Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg invaderes av poteter, og trenger oppskrifter med poteter som hovedingrediens. Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk, men jeg vil gjerne ha oppskrifter som er utprøvd og anbefalt! :jepp:

Gjest Eurydike
Skrevet

Det kommer jo litt an på hva slags poteter du har også.

Det mest åpenbare er jo ting som ovnsbakte potetbåter (her syns jeg mandel er best), fløtegratinerte poteter og potetmos (som kan varieres i det uendelige med tilsetning av urter, hvitløk, safran, andre rotgrønnsaker som selleri/pastinakk, soltørkede tomater, parmesan eller annen ost, osv osv).

Bacalao er det jo også mye poteter i, der passer kokefaste best.

Skrevet

Spansk potetomelett.

Har ikke noe oppskrift, men den inneholder egg, litt melk, hvitløk, og friterte potetbiter.

det er godt med enten majones eller aïoli på og litt brød til.

Skrevet

Potetpletter

Riv 500 g poteter, finhakk en løk og bland det med to egg, et par ss mel. litt salt og pepper. Stek små pletter i en stekepanne. Du kan bruke det som tilbehør til middag eller servere det til lunsj eller kvelds med en salat til.

Gjest nextlife
Skrevet

Surprisepoteter

Kok poteter med skall på rist i kasserolle. Del potetene i to på langs, og grav ut potetkjøttet med en skje. Lag en god potetmos av dette, mos potetene godt, bland i litt eggeplomme, melk/fløte, salt og grovmalt pepper. Fres finhakket bacon sprøtt på stekepanne, og bland i finhakket løk mot slutten.

Denne blandingen has i potetmosen, og legges tilbake i de halve, tomme potetskallene. Gratineres med litt ost og grovmalt pepper på toppen.

Godt som en enkel liten rett, eller som tilbehør til kjøtt.

Skrevet

Ville bare tilføye at poteter i bakverk også er supert. Dersom du f.eks. har en del kokte poteter til overs, så mos eller press de og lag et saftig potetbrød :)

Skrevet

Tusen takk for alle tips! :)

Skrevet

Jeg og kjæresten spiser ofte bakt potet som egen rett. Baker poteter, og serverer nesten som til taco. Grønnsaker som mais, agurk, tomat, paprika og løk, skinke, biffkjøtt eller skalldyr som reker og krepsehaler, kesam, tacosaus og sweet chili. Evnt ost. Så fyller man sin egen potet. Nam :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...