Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

I det siste har jeg slitt veldig med fett hår, så ille at det går 12 timer fra hårvask før man ser at det begynner å bli fett.

Vet jeg burde vaske håret sjeldnere, men ikke akkurat så deilig å stille opp blant folk med et hår som ser ut som ikke har vært vasket på uker :gjeiper: Så nå vasker jeg det hver dag(bruker Head & Shoulders for fett hår, den med lime)

Har også tynt hår og slitt litt med at jeg røyter ganske heftig, noen tips?

Lurer på om det er noen der ute som har tips til shampo eller andre tips som kan hjelpe meg?

Dette begynte etter at jeg sluttet på p-piller, kan det være en sammenheng?

Takk for alle svar og innspill!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til en frisørsalong og spør etter shampo for fett hår. Jeg kjøpte en Redken en gang da jeg hadde konstant fett hår. Etter at shampoen var brukt opp hadde jeg ikke det problemet lenger

Skrevet

Da jeg fikk problem med fett hår ble jeg anbefalt volum eller thickening shampo av frisøren. Nå bruker jeg en thickening shampo fra Tigi, og håret er blitt som nytt:)

Shampoer for fett hår funker ikke for meg.

Skrevet

Øv deg opp til å vaske håret sjeldnere.. Begynn med å vaske det annenhver dag. Om du føler deg udelikat, så sett håret opp i en hestehale. Da synes det ikke at det er fett. Du vil da antageligvis røyte mindre også. Jeg røyter iallefall voldsomt når håret er vasket, så å vaske det sjeldnere fører til mindre røyting.

Da jeg begynte å trene oftere, og derfor måtte vaske håret oftere, merket jeg godt at håret begynte å bli fett fortere.. Kjipt, særlig når man er på ferie og ikke trener, men likevel må vaske håret annenhver dag.

Skrevet

Skyll håret i kaldt vann når du er ferdig i dusjen... normalt vis skulle man tro at varmt vann fjerner fettet, men det varme vannet øker produksjonen i talgkjertelene der fettet kommer ifra, mens det kalde vannet hemmer utviklingen... :)

Skrevet

Takker for alle tips og råd.. Vært hos frisøren i dag og kjøpt meg shampo, Redken Scalp Relief Oil Detox. Får prøve og se om den var verdt de 236 kronene. :sukk:

Kommer tilbake med mer...

Skrevet

Ja, da har jeg gitt shampoen fra Redken en liten sjanse, hadde vel håpet på at den var en mirakelkur, men har ikke stemt i det hele tatt..

Føler fortsatt at jeg må vaske håret hver dag, og når jeg er ute blandt folk så og si hver dag, så er det vanskelig å unnlate å vaske håre et par dager for å få det til å forstå at det ikke trenger å produsere så mye fett.. :sukk:

Har nå tenkt å kjøpe volumshampo (ganske tynt hår), noen som har noen gode anbefalinger?

Tenker litt på å kjøpe denne.. Noen som har erfaring med den?

Skrevet

Ofte kan det ta litt tid før hodebunnen stabiliserer seg så jeg syns ikke du skal gi den opp så fort :) Prøv også å la være å vaske håret hver dag, hvis du ikke absolutt MÅ :)

Mange ganger kan det ta mellom 1-3mnd før man merker noe forskjell :)

Skrevet
Ja, da har jeg gitt shampoen fra Redken en liten sjanse, hadde vel håpet på at den var en mirakelkur, men har ikke stemt i det hele tatt..

Føler fortsatt at jeg må vaske håret hver dag, og når jeg er ute blandt folk så og si hver dag, så er det vanskelig å unnlate å vaske håre et par dager for å få det til å forstå at det ikke trenger å produsere så mye fett.. :sukk:

Har nå tenkt å kjøpe volumshampo (ganske tynt hår), noen som har noen gode anbefalinger?

Tenker litt på å kjøpe denne.. Noen som har erfaring med den?

Jeg har prøvd den - Følte at den la seg som et belegg på håret, og gjorde håret tungt. Var ikke fornøyd i det hele tatt. Har også brukt Redken, uten resultat. Nå bruker jeg rett og slett Herbal Essences fra dagligvarebutikk, siden noen sa den nesten fjernet litt for mye fett fra håret. Håret mitt har ikke vært så fint på lenge, og holder seg rent lenger :)

Skrevet

Kan være et tegn på mangel av vitamin B2.

Skrevet

Utålmodige meg får smøre meg med litt tålmodighet da..

Skrevet

Jeg fikk tips av ei frisørvenninne her tidligere om som sagt ikke vaske håret så ofte.

Dvs dusjer håret likevel, men bruker ikke shampo og har bare balsam i ytterst i håret...

Vasker hver andre dag, deretter tar man en lengre periode før man går tilbake til annenhver dag, når man har gjort det en 3-4 uker, kan man prøve å gå en uke uten å bruke shampo.....

Samtidig avslutte med kaldt vann

Det har hjulpet meg masse hvertfall! Og håret er ikke fett pga at man skyller det med varmt vann og får ut dritt og møkk fra håret likevel...

Gjest Catwoman
Skrevet

Masserer du hodebunnen hardt når du vasker håret?

Jeg gjorde det før, fordi jeg synes det er så deilig, og fordi jeg klødde en del i hodebunnen og da fikk jeg klødd samtidig.

Og jeg hadde også mye fett hår.

Så leste jeg et sted at det å massere shampoen hardt ned i hodebunnen stimulerer hodebunnen til å produsere mer fett og talg.

Så sluttet jeg med det - og det gjorde underverker med engang. Hodebunnen sluttet å klø, håret ble finere, mer glansfullt og ikke så fett. (dumme meg som ikke tenkte på det før :sjenert: )

Også bruker jeg aldri balsam - det får jeg fett hår av med en eneste gang.

Gjest Gjest
Skrevet
Masserer du hodebunnen hardt når du vasker håret?

Jeg gjorde det før, fordi jeg synes det er så deilig, og fordi jeg klødde en del i hodebunnen og da fikk jeg klødd samtidig.

Og jeg hadde også mye fett hår.

Så leste jeg et sted at det å massere shampoen hardt ned i hodebunnen stimulerer hodebunnen til å produsere mer fett og talg.

Så sluttet jeg med det - og det gjorde underverker med engang. Hodebunnen sluttet å klø, håret ble finere, mer glansfullt og ikke så fett. (dumme meg som ikke tenkte på det før :sjenert: )

Også bruker jeg aldri balsam - det får jeg fett hår av med en eneste gang.

Får du fett hår selv om du bare bruker balsam i tuppene også? Jeg har fått beskjed om at man aldri skal bruke balsam over øreflippene, altså bare ha det fra øreflippene og ned, slik at man ikke får noe balsam i selve hodet.

Om jeg ikke bruker shampo, men bare skyller i vann, så blir håret mitt fett likevel.. Og siden jeg trener en del så føler jeg at jeg må vaske med shampo for at det skal bli rent.

Skrevet

Det hjelper med kaldt vann i håret til slutt, ja. :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Dersom håret ser litt fett ut, men man ikke vil vaske det, går det også an å bruke tørrshampoo mellom hårvaskene - det gjør jeg. Dersom man ikke vil bruke tørrshampoo, går det an å bruke vanlig talkum (babypudder) som man bruker i hodebunnen, dett vil absorbere fettet. Tørrshampoo får du kjøpt bl.a. på Vita (og mange flere på f.eks Ebay). Tørrshampoo er basert nettopp på talkum. Dersom du har lyst hår, vil det ikke synes i det hele tatt. Dersom du har mørkt hår, som meg, må du være nøye med å børste ut det overflødige slik at håret ditt ikke ser "støvete" ut, MEN det finnes også hårpudder/tørrshampoo spesielt for oss med mørkere hår. Bl.a. merket Bumble and Bumble, Schwarzkopf og noe som heter Shampowder. Alt dette får du i alle fall tak i på nettet, Ebay (noe av det også hos frisør i Norge, men billigere på nett, da..)

En annen fordel med tørrshampoo er at håret ditt får mer volum.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...