! Sukkeret kan du bytte ut med kunstig søtningsmiddel, f eks natreen....
Arwen Skrevet 30. april 2008 #3 Skrevet 30. april 2008 På vektklubben står det at risgrøt laget av 1 dl ris og 4,5 dl ekstralettmelk tilsvarer 521 kalorier uten smør, sukker og kanel (det er ikke kalorier i kanel.)
Geertruida Skrevet 30. april 2008 #4 Skrevet 30. april 2008 Hvordan klarer du å lage grøt ved å bruke ekstra lett melk?
Arwen Skrevet 30. april 2008 #5 Skrevet 30. april 2008 Jeg har ikke prøvd, men det er det som står i oppskriften på vektklubben. Jeg pleier å bruke vanlig lettmelk.
Geertruida Skrevet 30. april 2008 #6 Skrevet 30. april 2008 Ok, har alltid trodd at det ikke var mulig å lage god grøt med så tynn melk. Har alltid brukt helmelk for å få den tykk nok.
SuperGjest Skrevet 30. april 2008 #7 Skrevet 30. april 2008 Hvordan klarer du å lage grøt ved å bruke ekstra lett melk? Toro-pakkene med grøtris inneholder tykningsmiddel og slikt som gjør at det ikke er noe problem å lage grøt med ekstra lettmelk.
Gjest lucy d-.-b Skrevet 30. april 2008 #8 Skrevet 30. april 2008 Toro-pakkene med grøtris inneholder tykningsmiddel og slikt som gjør at det ikke er noe problem å lage grøt med ekstra lettmelk. Men har ikke de toropakkene massevis av sukker?
SuperGjest Skrevet 30. april 2008 #9 Skrevet 30. april 2008 Men har ikke de toropakkene massevis av sukker? Risgrøt er jo nesten bare karbohydrater uansett. Toro sin grøt har 95 kcal per 100 gram og 17 gram karbohydrat laget med lettmelk. Rismengden er 93%. I det hele tatt er risgrøt en ganske usunn rett, med eller uten tilsatt sukker.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #10 Skrevet 30. april 2008 Ok, har alltid trodd at det ikke var mulig å lage god grøt med så tynn melk. Har alltid brukt helmelk for å få den tykk nok. Jeg lager alltid grøt med ekstra lett melk, og jeg bruker ikke toroposer.. Det går da helt fint? Melken trekker jo inn i risen, så det er jo bare å koke den lenge nok. Om den står en stund så tykner den jo også, selv når den ikke koker. Men herregud 500 kcal for 1 dl? Æsj... og jeg som er så glad i grøt..
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #11 Skrevet 30. april 2008 Risgrøt er jo nesten bare karbohydrater uansett. Toro sin grøt har 95 kcal per 100 gram og 17 gram karbohydrat laget med lettmelk. Rismengden er 93%. I det hele tatt er risgrøt en ganske usunn rett, med eller uten tilsatt sukker. Hvordan er det med semulegrynsgrøt da? Er det mindre kcal i dette? (Håpe inderlig..)
Geertruida Skrevet 30. april 2008 #12 Skrevet 30. april 2008 Toro-pakkene med grøtris inneholder tykningsmiddel og slikt som gjør at det ikke er noe problem å lage grøt med ekstra lettmelk. Da skjønner jeg. Jeg lager bare grøt med Geisha og har aldri prøvd Toro-grøt.
SuperGjest Skrevet 30. april 2008 #13 Skrevet 30. april 2008 Hvordan er det med semulegrynsgrøt da? Er det mindre kcal i dette? (Håpe inderlig..) Næringsinnholdet er nok ganske likt i semulegrynsgrøt, rundt 90 kcal per 100 gram (ferdig tilbredt).
Gjest gjest_en Skrevet 30. april 2008 #14 Skrevet 30. april 2008 Jeg lager alltid grøt med ekstra lett melk, og jeg bruker ikke toroposer.. Det går da helt fint? Melken trekker jo inn i risen, så det er jo bare å koke den lenge nok. Om den står en stund så tykner den jo også, selv når den ikke koker. Men herregud 500 kcal for 1 dl? Æsj... og jeg som er så glad i grøt.. Nei nei nei, tenk deg om;) 1 dl ferdigkokt grøt er ca 100 kcal. 1 dl ukokt ris og melk som man lager grøt av er jo noe helt annet...... 1 dl ferdig risgrøt gir ikke 500 kcal, det kan du være trygg på!
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #15 Skrevet 30. april 2008 Nei nei nei, tenk deg om;) 1 dl ferdigkokt grøt er ca 100 kcal. 1 dl ukokt ris og melk som man lager grøt av er jo noe helt annet...... 1 dl ferdig risgrøt gir ikke 500 kcal, det kan du være trygg på! Man lager ikke grøt av ris alene, da.. Må jo ha 4,5 dl melk til 1 dl ris. Som du ser over, så sier vektklubben at 1 dl ferdig grøt er ca 500 kcal. 1 dl ekstra lett melk er ca 80 kcal. Så bare melken gir jo 360 kcal... Så kommer risen -i tillegg-.
skanky Skrevet 30. april 2008 #16 Skrevet 30. april 2008 Vi får vel holde oss til havregrøt laget med vann.. Jeg synes det er kjempegodt i perioder, har masse kanel og litt Splenda på. Men semulegrøt er jo noen hakk bedre.. Jeg synes risgrøt er ganske tungt og mettende da, så det går kanskje ikke like hardt utover kaloritellinga hvis man tar med i beregningen hvor lang tid det tar før en blir sulten igjen? Og du trenger ikke spare på kanelen, ikke bare er det kalorifritt og fullt av antioksidanter men det hevdes at det faktisk er gunstig for vektreduksjon fordi det regulerer blodsukkeret.
Gjest Smørøye Skrevet 30. april 2008 #17 Skrevet 30. april 2008 Takk for alle svar! Snilt 521 kalorier er overkommelig en sjelden gang. Bare knipe litt igjen resten av dagen. Men når jeg skriver inn kanel på vektklubben.no, så kommer det opp kalorier? Men om det øker vektreduksjonen, så er kanskje de kaloriene greit.
Arwen Skrevet 30. april 2008 #18 Skrevet 30. april 2008 Jeg får ikke opp kalorier når jeg skriver inn kanel. Ikke en gang 10 ss inneholder 1 kcal.
onyx Skrevet 30. april 2008 #19 Skrevet 30. april 2008 Man lager ikke grøt av ris alene, da.. Må jo ha 4,5 dl melk til 1 dl ris. Som du ser over, så sier vektklubben at 1 dl ferdig grøt er ca 500 kcal. 1 dl ekstra lett melk er ca 80 kcal. Så bare melken gir jo 360 kcal... Så kommer risen -i tillegg-. Det stemmer ikke, det VK sier er at grøt av 1 dl TØRR ris + 4,5 dl melk gir ca 500 kcal totalt.
rugrat Skrevet 30. april 2008 #20 Skrevet 30. april 2008 Ifølge grete roedes vektklubb.no, er det 95kcal i 100gr risgrøt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå