Sulle Skrevet 29. april 2008 #1 Skrevet 29. april 2008 Jeg trodde jeg skjønte dette med toll på varer. Jeg bestilte 2 vesker på eBay. Tilsammen kostet de kr 226. Pakken ble stoppet i tollen og jeg må visst betale kr 96. Trodde man skulle beatel kun 25 % av varens verdi. Bestilte tidligere fra utlandet varer for kr 207. Da måtte jeg betale kr 160 i toll. Hvorfor så mye? Hvordan kan jeg senere vite hvor mye jeg skal betale når jeg nå to ganger har måttet betale blodpris?
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2008 #2 Skrevet 29. april 2008 Jeg trodde jeg skjønte dette med toll på varer. Jeg bestilte 2 vesker på eBay. Tilsammen kostet de kr 226. Pakken ble stoppet i tollen og jeg må visst betale kr 96. Trodde man skulle beatel kun 25 % av varens verdi. Bestilte tidligere fra utlandet varer for kr 207. Da måtte jeg betale kr 160 i toll. Hvorfor så mye? Hvordan kan jeg senere vite hvor mye jeg skal betale når jeg nå to ganger har måttet betale blodpris? Du betaler ingenting i toll, men derimot 25% moms på det som koster over 200 kroner. Imidlertid tar posten et gebyr for dette, så det er det som drar opp summen. Dette gebyret er på det samme uansett hvor mye du bestiller for.
mamut75 Skrevet 30. april 2008 #3 Skrevet 30. april 2008 Du kan unngå gebyret ved å fortolle varene dine selv ved å gå ned på tollkontoret , men der er det alltid kø og tollere er ikke akkurat de som har oppfunnet kruttet for å si det sånn , så regn med at det kan ta noe tid .
Sulle Skrevet 30. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 30. april 2008 Takk for svar :-) Synes nå uansett det er uhorvelig av staten å kreve inn så mye.
Snuselille Skrevet 1. mai 2008 #5 Skrevet 1. mai 2008 De kunne godt hevet grensa på 200 kroner ja! Den er litt vel lav til 2008 å være, syns jeg.
Frøken Freken Skrevet 4. mai 2008 #6 Skrevet 4. mai 2008 Så hvis jeg bestiller en pakke fra utlandet, hvor verdien er mer enn 200 kroner, hva kan jeg da forvente å betale? Er det "bingo" om den blir stoppa i tollen, eller blir alle pakker det? Er snakk om brudekjole, og er forberedt på å betale en del ekstra, men skulle likt å vite hvor mye det blir. Den er ikke bestilt enda, men regner uansett med at det blir billigere å bestille i utlandet, enn å kjøpe den hos en norsk fohandler. Vil det da også være sånn at hvis jeg kjøper noe i utlandet som jeg selv tar med meg inn i landet, betaler moms og ikke toll når verdien er over for eksempel 5000kr? Eller betaler jeg da begge deler? Krunglete formulert her, men...
Frøken Freken Skrevet 4. mai 2008 #7 Skrevet 4. mai 2008 Du kan unngå gebyret ved å fortolle varene dine selv ved å gå ned på tollkontoret , men der er det alltid kø og tollere er ikke akkurat de som har oppfunnet kruttet for å si det sånn , så regn med at det kan ta noe tid . Hmm, kall meg gjerne dum. Men kan man unngå postens gebyr hvis man får tilsendt en pakke som har blitt stoppa, hvis man selv senere drar på tollkontoret? Skjønte ikke helt jeg :klø:
Gjest Piper Skrevet 4. mai 2008 #8 Skrevet 4. mai 2008 Så hvis jeg bestiller en pakke fra utlandet, hvor verdien er mer enn 200 kroner, hva kan jeg da forvente å betale? Er det "bingo" om den blir stoppa i tollen, eller blir alle pakker det? Er snakk om brudekjole, og er forberedt på å betale en del ekstra, men skulle likt å vite hvor mye det blir. Den er ikke bestilt enda, men regner uansett med at det blir billigere å bestille i utlandet, enn å kjøpe den hos en norsk fohandler. Vil det da også være sånn at hvis jeg kjøper noe i utlandet som jeg selv tar med meg inn i landet, betaler moms og ikke toll når verdien er over for eksempel 5000kr? Eller betaler jeg da begge deler? Krunglete formulert her, men... Du betaler 25 % i moms for hele beløpet, så lenge beløpet er over 200 kr. I tillegg må du betale et gebyr til posten, om du da ikke drar ned til tollvesenet og fortoller den selv. Da må du ha med deg papirene fra posten, og når du er ferdig der må du på posten for å vise at du har fortollet den selv. Reiser du ut av landet i mer enn 24 timer, kan du ta med deg varer for inntill 6000 uten å måtte betale moms. Du kan også få momsen tilbake fra det landet du har kjøpt tingen i, om den butikken har en slik ordning.
Sulle Skrevet 7. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 7. mai 2008 Det hele er bingo. Har bestilt mye fra utlandet, og dem jeg bestiller fra setter et lavere beløp utenpå pakken enn det du egentlig betalte, eller de kan skrive gave, og da er beløpet kr 1000. Varene jeg bestilte hentet jeg på posten i dag. Da hadde de krevd faktura sendt tidligere. Så nå venter jeg en regning fra dem. Hva i all verden er kr 200. Summen har stått stille i over 30 år
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå