Gå til innhold

Lavkarbo og sukkersug

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har fått på meg ca. fem kilo for mye i forhold til trivslesvekten min etter to år i et land der de spiser mye hvitt mel og ting vi ville kalle kaker til frokost. Bmien min er likevel ikke på mer enn 23, og det er vel ikke regnet som overvektig. Jeg liker ikke å slanke meg, ikke engang tanken på det, men jeg må gjøre noe for å føle meg litt mer vel og for å venne meg av med all sukkermaten - sukker og min kropp går tydeligvis ikke så godt overens.

Jeg trener moderat nå, og har forsøkt å spise mer norsk-lignende frokost, men føler meg ofte frustrert og har ofte sukkersug. Har lest meg litt opp, og det kan virke som mange mener at det å kutte ut karbohydrater hjelper mot sukkersug. Det er vanskelig å få tak i kromtabeletter her, men rødt kjøtt er det absolutt ingen mangel på.

I dag spiste jeg en svær frokost; en omelett med oksetunge, ost og løk, stekt i ordentlig smør. Uten brød. Det overrasket meg at frokosten holdt så lenge; jeg gikk fra halv ni til halv fem uten å bli sulten, mens jeg pleier å bli desperat ved lunsjtid.

Men jeg er jo redd for at et slikt kosthold kan gjøre meg trillerund. Noen som vet noe om dette? Vanligvis er det jo overvektige mennesker som går på slike dietter, og jeg leste på et gammelt nettmøte med denne Skaldeman at hans kosthold passet best for overvektige mennesker. Dessuten har jeg lest mange motstridende råd om melkeprodukter, og det har jeg veldig lite lyst til å kutte ut. Råd og tips? På forhånd takk!

Endret av utlendingen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skill mellom lavkarbo generelt og dietter som Atkins, som frokosten din minner om. Bytt ut det røde kjøttet med magert som kylling, og smøret med olivenolje. Fedon er et mindre ekstremt valg.

Gjest Gjest-M-
Skrevet

For det første bør du spise lite og ofte. Å gå uten mat så lenge som fra halv 9 til halv 5 er altfor lenge.

En lavkarbodiett er ikke hensiktsmessig for en med normalvekt. Det som er hensiktsmessig for ALLE, er å kutte ut sukker og raffinerte matvarer.

Når søtsuget melder seg, spis litt frukt eller bær. Drikk en fruktsmoothie. Ta krom hvis du føler det hjelper.

Tren eller mosjoner. Alt dette vil hjelpe deg til å holde en normalvekt, uten å gå på diett.

Skrevet
For det første bør du spise lite og ofte. Å gå uten mat så lenge som fra halv 9 til halv 5 er altfor lenge.

En lavkarbodiett er ikke hensiktsmessig for en med normalvekt. Det som er hensiktsmessig for ALLE, er å kutte ut sukker og raffinerte matvarer.

Når søtsuget melder seg, spis litt frukt eller bær. Drikk en fruktsmoothie. Ta krom hvis du føler det hjelper.

Tren eller mosjoner. Alt dette vil hjelpe deg til å holde en normalvekt, uten å gå på diett.

Men hvorfor er ikke en lavkarbodiett hensiktsmessig for en med normalvekt?

Skrevet

Jeg er ikke enig i at lavkarbo ikke er hensiktsmessig for normalvektige. Med mindre det er noen som har kalt en spesiell diett for Lavkarbodietten, og har lagt spesielle regler under dette.

Jeg kutter ned på karbohydratene når jeg skal gå ned noen få kilo, og det fungerer veldig bra. Mye protein, nok fett, og mindre karbo (men fortsatt NOK).

Gjest Gjest_lene_*
Skrevet

Hvorfor skal man kutte karbo? er det kun fordi det er kaloririkt?

Vil gjerne vite, for holder på med slanking selv :)

Gjest Bolledeig
Skrevet

Det går helt fint, så lenge trådstarter ikke føler seg sulten eller dårlig i mellomtiden, det er summen av dagens måltider som teller. Spiser man i tillegg mat som er lavere på karbohydrater vil man ha et mer stabilt blodsukker, og være mindre avhengig av å spise etter klokken.

Jeg spiser relativt fedonsk (low-carb med sunt fett og magert protein) til daglig, selv om jeg er normalvektig, fordi jeg føler meg bedre da. Så lenge jeg spiser nok, går jeg ikke ned i vekt av det.

Skrevet

Det er overhodet ingen grunn til at man skal kutte karbohydrater helt i dietten. Tvertimot så fungerer de aller fleste best med moderate mengder karbohydrater på diett.

Forresten :

1 gram protein = 4kcal

1 gram karbohydrat = 4 kcal

1 gram fett = 9kcal

Gjest Wildcat
Skrevet (endret)

.

Endret av Wildcat
Gjest Gjest -M-
Skrevet

Du må skille mellom kalorier og karber når du er vektbevisst. Jeg lever på ketogen diett, og tenker overhodet ikke på kalorier. Jeg teller karbohydrater. Når jeg er på diett, skal jeg ikke over 15 g karber om dagen. Når jeg er på vedlikeholdskost, ligger jeg på ca 100 g karber om dagen, og holder vekta. Da kutter jeg heller ned på fettmengden i kosten.

Etter at jeg begynte med ketogen diett, har jeg overhodet ikke tenkt på kalorier.

Gjest Gjest-M-
Skrevet
Det går helt fint, så lenge trådstarter ikke føler seg sulten eller dårlig i mellomtiden, det er summen av dagens måltider som teller. Spiser man i tillegg mat som er lavere på karbohydrater vil man ha et mer stabilt blodsukker, og være mindre avhengig av å spise etter klokken.

Jeg spiser relativt fedonsk (low-carb med sunt fett og magert protein) til daglig, selv om jeg er normalvektig, fordi jeg føler meg bedre da. Så lenge jeg spiser nok, går jeg ikke ned i vekt av det.

Jeg er uenig med deg her. Kroppen trenger jevn tilførsel av næring, selv om man er på ketogen diett. Det hjelper kroppen til å holde en sunn og jevn forbrenning gjennom hele døgnet.

Gjest Bolledeig
Skrevet

De fleste vitenskaplige studier finner ingen signifikant effekt mellom måltidsfrekvens og kroppens forbrenning. Det er med andre ord summen av antall kalorier i løpet av dagen som har noe å si, ikke når du spiser dem. Dokumentasjon kan hostes frem om ønskelig ;)

Skrevet

Det har vært så mye karb og kalori snakk at jeg føler ikke jeg har noe å tilføye :gjeiper:

.. men TS, du sier ikke mye om treningen din? trening og kosthold går ofte hånd i hpnd, om du trener seriøst da? eller trener du mest for mosjon og utholdenhet?

Jeg for min del trener fitness aktivt, har en bmi på 19 og prøver å holde meg til Kylling, fisk, ris, mye grønnsaker, egg og grovt speltbrød (hold deg så langt unna havren som du bare kan da den medfører at fettet lagres på feil sted)

Når det kommer til sukkersug. Dette har jeg sliti mid også.. før jeg begynte å trene spiste jeg nemlig en svær stratos plate om dagen og skapte et utrolig høyt blodsukker hos meg. Det jeg måtte gjøre først var å trappe ned, så ikke blodsukkeret skulle få helt sjokk. Nå spiser jeg ikke sjokolade lenger, og det skjedde vel på en mnd elle rnoe :) Cluet er, om du får sukkerbehov så start med å spise bare en liten godteri-ting.. etterhvert går du over til fruktsukker. Fruk er sunt og inneholder fruksukker, hvilket holder for å tilfredstille sukkerbehov :)

Lykke til med både trening og kosthold ^^

Gjest Gjest
Skrevet

Måltidsfrekvens og forbrenning har ingen sammenheng. Det forholdet mellom kalorier inn og kalorier ut, som er viktig. Du kan spise ett stort måltid pr dag, og gå ned like mye/lite som du ville hvis du fordelte samme antall kalorier over flere, små måltider.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58770.0

Skrevet
Måltidsfrekvens og forbrenning har ingen sammenheng. Det forholdet mellom kalorier inn og kalorier ut, som er viktig. Du kan spise ett stort måltid pr dag, og gå ned like mye/lite som du ville hvis du fordelte samme antall kalorier over flere, små måltider.

Jeg lurer på noe som er (litt) i forbindelse med dette. Er det noe "tak" for hvor mye kroppen kan ta opp av de ulike næringsstoffene på en gang? Jeg har f.eks. hørt mange si at det ikke er noen vits i å innta mye proteiner på én gang, siden kroppen ikke kan ta opp alt.

Noen her som vet hva som er riktig, gjerne med kilde eler ihvertfall en god forklaring, så det ikke bare blir enda en påstand "jeg har hørt noen si"?

Gjest Bolledeig
Skrevet

Vel, det med betinget næringsopptak er bare tull. Det har vært snakk om at man "bare" kan ta opp 30 gram protein pr måltid +++ Men med litt common sense kan man skjønne hvorfor dette er et litt tvilsomt utsagn.

Dette kan til dels forklares på grunn av hvordan vi hadde det i "olden days" der vi definitivt ikke spiste hver 3 time, og ikke bare 30 gram protein pr måltid da vi først spiste protein (når vi hadde funnet bytte). Om kroppene våre hadde hatt et slik tak hadde vi nok fungert uhyre dårlig. Om alt overskytende 30 gram pr dag hadde gått rett gjennom systemet, ville protein vært verdens beste slankemiddel.

Kroppen klarer å ta opp det meste av protein vi spiser. Fra vegetabilske kilder kan opptaket falle så "lavt" som 78 % (belgfrukter), mens fra animalske kilder tar vi opp det meste (95-98 %). Gjennomsnittlig tar vi opp ca 92 % av det proteinet vi spiser.

Sitat Børge Fagerli

Fordøyelse og opptak av protein er 97-99% av alle proteinkilder, så det er direkte løgn og det er skammelig at man på et program som Puls står og gulper opp en myte som ble skapt av kosttilskuddsbransjen i USA for 20-30 år siden for å forsvare at doseringen var på 30g.

Hvor godt kroppen kan nyttiggjøre seg aminosyrene og hva som skjer med dem videre er en annen sak. Det blir meget sjelden og under vanlige omstendigheter ikke omdannet til fett, men opptil 50% kan bli omdannet til glukose og brukt som energi - noe som forøvrig er en helt naturlig mekanisme og ikke relatert til moderat eller høyt proteininntak i den forstand.

Hvis noen er interessert i å lære mer om dette, samt avkrefte alle disse tåpelige mytene om protein, anbefales The Protein Book som nylig ble publisert av Lyle McDonald.

Håper dette var oppklarende, forskning kan hostes opp om interesse (as always ;) )

Skrevet

Jeg er alltid tilhenger av forskning, men forklaringen din var igrunnen så logisk i seg selv at det ikke trengs. Isj, jeg følte meg til og med litt dum som ikke hadde tenkt på det selv. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...