Gå til innhold

selge med tap

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_marna_*
Skrevet

Noen som har måttet selge hus/leilighet med tap?

Vi gjorde den fantastiske tabbe å kjøpe hus i begynnelsen av 2007, mens prisene var på topp, og nå må vi flytte pga jobbsituasjon. Har prøvd å selge siden januar, men markedet er helt elendig. Har inne et bud nå til klokken åtte i kveld, aksepterer vi det sitter vi igjen med 250 000 i lån etterpå. Utrolig kjipt. Men dritt å måtte leie ut også, og betale masse mellomlegg mellom det man får i leie og det lånet koster (siden man må skatte av leieinntekter vil vi måtte betale 6-7 000 i måneden selv i mellomlegg, med avdragsfrihet).

Er skikkelig lei og deppet nå, aner ikke hva vi skal gjøre.

Noen råd? Noen som har hatt forbrukslån på 250 000 og overlevd økonomisk? Hva ville dere gjort?

Skrevet

Er nok mange som har hatt 250 k i forbruksgjeld ja og overlevd økonomisk.

Hva taper dere mest på da? leie ut og betale skatt av det + renter på hele boliglånet, eller selge med tap og betale et lån på 250k?

Gjest Gjest_maren_*
Skrevet

Tja, det kommer jo an på hvor lenge vi evt må leie ut... Og om markedet fortsetter å synke, så det er vanskelig å si. Synes dette er så vanskelig... Hvis vi selger nå stiger vel prisene igjen løpet av et år, og hvis vi venter kan de gå til bunns og vi taper ennå mer. Hater dette, blir vi kvitt huset nå skal jeg leie resten av livet og aldri mer ha lån!

Skrevet

Vi gjorde den fantastiske tabbe å kjøpe hus i begynnelsen av 2007, mens prisene var på topp, og nå må vi flytte pga jobbsituasjon. Har prøvd å selge siden januar, men markedet er helt elendig. Har inne et bud nå til klokken åtte i kveld, aksepterer vi det sitter vi igjen med 250 000 i lån etterpå. Utrolig kjipt. Men dritt å måtte leie ut også, og betale masse mellomlegg mellom det man får i leie og det lånet koster (siden man må skatte av leieinntekter vil vi måtte betale 6-7 000 i måneden selv i mellomlegg, med avdragsfrihet).

Noen råd? Noen som har hatt forbrukslån på 250 000 og overlevd økonomisk? Hva ville dere gjort?

Selg mens du kan. renten skal opp.........et lån på 250.000 kan betales fort ned når begge er i jobb.

Gjest Ja jeg har tapt...
Skrevet

Vi kjøpte i desember 2006. Solgte i forrige uke med 180.000 i tap. I tillegg kommer dokumentavgift på 40.000 og meglerutgifter på 70.000. Totalt tap er altså 290.000 kroner. Vi hadde huset liggende ute i fem måneder før vi fikk solgt, turte ikek vente lenger, for prisene synker jo hele tiden. Bedre å tape 290.000 nå enn å vente seks måneder og tape 500.000...

Skrevet (endret)

Er det enebolig dere går med tap på? Er jo stort sett de som holder seg best i markedet prismessig. Andelsleiligehter er derimot store bommerter nå... Iallefall i Tromsømarkedet, er det jeg personlig kjenner best til.

Endret av Snuselille
Gjest Gjest
Skrevet
Synes dette er så vanskelig... Hvis vi selger nå stiger vel prisene igjen løpet av et år, og hvis vi venter kan de gå til bunns og vi taper ennå mer.

Forstår godt at du synes dette er vanskelig. Ingen vet hvordan markedet vil bli om to år. Prisene kan stige, men de kan like gjerne synke. Dere må nesten bare ta et valg og prøve å ikke irritere dere over det etterpå hvis markedet går i en annen retning enn dere trodde.

Hva sier banken? Godtar banken at dere selger hvis den har pant i boligen? Hvis dere ikke selger nå, tåler dere da et enda større tap hvis dere må selge om to år?

Lykke til med deres avgjørelse! :klemmer:

Skrevet

bare lurer på hvordan det ser ut hos dere? er det nytt evt har dere gjort nok for å få det til å se bra ut? billigoppusing osv.. er megleren god nok? har han en garanti som gjør at dere kan bytte megler uten kostnad? MÅ dere flytte? ikke mulig å pendle eller få en jobb der dere bor? dere har sikkert vurdert alt dette men må nesten spørre. skal ikke prøv meg på å spå markedet for dere. så en artikkel i en avis her en dag med spådomene fra alle de som mener de vet no om dette. og det var alt fra 5%opp til 8% ned men de fleste lå rundt 0% lykktil!

ang å leie for resten av livet skjønner jeg at det kan virke fristende nå men dere kommer vel på bedre tanker når ting roer seg.

Gjest Gjest
Skrevet

Selger du med tap og oppfyller botid så er kan tapet skrives av på selvangivelsen. Det betyr mindre skatt som du da igjen kan bruke til å nedbetale lånet.

Uansett, surt å tape en såpass stor sum.

Gjest Helen Parr
Skrevet
Selger du med tap og oppfyller botid så er kan tapet skrives av på selvangivelsen. Det betyr mindre skatt som du da igjen kan bruke til å nedbetale lånet.

Uansett, surt å tape en såpass stor sum.

Og ikke oppfyller bo- og eiertiden, mener du vel?

Gjest Gjest
Skrevet
Og ikke oppfyller bo- og eiertiden, mener du vel?

Nei, jeg tror gjest mener det h*n skrev. Dersom du har oppfylt bo- og eiertid, og selger med tap, så kan du trekke fra tapet på skatten.

Gjest Helen Parr
Skrevet
Nei, jeg tror gjest mener det h*n skrev. Dersom du har oppfylt bo- og eiertid, og selger med tap, så kan du trekke fra tapet på skatten.

Det er iallefall riv ruskende galt.

Du kan lese mer om dette her. Det er også en link til skatteetatens sider i denne tråden.

Gjest Helen Parr
Skrevet

Klippet fra skatteetatens sider:

Tap ved realisasjon av bolig og/eller fritidseiendom er bare fradragsberettiget dersom en eventuell gevinst ville være skattepliktig, jf. sktl. § 9‑4 (1).

Og gevinsten blir skattepliktig når botid/eiertid ikke er oppfylt.

Gjest Gjest
Skrevet
Klippet fra skatteetatens sider:

Og gevinsten blir skattepliktig når botid/eiertid ikke er oppfylt.

Dersom du selger med tap så lønner det seg å leie ut først slik at ikke botid er oppfylt.

Regelen er at er gevinsten skattefri så er tapet ikke mulig å trekke i fra.

Er gevinsten skattepliktig så kan du trekke i fra tapet på selvangilvelsen.

Dette har med botid og eietid å gjøre.

Gjest Helen Parr
Skrevet
Dersom du selger med tap så lønner det seg å leie ut først slik at ikke botid er oppfylt.

Regelen er at er gevinsten skattefri så er tapet ikke mulig å trekke i fra.

Er gevinsten skattepliktig så kan du trekke i fra tapet på selvangilvelsen.

Dette har med botid og eietid å gjøre.

Jepp, det er jeg helt enig i.

Men å si at dersom botiden er oppfylt, kan du trekke fra tap, blir helt feil, slik første gjest ga uttrykk for. Men nå vet jeg ikke om du er den gjesten, da. :)

Annonse
Skrevet

Hva med is i magen?? Er dere sikker på at budgiver IKKE har mer å gå på??

Vær knallharde å ikke virk desperat. Si at dere må ha 200 000 til ellers selger dere ikke. Verdt et forsøk. Sier de nei og trekker seg da, kan dere fortsatt godta det budet som de har gitt nå.

Gjest Gjest_marna_*
Skrevet

Vi solgte, og har nå 230 000 i restlån. Leilighten er veldig fin,nyoppusset, selveier, men liten. Har ikke fått inn bud fra noen andre de månedene vi har prøvd å selge. Pendling er ikke et alternativ (andre delen av landet), og det var flere årsaker enn jobb for flytting, vi liker oss ikke her...

Jeg kjenner meg egentlig bare lettet, for 230 000 skal vi klare, hadde vi leid ut et år kunne det blitt enda mer, selv om vi da hadde fått skrevet av en del på skatten. Ikke er jeg sikker på hvor lett det er å leie ut noe som er til salgs uansett, jeg hadde ikke villet bodd et slikt sted...

Vi har allerede presset budgiver opp 125 000, og de hadde ikke finansiering til mer nå. Og siden ingen andre har vist interesse... Nå er det i hvert fall gjort. Har lovet meg selv å ikke tenke på det hvis prisene nå stiger. Vi skal nok klare oss, det gjør man alltids. Regner med at banken er ok med det, for sist jeg spurte om råd (selge med tap eller vente?) sa de vi måtte bestemme selv, slik markedet er turte de ikke å gi noen råd.

Gjest Gjest
Skrevet
Jepp, det er jeg helt enig i.

Men å si at dersom botiden er oppfylt, kan du trekke fra tap, blir helt feil, slik første gjest ga uttrykk for. Men nå vet jeg ikke om du er den gjesten, da. :)

Nå må du ikke feilinformere slik du gjorde i den forrige tråden da... Selger du før du har eid og bodd i boligen mindre enn ett år, så kan du trekke fra tapet. Selger du etterpå får du IKKE trukket fra tapet.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi solgte, og har nå 230 000 i restlån. Leilighten er veldig fin,nyoppusset, selveier, men liten. Har ikke fått inn bud fra noen andre de månedene vi har prøvd å selge. Pendling er ikke et alternativ (andre delen av landet), og det var flere årsaker enn jobb for flytting, vi liker oss ikke her...

Jeg kjenner meg egentlig bare lettet, for 230 000 skal vi klare, hadde vi leid ut et år kunne det blitt enda mer, selv om vi da hadde fått skrevet av en del på skatten. Ikke er jeg sikker på hvor lett det er å leie ut noe som er til salgs uansett, jeg hadde ikke villet bodd et slikt sted...

Vi har allerede presset budgiver opp 125 000, og de hadde ikke finansiering til mer nå. Og siden ingen andre har vist interesse... Nå er det i hvert fall gjort. Har lovet meg selv å ikke tenke på det hvis prisene nå stiger. Vi skal nok klare oss, det gjør man alltids. Regner med at banken er ok med det, for sist jeg spurte om råd (selge med tap eller vente?) sa de vi måtte bestemme selv, slik markedet er turte de ikke å gi noen råd.

Gratulerer! :) Dette var et klokt valg. Dessuten tror jeg du vil kjenne deg bedre når sommeren er over og vi kan konstatere at markedet har sunket enda lenger ned i den mørke dalen. Kjenner flere som har solgt de siste ukene, og ingen av dem har oppnådd prisantydning. En av dem solgte ei leilighet i Hamar-området til 180.000 under takst.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet
Nå må du ikke feilinformere slik du gjorde i den forrige tråden da... Selger du før du har eid og bodd i boligen mindre enn ett år, så kan du trekke fra tapet. Selger du etterpå får du IKKE trukket fra tapet.

Det var da akkurat det hun sa i den forrige tråden også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...